Sinds 2 weken eigenaar van een T4 recharge uit 2021, dus een stekker hybride. Ik begrijp dat dit geen optie is vanwege het niet kunnen laden aan huis. In ons geval met 12 zonnepanelen en een oprit was dit de meest logische optie. Even over het verbruik; met 1 keer opladen per 2 dagen kan ik naar werk en terug op de accu. Voor langere stukken is de ICE toch weer de belangrijkste. Maar inmiddels na twee weken komen we (6 keer langere stukken gereden en voor de rest woon werkverkeer) op een verbruik van 3,6 liter op 100 km. Dat vind ik behoorlijk netjes. Ik begrijp de reacties hier wel dat wat complexer is ook sneller kapot kan gaan etc. Maar de antipathie voor een (stekker)hybride die hier voorbij komt van sommigen lijkt me meer emotioneel dan rationeel. Zelfs met de MRB die volgend jaar op 100 procent zit (vanwege zware gewicht duur...) rijden wij nog steeds goedkoper dan puur op benzine. Daarnaast over twee weken naar Frankrijk met de caravan. Dan verwacht ik een verbruik van 13 liter op 100km maar het zware gewicht van het accupakket maakt de combinatie wel fijner om te rijden wat betreft stabiliteit. Gelukkig maar één keer per jaar dat we met de caravan rijden. De vorige auto had een verbruik van 14,5 liter op 100km met de caravan dus nog steeds beter.
Lang verhaal kort; die hybrides zijn inderdaad complexer maar voor gewoon gebruik prima zuinige/economische opties met nog steeds een shitload aan comfort.
Als je prettig van a naar b wilt dan hoef je volgens mij maar te kiezen tussen de B3 of B4 om enigszins zuinig te kunnen rijden maar nog steeds een fijne auto onder de kont te hebben.
Ik zal over een half jaar en jaar nog eens de ervaringen hier opschrijven om te kijken of de puriteinse benzine rijders gelijk hebben

.