Wie heeft er ervaring met het verschil tussen benzine E5 vs E10 en octaangetal 95 vs 98 voor T5 motoren?
Qua rijden en verbruik.
Benzine E5 vs E10, Octaan 95 vs 98?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik ben na de aanschaf van onze XC60 T5 gelijk begonnen met de 98. Wordt de T5 heel blij van. Kost wat meer, maar lekker verwennen die T5. Hij loopt er gewoon lekkerder op. En als het je te duur is, gewoon de 95 tanken. Kan hij ook hebben.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13734
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
95 loopt iedere volvo uitstekend op, het prijsverschil is in Nederland belachelijk groot en derhalve de meerprijs niet waard.. In Duitsland zou ik er voor 5ct verschil waarschijnlijk ook niet aan beginnen..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8313
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Er lopen al meerdere topics hierover.
Al de zoekfunctie geprobeerd?
Al de zoekfunctie geprobeerd?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50
Welke zoekargumenten heb je gebruikt? Ik kon niks vinden...Urbexpeditie schreef: ↑05.12.2024 - 20:08 Er lopen al meerdere topics hierover.
Al de zoekfunctie geprobeerd?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31.10.2023 - 19:18
E5 benzine bevat maximaal 5% ethanol, in tegenstelling tot E10 benzine, dat tot 10% ethanol bevat.
Ethanol trekt water (vocht) aan en kan corrosie veroorzaken in metalen brandstofsystemen en rubberonderdelen aantasten.
Dus om problemen en om reparatiekosten te voorkomen tank dan E5 met de Volvo T5 Plug-inn Hybride.
Door het lagere ethanolgehalte blijft E5 benzine langer stabiel tijdens zijn opslag.
Dit is belangrijk voor voertuigen (zoals hybride auto's) of apparatuur die niet regelmatig worden gebruikt, zoals oldtimers, motorfietsen, grasmaaiers en boten.
Als je voor langere tijd brandstof ongebruikt in de tank laat zitten (bijvoorbeeld als je weinig op benzine rijdt), overweeg dan E5, omdat het minder gevoelig is voor veroudering.
Ethanol trekt water (vocht) aan en kan corrosie veroorzaken in metalen brandstofsystemen en rubberonderdelen aantasten.
Dus om problemen en om reparatiekosten te voorkomen tank dan E5 met de Volvo T5 Plug-inn Hybride.
Door het lagere ethanolgehalte blijft E5 benzine langer stabiel tijdens zijn opslag.
Dit is belangrijk voor voertuigen (zoals hybride auto's) of apparatuur die niet regelmatig worden gebruikt, zoals oldtimers, motorfietsen, grasmaaiers en boten.
Als je voor langere tijd brandstof ongebruikt in de tank laat zitten (bijvoorbeeld als je weinig op benzine rijdt), overweeg dan E5, omdat het minder gevoelig is voor veroudering.
Laatst gewijzigd door Jolo op 05.12.2024 - 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Plus Vapour Grey dark 2024, XC40 T5 Thunder Grey en veel meer auto moois!
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10617
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Daarom de E5 in de tank van de T8. Kijk als de auto in de vakantie veel km maakt dan zou je E10 kunnen tanken, maar dan gaat er alsnog E5 in. Tenzij niet voorhanden.Jolo schreef: ↑05.12.2024 - 20:52 Als je veel elektrisch rijdt met de T5 en brandstof in de tank laat zitten overweeg dan E5, omdat deze benzine minder gevoelig is voor veroudering.
E5 benzine bevat maximaal 5% ethanol, in tegenstelling tot E10 benzine, dat tot 10% ethanol bevat.
Ethanol trekt water (vocht) aan en kan corrosie veroorzaken in metalen brandstofsystemen en rubberonderdelen aantasten.
Dus om probleem te voorkomen en om dure reparatiekosten te voorkomen overweeg dan E5 (Premium benzine).
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20763
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Een T5 is geen hybride en kan dus gewoon op E10 (euro 95) rijden. Er is hierbij geen noodzaak om op E5 (euro 98) over te schakelen. De motor is afgesteld op E10 gebruik.
Voor de T6 en T8 is het een ander verhaal. Ook deze rijden prima op E10. Echter gezien de hygroscopische werking van de ethanol is E5 aan te raden om "verschraling" en "vernissing" van de benzine tegen te gaan op langere termijn .
Voor de T6 en T8 is het een ander verhaal. Ook deze rijden prima op E10. Echter gezien de hygroscopische werking van de ethanol is E5 aan te raden om "verschraling" en "vernissing" van de benzine tegen te gaan op langere termijn .
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Als de motor van de T5 afgesteld is op E10, dan zou E5 juist minder goed zijn?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Met een PHEV moet je naar je kilometrage kijken. Dan pas kun je de keuze uit E5 of E10 maken.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20763
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nee zoals FritsV70 het aangeeft is het ook weer niet. E5 is nooit slechter. Ik had het misschien zo moeten verwoorden:
"De motor van een Volvo is zo afgesteld dat deze normaal en zonder problemen op E10 kan lopen"
"De motor van een Volvo is zo afgesteld dat deze normaal en zonder problemen op E10 kan lopen"
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Helder!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- XC60 adept
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 11.03.2022 - 13:04
Brandstoffen in Nederland zijn in vergelijking met landen om ons heen duur, tanken over de grens is daarom bijna altijd goedkoper. Op vakantie tank ik daarom bijna altijd 98. E95 bevat meer bio-ethanol en minder fossiele brandstof en daarmee is 95 beter voor het milieu en goedkoper dan 98. Gevoelsmatig heb ik het idee dat met 98 ik meer kilometers maak. Onderzoek van de Britse overheid heeft aangetoond dat er een vermindering van ongeveer 1-2% in brandstofverbruik zou zijn bij 98. Zeker met de caravan in de bergen achter de auto heeft 98 voor mij altijd de voorkeur. Vraag blijft natuurlijk altijd of je de meerprijs voor 98 over hebt.
Een zwarte Volvo XC60 R-design eind 2020
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13734
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen


Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13734
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
in Nederland is E5 ergens tussen de 12 en 15% duurder, dat maakt 1 tot 2% minder verbruik dan best kostbaar..XC60 adept schreef: ↑06.12.2024 - 10:41 Onderzoek van de Britse overheid heeft aangetoond dat er een vermindering van ongeveer 1-2% in brandstofverbruik zou zijn bij 98. Zeker met de caravan in de bergen achter de auto heeft 98 voor mij altijd de voorkeur. Vraag blijft natuurlijk altijd of je de meerprijs voor 98 over hebt.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3950
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Sommige auto's zijn dusdanig veel zuiniger op E5 dat het uiteindelijke prijsverschil met E10 wel meevalt.
Het ligt er ook aan wat je van je auto vraagt; E5 is simpelweg hoogwaardiger omdat het klopvaster is en tegelijkertijd kan iedere monderne auto met E10 omgaan.
Denk ook eens na waar je brandstof haalt.
De premium tankstations laten zich altijd bevoorraden met brandstof waar geen vervuiling vanuit de grote voorraad bij de raffinaderij in kan zitten terwijl de goedkopere merken deze voorraden juist opkopen. En je dus een kans hebt dat je juist deze brandstof in je auto gooit als je daar tankt.
Het ligt er ook aan wat je van je auto vraagt; E5 is simpelweg hoogwaardiger omdat het klopvaster is en tegelijkertijd kan iedere monderne auto met E10 omgaan.
Denk ook eens na waar je brandstof haalt.
De premium tankstations laten zich altijd bevoorraden met brandstof waar geen vervuiling vanuit de grote voorraad bij de raffinaderij in kan zitten terwijl de goedkopere merken deze voorraden juist opkopen. En je dus een kans hebt dat je juist deze brandstof in je auto gooit als je daar tankt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20763
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
TS heeft een niet hybride XC60 T5. 
En daar gaat de vraag over.
En daar gaat de vraag over.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)