Benzine E5 vs E10, Octaan 95 vs 98?

De Nieuwe XC60
raspaardje
6th Gear member

Urbexpeditie schreef: 10.12.2024 - 22:27
raspaardje schreef: 06.12.2024 - 14:48
Edgecrusher schreef: 06.12.2024 - 14:28 Je weet waarschijnlijk wel dat je dit niet feitelijk kunt onderbouwen, toch?
Ik heb dat uit betrouwbare bron. Een bron die zich vanwege zijn vak heeft verdiept in kwaliteit van brandstoffen.
Ik geloof dat verhaal en ben dan ook niet op zoek naar feitelijke onderbouwing.
Met mijn vertrouwen in deze bron heb ik dat niet nodig.
Dat is een broodje aap verhaal....
Op internet gaan dit soort verhalen ten ronde en niemand welk met enige onderbouwing komt. En iedereen heeft wel een zgn betrouwbare bron welk onderzoek heeft gedaan waaruit blijkt dat dit wel zo is. Schijnbaar ZEEEEEEERRRRR geheim want wie die betrouwbare bron is mag op internet niet bekent worden.

Het grote verschil zit in het feit dat de goedkope zgn "witte pomp" geen additieven toevoegen.

Om een voorbeeld tegen: E10 bevat ethanol. Eigenschap is dat hierin zgn bederf optreed. De grote maatschappijen voegen additieven toe om deze bederf tegen te gaan. Hierdoor blijft hun product langer "houdbaar".
De zgn witte pomp voegt deze addieven ook toe enkel in mindere maten. Hierdoor treedt eerder bederf op.
Dat wil niet zeggen dat zij vervuilde brandstof verkopen wat wordt beweerd.
Zo zijn er nog een aantal additieven welk zij verminderd of geheel niet toevoegen.

Overigens, zou ook dom zijn. Je verkoopt vervuilde brandstof. Dan ben je binnen no-time al je klanten kwijt en kan je de tent sluiten.

Dit is wat de ANWB en andere websites er over schrijven....

Bron: https://search.app/GnWtv43uMWep7FRr7

Screenshot_20241210_222558_Chrome.jpg
Goed lezen wat ik eerder schreef.
Er is dus een kans dat je benzine bij de witte pomp tankt die vervuilder is. Hoeft niet zo te zijn.
"Premium" tankstations worden iig ALTIJD bevoorraad met de hogere delen van de brandstofvoorraad uit één en dezelfde raffinaderij. Terwijl de "lagere" voorraad naar andere tankstations gaan.
Die brandstof voldoet idd nog prima aan de norm. Per merk worden dan verschillende additieven, in meer of mindere mate, toegevoegd, geen nieuws voor mij.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Edgecrusher
4th Gear member

Sport schreef: 11.12.2024 - 00:51 Urbex, het gaat om het restand van de depo's.
Daar zit het hem in, 3 kwart van een tankopslag is gewoon betere kwaliteit dan het laatste kwart..

Maar het is tegenwoordig wel een heel stuk beter dan pakweg 30 jaar geleden.
De opslag tanks worden vaker opgeschoond, en ik dacht dat de laatste zelfs continu beweging in die tanks hebben, zodat er zo weinig mogelijk bezinking optreed.
Dit is praktisch helemaal niet wenselijk, dat de merken de eerste 3/4 moeten kopen en de 'witte pompen' de laatste 1/4 moeten kopen, logistiek is dit helemaal niet te doen, alle tankwagens gaan gewoon door elkaar heen bij het vullen.

Vroeger waren er veel meer kleinere brandstofdepots in Nederland, toen konden witte pompen soms voordelig ‘het laatste restje’ kopen.
Tegenwoordig nog maar enkele depots over. Bij deze overgebleven depots zijn veel groter en ook is de doorloop groot in vullen en legen en is er dus nooit meer sprake van een ‘laatste restje’.
Helemaal niet dat de 1 dit deel krijgt en de ander een ander deel krijgt.

Zou eerder argwaan krijgen tegen oude tankstation met een lage doorloop, gezien de staat en de schoonheid van de ondergrondse tanks.
Laatst gewijzigd door Edgecrusher op 11.12.2024 - 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Urbexpeditie
7th Gear member

Precis. Bovendien werken de depots met zgn zuiveringsinstallaties. Dat zijn filtersystemen waarmee men ook de additieven toevoegen en het bezinksel filteren.
Het is lariekoek dat oa de ADR wacht totdat een depot bijna leeg is. Dit kan ook niet want dan heb je problemen met bevoorraden.
Witte pompen hebben met bepaalde leveranciers een contract. Zodra zij bevoorraad moeten worden komt de ADR aanrijden en vult de boel. Maakt geen fluit uit of de depots helemaal vol zitten of halfvol.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
diesel01
Geartronic member

Vanmorgen bij de lokale Shell 7 liter Vpower getankt.
Kom binnenlopen zegt die kerel met 7 liter had je de tank niet leeg...
Jawel, mankeerde niet zo heel veel aan maar ik tank hier Vpower tegen €2.17 per liter, zaterdag rijden we naar Oldenburg en in Leer tank ik voor €1.90 102oct bij de Aral, 27cent per liter is veel geld.
Dit is een long range elektrisch dus met dit beetje V-power top ik hem zaterdag af met pure spul en mag het blokje even lekker gymnastieken.
Op de terugweg nogmaals vol en 10liter extra voor de "grasmaaier" in 2 jerrycans.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
raspaardje
6th Gear member

Over het verschil in kwaliteit tussen octaan 95 en 98; met octaan 98 van de betere merken (vanwege hogere eisen die de merken zelf eraan stellen) is de scherp afgestelde motor beter in staat om stabiel het maximale vermogen te leveren.
Bij een standaard ECU, dus geen maximale tuning door aanpassing van kenvelden, haal je wellicht met 98 iets meer vermogen maar de ECU kenvelden zijn afgesteld op 95.
Bij tuning kunnen deze kenvelden dusdaning zijn aangepast dat octaan 98 echt noodzakelijk is om het opgegeven vermogen ook daadwerkelijk te leveren.
OGA244
8th Gear member

Wees ff serieus, wanneer gebruik je in Nederland nu je maximale vermogen?
In Duitsland kan ik het me nog voorstellen, en dan is die paar cent meerprijs mogelijk marginaal merkbaar..
Geld vrijwillig verbranden voor een mogelijk minimaal verschil is echt n vreemde afwijking..
Iedere gek heeft zo zijn gebrek..
Urbexpeditie
7th Gear member

Voor het vermogen hoef je het inderdaad niet te doen. Dat is echt minimaal met dit soort motoren. Wel leverd een iets hoger octaan een betere en stabielere verbranding tov E10.
Heb je groot wagenpark welk serieus veel km's draaien dan is het verschil (in Nederland) pas interessant. Anders is het inderdaad geld verbranden.
Hier in Zweden liggen de prijzen nagenoeg gelijk. Zowel voor diesel, E5, E10. Enige uitzondering is de ethanol. Dat is stukken goedkoper. Maar verhoudingsgewijs maakt het allemaal weinig uit.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Sport
2nd Gear member
Contacteer:

Marsman, ik heb het bijgehouden, en meld dan ook de variabelen.
Maar over de gehele periode geld voor mij toch echt die 5 to 10% (wie weet is mijn volvo ooit speciaal afgesteld voor euro 98?)
OF heb ik de mazzel dat de lokale pomps hier de brandstof uit de betere regio komt
Maar geven ze het hier al niet een beetje toe, er is gewoon naar mijn mening een aannemelijk verhaal omheen geschreven.
Maar ik realiseer me dat dit ook voor iedereen en elke auto anders kan zijn.
Meten is weten, gewoon voor jezelf eens goed bijhouden.

Dat van de VNPI klinkt heel aannemelijk, maar ze gaan nooit toegeven dat er mindere kwaliteit bestaat en verkocht wordt.
Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) voldoet de kwaliteit van benzine en diesel aan de pomp aan de Europese richtlijn. Deze standaarden (NEN-EN 228 voor benzine en NEN-EN 590 voor diesel) bevatten een lijst met specifieke eisen die gericht zijn op goed functioneren van de motor en op zo laag mogelijk emissies van schadelijke stoffen.
ps.
Ik tank dus brandstof waar geen biobrandstof aan toe gevoegd is.
Volgens autovisie.
Tegelijkertijd is E10 ook nog eens minder efficiënt. “Je moet meer E10 verbranden om dezelfde afstand te rijden met reguliere, ongelode benzine”, vertelt Natalie Roberts, emissie-expert bij het Australische ABMARC.,
At freeway speeds E10 is up to 4 per cent less efficient but in city and suburban driving consumption can be up to 7 per cent higher than a car running on regular unleaded.
https://www.news.com.au/technology/inno ... 15c710caaa
Al die variabelen vallen beiden kanten op, waardoor we allemaal toch wel een beetje gelijk hebben.
Maar zeggen dat het allemaal onzin is, is de kop in het zand drukken.
v50 2.4i 2006
raspaardje
6th Gear member

OGA244 schreef: 11.12.2024 - 12:58 Wees ff serieus, wanneer gebruik je in Nederland nu je maximale vermogen?
In Duitsland kan ik het me nog voorstellen, en dan is die paar cent meerprijs mogelijk marginaal merkbaar..
Geld vrijwillig verbranden voor een mogelijk minimaal verschil is echt n vreemde afwijking..
Iedere gek heeft zo zijn gebrek..
Mee eens hoor. Ik tank ook nog gewoon E10 in mijn andere auto die toch >30% meer vermogen heeft gekregen. Omdat ik het maximale vermogen toch nauwelijk tot niet gebruik.
Wel ben ik Shell E10 gaan tanken ipv Tinq/Tango/Tamoil.
XC60T5
2nd Gear member

Ik heb nog eens vergeleken of ik verschil merk tussen 95 en 98 octaan.
Volgens mijn garage moet de T5 merkbaar stiller, soepeler en zuiniger rijden op 98.
Ik merk van dat alles eigenlijk niet echt veel verschil als ik op een tank 98 rijdt..
Ik weet dus niet of het zinvol is om de duurdere 98 te tanken...
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”