Hallo,
wanneer ik op de snelweg op Power rij (dus zuiver op benzine) dan nog zie ik dat mijn batterijverbruik achteruit gaat.
Hoe komt dit? Ik neem aan dat radio, verwarming, GPS en ander elektrisch verbruik via de gewone 12V batterij verloopt. Of zie ik dat verkeerd?
Waarom kan de alternator de hybride batterij niet opladen?
Sorry misschien domme vragen van een leek
Heb je de gebruiksaanwijzing al gelezen?
In Power stand maakt de auto gebruik van de ERAD voor extra vermogen bij optrekken, dus heb je stroomverbruik, en is niet alleen de benzinemotor.
Verder kun je met de knop charge gewoon je accu opladen. Is wel het meest inefficiënt wat je kunt doen (je verbruik stijgt zo maar met 30-40%), maar het kan wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gouwe schreef: ↑28.12.2024 - 17:33
In Power stand maakt de auto gebruik van de ERAD voor extra vermogen bij optrekken, dus heb je stroomverbruik, en is niet alleen de benzinemotor.
Verder kun je met de knop charge gewoon je accu opladen. Is wel het meest inefficiënt wat je kunt doen (je verbruik stijgt zo maar met 30-40%), maar het kan wel.
En waar vind ik dir charge knop in de V60. Bij de rijmodi vind ik enkel: Hybrid, Pure, Power1 en Constant AWD*.
De Charge knop zit bij mij de knop Hold.
Google maar eens of pak de handleiding er bij.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Op basis van de beschrijving heeft TS een V60 met Sensus/AAOS.
De charge knop gevonden. BIj mijn V60 vind je die bij rijmodus - accugebruik. Daar heb je de mogelijkheid om de accu op te laden tijdens het rijden op benzine. Inderdaad niet direct aan te raden want mijn verbruik lag op 13,7 L/100 km om 15km batterijgebruik op te laden.
Bedankt voor de reacties
Gouwe schreef: ↑28.12.2024 - 17:33
Dus in powerstand, met HOLD, verbruikt hij alsnog batterij energie. Resultaat is wel dat er dan continue AWD voorhanden is? Lees ik dat goed?
Solo op de Autobahn in Deutschland lijkt mij de powerstand sehr angenehm. Hybrid met luchtvering is een absolute No Go. Een schommelbak eerste klas.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Ik niet helemaal begrijp niet Han hoe je tot die conclusie komt, maar met Hold zal de accu niet verder leeglopen, ongeacht de rijmodus. Mijn reactie was gericht aan TS die niet begrijpt/weet dat in Power ook de ERAD actief is en er dus stroom ui de HV batterij wordt onttrokken.
Ik heb alleen ervaring met AWD en Hold. Gebruik ik in AWD geen Hold dan loopt de accu helemaal leeg uiteindelijk. Met Hold niet. Wel zal met Hold de geregenereerde energie nog steeds worden gebruikt door de ERAD, maar heb je dus (mogelijk) niet altijd AWD.
Met de caravan erachter rijd ik altijd in individuele rijmodus met Hold en met luchtvering dus in powerstand en schakel ik indien nodig handmatig een versnelling terug. Bij echt steile klimpartijen naar AWD (zonder Hold) voor extra ondersteuning.