Verbruik XC40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 317
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

wurtel schreef: 25.11.2024 - 16:19 Ik heb een account op https://www.spritmonitor.de/ , wel zo handig voor bijhouden verbruik en overige kosten. Misschien nog niet bij iedereen bekend.
Dit heb ik al een keer geraadpleegd alvorens ik mijn auto kocht.
Moest even slikken.
Maar een beetje plezier kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Stoyanov schreef: 25.11.2024 - 20:09
wurtel schreef: 25.11.2024 - 16:19 https://www.spritmonitor.de/
Dit heb ik al een keer geraadpleegd alvorens ik mijn auto kocht.
Moest even slikken.
Maar een beetje plezier kan geen kwaad.
De meeste accounts daar zijn natuurlijk wel gekoppeld aan duitse gebruikers, en die willen nog wel eens wat harder over de autobahn rijden dan wij hier in NL gemiddeld doen.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6823
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Stoyanov, heb je het verbruik al eens gereset? Dat scheelt ook hoor, qua weergave van nauwkeurigheid. Reset doe ik alleen op het Midden display. De verbruiksweergave bij de klokken, laat ik altijd staan.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 317
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Hans Eilander schreef: 26.11.2024 - 15:44 Stoyanov, heb je het verbruik al eens gereset? Dat scheelt ook hoor, qua weergave van nauwkeurigheid. Reset doe ik alleen op het Midden display. De verbruiksweergave bij de klokken, laat ik altijd staan.
Toevallig allebei gereset toen ik in Duitsland had getankt. Maar... de ene E10 is klaarblijkelijk de andere niet.
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 317
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

wurtel schreef: 26.11.2024 - 13:27
Stoyanov schreef: 25.11.2024 - 20:09
wurtel schreef: 25.11.2024 - 16:19 https://www.spritmonitor.de/


Dit heb ik al een keer geraadpleegd alvorens ik mijn auto kocht.
Moest even slikken.
Maar een beetje plezier kan geen kwaad.
De meeste accounts daar zijn natuurlijk wel gekoppeld aan duitse gebruikers, en die willen nog wel eens wat harder over de autobahn rijden dan wij hier in NL gemiddeld doen.

Ik ben een beetje stout geweest. Heb ook een beetje op zijn Duitsch gereden. Kon het niet laten. Reed 130 op de middelste baan op de ACC. Heb de ACC naar 180 gedrukt. Voelde hem wegstappen. In een scheet en een zucht reden we 180. Dat is best leuk. Tot je op de verbruiksmeter kijkt.... Dus je zou best eens gelijk kunnen hebben voor wat betreft onze oosterburen.
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 317
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Is de E10 van H.E.M. (Duitsch) anders dan die van bijvoorbeeld Tango of Haan?
Ik merk een significant hoger verbruik met de Duitse E10. Kom niet onder de 7,2:100, waar ik met E10 van Tango (op hetzelfde traject) makkelijk de 6,4 aantik....
PualBreed
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.06.2025 - 11:36

Sinds 2 weken eigenaar van een T4 recharge uit 2021, dus een stekker hybride. Ik begrijp dat dit geen optie is vanwege het niet kunnen laden aan huis. In ons geval met 12 zonnepanelen en een oprit was dit de meest logische optie. Even over het verbruik; met 1 keer opladen per 2 dagen kan ik naar werk en terug op de accu. Voor langere stukken is de ICE toch weer de belangrijkste. Maar inmiddels na twee weken komen we (6 keer langere stukken gereden en voor de rest woon werkverkeer) op een verbruik van 3,6 liter op 100 km. Dat vind ik behoorlijk netjes. Ik begrijp de reacties hier wel dat wat complexer is ook sneller kapot kan gaan etc. Maar de antipathie voor een (stekker)hybride die hier voorbij komt van sommigen lijkt me meer emotioneel dan rationeel. Zelfs met de MRB die volgend jaar op 100 procent zit (vanwege zware gewicht duur...) rijden wij nog steeds goedkoper dan puur op benzine. Daarnaast over twee weken naar Frankrijk met de caravan. Dan verwacht ik een verbruik van 13 liter op 100km maar het zware gewicht van het accupakket maakt de combinatie wel fijner om te rijden wat betreft stabiliteit. Gelukkig maar één keer per jaar dat we met de caravan rijden. De vorige auto had een verbruik van 14,5 liter op 100km met de caravan dus nog steeds beter.

Lang verhaal kort; die hybrides zijn inderdaad complexer maar voor gewoon gebruik prima zuinige/economische opties met nog steeds een shitload aan comfort.

Als je prettig van a naar b wilt dan hoef je volgens mij maar te kiezen tussen de B3 of B4 om enigszins zuinig te kunnen rijden maar nog steeds een fijne auto onder de kont te hebben.

Ik zal over een half jaar en jaar nog eens de ervaringen hier opschrijven om te kijken of de puriteinse benzine rijders gelijk hebben :).
2025 - XC40 T4 Recharge 2021
2018 - Peugeot 307 SW 1.6 16v 2007
2010 - Citroen Xsara Picasso 1.8 16v 2003
2004 - Citroen Xsara 1.6 8v 1998
2002 - Renault 19 1.4 8v 1994
1999 - Renault 5 TR 1.4 7v 1992
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6823
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

PualBreed schreef: 13.07.2025 - 23:51 Als je prettig van A naar B wilt, dan hoef je volgens mij maar te kiezen tussen de B3 of B4 om enigszins zuinig te kunnen rijden maar nog steeds een fijne auto onder de kont te hebben.
Dat ben ik wel deels met je eens. Ik zou, wanneer ik voor een nieuwe zou gaan, eerder naar een B3 of B4 kijken, dan naar een puur elektrische EV.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”