Monteren fysieke oliepeilstok bij een 2013 D5
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
De olie peilstok zit gemonteerd. was even ontdekken maar feitelijk geen hogere wiskunde.
Van bovenaf onder de motorkap werken lijkt mij niet goed mogelijk, echter van onder af monteren is feitelijk een eitje ook met weinig sleutel vaardigheid.
1. Motorbescherming onderkant demonteren
2. Kleine peilstokje losmaken door omhoog te duwen eventueel met schroevendraaier voor meer duwkracht
3. Let op: bij mij zat de draadeind in blok om peilstok vast te zetten vol met troep. Dus allereerst die schoonmaken en dan ook eerst die bout er in en uit draaien voor de zekerheid. Draadeind pakte hier niet meteen op in het begin,
4. Groene ringetje olie nat maken en om schacht
5. Schacht in carter opening kleine peilstok drukken, maak je geen zorgen dat je niet diep genoeg komt want oog om peilstok schacht vast te maken wijst de weg of je diep genoeg zit.
6 Bout in motor draad eind vast draaien met ratel dopje 10 en dan goed handvast.
7. Starten en proef draaien op lekkage...
De peilstok geeft niet meer aan dan het minimum, de digitaal zit net boven 1/2 peil op de boordcomputer.
Van bovenaf onder de motorkap werken lijkt mij niet goed mogelijk, echter van onder af monteren is feitelijk een eitje ook met weinig sleutel vaardigheid.
1. Motorbescherming onderkant demonteren
2. Kleine peilstokje losmaken door omhoog te duwen eventueel met schroevendraaier voor meer duwkracht
3. Let op: bij mij zat de draadeind in blok om peilstok vast te zetten vol met troep. Dus allereerst die schoonmaken en dan ook eerst die bout er in en uit draaien voor de zekerheid. Draadeind pakte hier niet meteen op in het begin,
4. Groene ringetje olie nat maken en om schacht
5. Schacht in carter opening kleine peilstok drukken, maak je geen zorgen dat je niet diep genoeg komt want oog om peilstok schacht vast te maken wijst de weg of je diep genoeg zit.
6 Bout in motor draad eind vast draaien met ratel dopje 10 en dan goed handvast.
7. Starten en proef draaien op lekkage...
De peilstok geeft niet meer aan dan het minimum, de digitaal zit net boven 1/2 peil op de boordcomputer.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Knap gedaan Bob 
Bedankt voor de uitleg en foto’s, dat helpt een hoop mensen.
Bedankt voor de uitleg en foto’s, dat helpt een hoop mensen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Idd een gemis voor iemand die gewend was om elke maand de dipstick te controleren.
Geen idee waarom we daar vanaf gestapt zijn.
Geen idee waarom we daar vanaf gestapt zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ben blij met fysieke peilstok, goed af te lezen en zie verschil oliepeil
(meting bij horizontaal staande auto )
(meting bij horizontaal staande auto )

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Mijn ervaring vwb oliepijl is precies andersom, krijg op het dash board de melding “halve liter olie bijvullen “ , terwijl de pijlstok netjes het niveau halverwege aangeeft. Zonder pijlstok zou ik daar toch de zenuwen van krijgen.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Inmiddels is hier ook de peilstok de norm. Digital meten is niet altijd even precies blijkt. Ik ben ook erg blij met de peilstok; namelijk geen fop-oliepeil meer. 

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....