Benzine E5 vs E10, Octaan 95 vs 98?

De Nieuwe XC60
S80 Executive
5th Gear member

Jolo schreef: 05.12.2024 - 20:52 E5 benzine bevat maximaal 5% ethanol, in tegenstelling tot E10 benzine, dat tot 10% ethanol bevat.

Ethanol trekt water (vocht) aan en kan corrosie veroorzaken in metalen brandstofsystemen en rubberonderdelen aantasten.
Dus om problemen en om reparatiekosten te voorkomen tank dan E5 met de Volvo T5 Plug-inn Hybride.

Door het lagere ethanolgehalte blijft E5 benzine langer stabiel tijdens zijn opslag.
Dit is belangrijk voor voertuigen (zoals hybride auto's) of apparatuur die niet regelmatig worden gebruikt, zoals oldtimers, motorfietsen, grasmaaiers en boten.

Als je voor langere tijd brandstof ongebruikt in de tank laat zitten (bijvoorbeeld als je weinig op benzine rijdt), overweeg dan E5, omdat het minder gevoelig is voor veroudering.
Precies dat! Onze V60CC maakt ook maar 5.000 km per jaar. Staat dus soms voor langere tijd stil. Daarom dus E5 erin (uit Duitsland).
XC60 adept
1st Gear member

OGA244 schreef: 06.12.2024 - 11:03
XC60 adept schreef: 06.12.2024 - 10:41 Onderzoek van de Britse overheid heeft aangetoond dat er een vermindering van ongeveer 1-2% in brandstofverbruik zou zijn bij 98. Zeker met de caravan in de bergen achter de auto heeft 98 voor mij altijd de voorkeur. Vraag blijft natuurlijk altijd of je de meerprijs voor 98 over hebt.
in Nederland is E5 ergens tussen de 12 en 15% duurder, dat maakt 1 tot 2% minder verbruik dan best kostbaar..
Uiteraard is de keuze voor E5 in Nederland altijd duurder, vraag is "heb je dat ervoor over"?
Bijgaande URL geeft ook een mening/argument die je in je overweging altijd mee kan nemen!:
https://www.autoreview.nl/nieuws/id/327 ... 0Euro%2095.
Een zwarte Volvo XC60 R-design eind 2020
XC60 adept
1st Gear member

Wil een auto op E85 – 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine – kunnen rijden, dan moet de motor aangepast zijn om tegen het percentage ethanol te kunnen. Dat geldt voor onderdelen als de carburateur, de brandstofinspuiting en de brandstofslangen.
In Nederland is deze brandstof nog maar op enkele plaatsen verkrijgbaar. Heb de E85 tot nu toe wel vaker in Frankrijk gezien! Wekt verwarring bij de pomp alleen maar in de hand...!
Een zwarte Volvo XC60 R-design eind 2020
V480-S60
Geartronic member

[MODS EDIT]
Even duidelijk blijven. We hebben het hier NIET over E85 (ethanol).

We praten HIER over E5 (euro 98) of E10 (euro 95) de "standaard" benzines.
[/MODS EDIT]
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Edgecrusher
4th Gear member

raspaardje schreef: 06.12.2024 - 11:27 Denk ook eens na waar je brandstof haalt.
De premium tankstations laten zich altijd bevoorraden met brandstof waar geen vervuiling vanuit de grote voorraad bij de raffinaderij in kan zitten terwijl de goedkopere merken deze voorraden juist opkopen. En je dus een kans hebt dat je juist deze brandstof in je auto gooit als je daar tankt.
Je weet waarschijnlijk wel dat je dit niet feitelijk kunt onderbouwen, toch?
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
raspaardje
6th Gear member

Edgecrusher schreef: 06.12.2024 - 14:28
raspaardje schreef: 06.12.2024 - 11:27 Denk ook eens na waar je brandstof haalt.
De premium tankstations laten zich altijd bevoorraden met brandstof waar geen vervuiling vanuit de grote voorraad bij de raffinaderij in kan zitten terwijl de goedkopere merken deze voorraden juist opkopen. En je dus een kans hebt dat je juist deze brandstof in je auto gooit als je daar tankt.
Ik heb dat uit betrouwbare bron. Een bron die zich vanwege zijn vak heeft verdiept in kwaliteit van brandstoffen.
Ik geloof dat verhaal en ben dan ook niet op zoek naar feitelijke onderbouwing.
Met mijn vertrouwen in deze bron heb ik dat niet nodig.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Sport
2nd Gear member
Contacteer:

Hier een V50 2.4i 2006 210.000 km
Ik rij slechts een 5 a 6000/km per jaar.

Op een volle tank rij ik met 98 ongeveer 5 tot 10% aan kilometers meer.
Heb dit bijna een jaar bijgehouden, bij de goedkope benzine stations is winst aan km het minst.

5 tot 10% op een tank +/- 50 liter is dan ook 25 tot 50 km.
meerprijs 98 op een tank 12.50€, maar alleen als ik die 10% aan meer km op een tank haal !!!!!! (uitgaande van 25 cent per liter extra).

Onder aan de streep is voor mij die meerprijs dan ook verwaarloosbaar. (bij het minste rendement kost het me op een tank ongeveer 6.50€ meer). op jaar basis 100 euro?
Maar de V50 rijd hier echt een heel stuk beter op die 98, of eigenlijk prettiger.
Ik merk duidelijk het verschil in wat alerter op het gaspedaal en net ietwat soepeler/sterker.

Waar die van mij wel een heel stuk schadelijker gaat lopen is met de airco aan. ;)
v50 2.4i 2006
Sport
2nd Gear member
Contacteer:

ps was raspaardje meld, klopt wel een heel eind.
De witte pompen kopen de restanten op, daarin zit vaak meer bezinksel. (Maar ik dacht dat witte pompen niet meer bestonden?)
Echter, dit scheelt per keer dat er werd ingekocht.

witte pompen waren voorheen de merkloze kleine dorps pompen.
v50 2.4i 2006
Sport
2nd Gear member
Contacteer:

v50 2.4i 2006
Urbexpeditie
7th Gear member

raspaardje schreef: 06.12.2024 - 14:48
Edgecrusher schreef: 06.12.2024 - 14:28
Ik heb dat uit betrouwbare bron. Een bron die zich vanwege zijn vak heeft verdiept in kwaliteit van brandstoffen.
Ik geloof dat verhaal en ben dan ook niet op zoek naar feitelijke onderbouwing.
Met mijn vertrouwen in deze bron heb ik dat niet nodig.
Dat is een broodje aap verhaal....
Op internet gaan dit soort verhalen ten ronde en niemand welk met enige onderbouwing komt. En iedereen heeft wel een zgn betrouwbare bron welk onderzoek heeft gedaan waaruit blijkt dat dit wel zo is. Schijnbaar ZEEEEEEERRRRR geheim want wie die betrouwbare bron is mag op internet niet bekent worden.

Het grote verschil zit in het feit dat de goedkope zgn "witte pomp" geen additieven toevoegen.

Om een voorbeeld tegen: E10 bevat ethanol. Eigenschap is dat hierin zgn bederf optreed. De grote maatschappijen voegen additieven toe om deze bederf tegen te gaan. Hierdoor blijft hun product langer "houdbaar".
De zgn witte pomp voegt deze addieven ook toe enkel in mindere maten. Hierdoor treedt eerder bederf op.
Dat wil niet zeggen dat zij vervuilde brandstof verkopen wat wordt beweerd.
Zo zijn er nog een aantal additieven welk zij verminderd of geheel niet toevoegen.

Overigens, zou ook dom zijn. Je verkoopt vervuilde brandstof. Dan ben je binnen no-time al je klanten kwijt en kan je de tent sluiten.

Dit is wat de ANWB en andere websites er over schrijven....

Bron: https://search.app/GnWtv43uMWep7FRr7

Screenshot_20241210_222558_Chrome.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 10.12.2024 - 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
raspaardje
6th Gear member

En jij bestempelt het als een broodje aap verhaal op basis van dit?
Haha, ik moet erom lachen.

Die bron zal ik niet noemen idd maar deze heeft meer met brandstof te maken dan de ANWB iig.
Sport
2nd Gear member
Contacteer:

wat Urbexpeditie zegt las ik zojuist ook op de site van Tango.

Code: Selecteer alles

Brandstofdepots
De brandstofdepots zijn strategisch verdeeld over Nederland. Elke maatschappij maakt gebruik van deze depots. Zo hoeft een tankwagen niet door heel Nederland te rijden om de tankstations te bevoorraden. Iedere maatschappij heeft dus dezelfde basisbrandstof.

Kwaliteitsbrandstoffen
Elk merk voegt hulpstoffen toe aan de basisbrandstof om deze beter te laten verbranden en de motor te laten reinigen. Dit doet Tango ook. Onze research-afdeling doet onderzoeken naar de meest optimale receptuur, zodat we met recht kunnen zeggen dat wij kwaliteitsbrandstoffen aanbieden.

Toevoeging van biobrandstoffen
Benzine en diesel die aan de pomp verkrijgbaar zijn bevatten naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen. Dit zijn hernieuwbare brandstoffen gemaakt uit grondstoffen of afvalstoffen van biologische oorsprong.  Europese richtlijnen voor toepassing van hernieuwbare energie resulteren in een tot 2020 geleidelijk toenemende inzet van biobrandstoffen.  De voornaamste reden voor deze verplichte bijmenging van biobrandstoffen is dat dit bijdraagt aan vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

https://support.tango.nl/hc/nl/articles/4403097655314-Ik-heb-een-vraag-over-de-brandstof-van-Tango
Volgens topgear https://topgear.nl/autonieuws/benzine-z ... overzicht/
Overzicht: Bij deze tankstations haal je E5-benzine zonder ethanol
Afbeelding
v50 2.4i 2006
Urbexpeditie
7th Gear member

raspaardje schreef: 10.12.2024 - 23:07 En jij bestempelt het als een broodje aap verhaal op basis van dit?
Haha, ik moet erom lachen.

Die bron zal ik niet noemen idd maar deze heeft meer met brandstof te maken dan de ANWB iig.
Geen enkel automerk, automagazine, concurerende brandstofdepots enz enz gaat in jou verhaal mee. Beweringen hierover mbt onderzoeken zal je ook niet vinden op het internet.
Je bron is dikke lariekoek.

Urbexpeditie
7th Gear member

Dank je voor de link Sport.

Brandstofdepots
De brandstofdepots zijn strategisch verdeeld over Nederland. Elke maatschappij maakt gebruik van deze depots. Zo hoeft een tankwagen niet door heel Nederland te rijden om de tankstations te bevoorraden. Iedere maatschappij heeft dus dezelfde basisbrandstof.

Kwaliteitsbrandstoffen
Elk merk voegt hulpstoffen toe aan de basisbrandstof om deze beter te laten verbranden en de motor te laten reinigen. Dit doet Tango ook. Onze research-afdeling doet onderzoeken naar de meest optimale receptuur, zodat we met recht kunnen zeggen dat wij kwaliteitsbrandstoffen aanbieden.

Toevoeging van biobrandstoffen
Benzine en diesel die aan de pomp verkrijgbaar zijn bevatten naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen. Dit zijn hernieuwbare brandstoffen gemaakt uit grondstoffen of afvalstoffen van biologische oorsprong. Europese richtlijnen voor toepassing van hernieuwbare energie resulteren in een tot 2020 geleidelijk toenemende inzet van biobrandstoffen. De voornaamste reden voor deze verplichte bijmenging van biobrandstoffen is dat dit bijdraagt aan vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

https://support.tango.nl/hc/nl/articles ... -van-Tango

Sport
2nd Gear member
Contacteer:

Raspaardje heeft echter wel gelijk op bepaalde punten, maar het is niet meer zo slecht als dat het vroeger was.
Men kocht de restanten op van de depo's, hierin zit meer bezinksel.
Zwager van mij heeft jarenlang over de gehele wereld deze depo's schoon gemaakt (je kan maar een baan hebben)
Als een opslag leeg is, en deze zijn echt megagroot, dan kan er slijklaag van meters dik inzitten.
v50 2.4i 2006
Urbexpeditie
7th Gear member

Ff lezen raspaardje....

https://search.app/PyGZU2VQL8dFTMxw7

Sport
2nd Gear member
Contacteer:

Urbex, het gaat om het restand van de depo's.
Daar zit het hem in, 3 kwart van een tankopslag is gewoon betere kwaliteit dan het laatste kwart..

Maar het is tegenwoordig wel een heel stuk beter dan pakweg 30 jaar geleden.
De opslag tanks worden vaker opgeschoond, en ik dacht dat de laatste zelfs continu beweging in die tanks hebben, zodat er zo weinig mogelijk bezinking optreed.
v50 2.4i 2006
raspaardje
6th Gear member

Precies, Sport.
Hij staart zich blind op de norm.
OGA244
8th Gear member

In Nederland is het verschil 30ct/ltr in Duitsland maar een paar ct/ltr..
Het "goede gevoel" want meer is het niet mag sommige Nederlanders klaarblijkelijk wat kosten..
De oliemaatschappijen incasseren dat extraatje met alle liefde.

Het laatste kwart van een tank van premium merken wordt ook gewoon bij de premium pomp gelost..
marsman
3rd Gear member

Wat in deze discussie wat mij betreft vooral speelt, is dat er zoveel variabelen zijn. Ik lees ook vaak dat rijders zelf onderzoek doen, en dan stellen dat Eur 98 x-% zuiniger is over een heel jaar. Ik vraag me af of dat klopt. Er zijn zoveel variabelen. Dat soort beweringen zijn voor huis-, tuin- en keukenonderzoek heel moeilijk te stellen.

In dit artikel wordt aangehaald dat TNO en ADAC (wat mij betreft betrouwbare partijen) een voordeel van tussen de 0% en 2% aan Euro 98 toebedelen (zuiniger rijden). Als je daar naar kijkt, dan is er qua prijsverschil weinig reden tot het tanken van Eur 98: https://www.tankpas-aanvragen.nl/tanken ... nkstation/.

Ik denk ook dat teveel partijen baat hebben bij vaag gedoe, vanwege commerciële belangen. Het filmpje van Autoblog is natuurlijk ook interessant, maar dat gaat vooral over prestaties. Maar IMHO toch ook weer een beetje huis-, tuin- en keukenonderzoek onderzoek, waarmee ik Autoblog niet wil afkraken. Dit soort onderzoek zou eigenlijk op een rollenbank oid gedaan moeten worden.

Ik tank voor mijn ritjes om het huis altijd 98. Ik heb veel korte ritjes, en hoop dan maar dat 98 zorgt voor een schonere verbranding als de motor van mijn T8 net weer even aanslaat. Ik tank bij een witte pomp bij ons op de hoek. Op vakantieritten gaat er gewoon 95 in.

Ik denk dat de enige echte reden om 98 te tanken in onze moderne auto's het mogelijke bederf van de benzine is. Als je een beetje Googled dat lees je dat de kwaliteit van Eur 95 ergens tussen de 3 en 6 maanden en afhankelijk van temperatuur terugloopt. Maar je kan Eur 95 ook lang bewaren als je ervoor zorgt dat er geen zuurstof bij kan. Heeft iemand een idee hoe dat zit in de tank van de auto??

https://topgear.nl/autonieuws/hoe-lang- ... emperatuur.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”