Zekering achterruitenwisser brandt door bij inschakelen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
V70IIPeet
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.12.2024 - 14:18

Zodra ik de achterruitenwisser inschakel brandt de zekering door.
Trek ik het stekker op de wissermotor los, dan blijft 'ie heel.
Nieuw motortje eraan gehangen, zelfde probleem.
Draden doorgemeten, nergens sluiting.
Met lampje getest, geeft keurig licht bij zowel interval (uiteraard aan / uit) als permanente inschakeling, in beide gevallen op zowel zwart & wit als geel & wit.
Zekering blijft dan dus ook heel.
Wie weet raad?
Betreft V70 II uit 2000
V70 II 2.4
bj 2000
Van oorsprong 'Duitser', maar in 2002 vernederlandst.
In bezit sinds mei 2016, toen ca. 277.000 km
Inmiddels 416.000km
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 993
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Hoi, welkom op het forum.

Check de massa-aansluiting van de motor, die kan voor overbelasting zorgen. Meet ook het stroomverbruik van de nieuwe motor; mogelijk trekt die te veel. Als dat niks oplevert, inspecteer de bedrading op schade die bij belasting kortsluiting veroorzaakt.
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1712
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Ik vind het altijd leuk als iemand zich eerst even voorstelt. Maar goed; zit de juiste zekering er wel in?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70IIPeet
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.12.2024 - 14:18

Hoi Kick, sorry voor mijn onbeschaamdheid. Ik ben Peter, 62 jaar, woon in het Zeeuws-Vlaamse Koewacht, en heb nu zo'n 8,5 jaar een V70 II 2.4 uit 2000, inmiddels 416.000 km (begonnen op 277.000km). Ik ben niet geheel a-technisch, maar ook geen echte techneut. Vandaar dus deze hulpvraag. En ja, de juiste zekering zit erin. Storing ontstond spontaan, na weg te zijn gereden en op enig moment de achterruitenwisser ingeschakeld te hebben; ging wel paar cm van start maar toen was het over en uit.
Inmiddels ook nieuwe wissermotor aangesloten gehad, met hetzelfde effect. Zojuist ook nog een bypass gemaakt wegens regelmatig voorkomende kabelbreuk bij doorvoer klepscharnier, maar ook dan 'poef'.
V70 II 2.4
bj 2000
Van oorsprong 'Duitser', maar in 2002 vernederlandst.
In bezit sinds mei 2016, toen ca. 277.000 km
Inmiddels 416.000km
V70IIPeet
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29.12.2024 - 14:18

Hoi Jiska,
Bedoel je de massa-aansluiting van de ruitenwissermotor?
Wat betreft kortsluiting: die meet ik op de zekering zodra ik de wissermotor (zowel oude als nieuwe) aansluit. Zojuist ook nog een bypass gemaakt wegens regelmatig voorkomende kabelbreuk bij doorvoer klepscharnier, maar ook dan 'poef'.
V70 II 2.4
bj 2000
Van oorsprong 'Duitser', maar in 2002 vernederlandst.
In bezit sinds mei 2016, toen ca. 277.000 km
Inmiddels 416.000km
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Je hebt het over zwart, wit en gele draden naar de motor, dan heb je een vroeg model V70 II 2000. Hierbij het electrische schema. Het complete wirering diagram is te groot om te posten maar als je die wilt hebben hoor ik het wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
JaRski
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.02.2025 - 10:46

In de periode toen ik vroeger bij een Volvo dealer werkte (2000-2005) kwam er een TB uit betreft volgende voor de P2 x70:
Zekering die door smelt ALS de achterruitenwisser aan staat tijdens het starten.
Het werd toen verholpen door een andere relais te plaatsen voor de achterwisser.
De "nieuwe" relais zorgde voor een vertraging voordat de wisser ging.
04 S60R FlashGreen/Nordkap, MT, 18"Peg's Graphite m. PZero 4 SC, TME DP + Exhaust, F+R Eurosport 2piece remschijven (slotted en drilled) + 18"Peg's Silver m. Nokian snowproof
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zit de motor niet gewoon vast? Is namelijk ook een bekend kwaaltje door insijpeling van water meen ik mij te herinneren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Slijtage kan ook de oorzaak zijn van een zwaar punt in de parkeerstand van de ruitenwisser.
Wat extra smering kan dat misschien verhelpen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
JaRski
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.02.2025 - 10:46

Met een aangekoppelde andere motor springt zijn zekering ook, ik denk dus niet dat het in mechaniek of motortje zit. Misschien heeft zijn wagen nog DE oude relais met als verouderings-syndroom dat het nu constant de zekering laat springen. Hij vond immers ook geen korstsluiting in bedrading. Moeite waard om de relais te vervangen imho ;-)
04 S60R FlashGreen/Nordkap, MT, 18"Peg's Graphite m. PZero 4 SC, TME DP + Exhaust, F+R Eurosport 2piece remschijven (slotted en drilled) + 18"Peg's Silver m. Nokian snowproof
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”