Welke?? Volvo XC90 hybride 2015/2016 OF benzine youngtimer??

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

Hoi allemaal,

wegens gezinsuitbreiding zijn wij genoodzaakt om een auto voor minimaal 6 personen aan te schaffen.
Zelf rijdt ik al een aantal jaar een Volvo (S40) en ben ik erg te spreken over de degelijkheid en veiligheid van deze auto's.
Heel graag zouden we nu dus een Volvo XC90 aanschaffen.
Het moet (helaas ๐Ÿ˜‰) een betaalbare auto zijn met het liefst < 200.000km op de teller dus dan kom ik uit bij de XC90 4.4 V8 uit BJ 2005 tm 2007 of de hybride T8 uit BJ 2015 en 2016.
(mij is geadviseerd om niet te gaan voor de 3.2 motorinhoud ivm het extreem verbruik tov weinig vermogen..)
Ik heb me inmiddels al redelijk verdiept en daardoor ook mijn twijfel mbt de hybride uit 2015 en 2016.
Ik lees namelijk dat er zich veel elektronische storingen hebben voorgedaan omdat deze auto's redelijk snel op de markt gebracht zijn.
Ook zou de ERAD vaak vervangen moeten worden en blijkt dit nogal een kostenplaatje te zijn. Sowieso blijken de onderhoudsbeurten (lees; wanneer je onderdelen moet vervangen) erg prijzig te zijn in vergelijking met 'de normale' niet elektrische auto...
Daarentegen hoor ik weer positieve verhalen over updates bij stroringen en dat de modellen uit 2015 en 2016 inmiddels allemaal van de problemen af zouden zijn (zeker als er al een ERAD2 in zou zitten)

Wie heeft ervaring kan mij adviseren?
Beter een 'gewone' benzine die wat ouder is en rond de 150.000-170.000km op de teller heeft OF toch de hele mooie vernieuwde uitvoering 1e modellen hybride ???
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

In de titel stel je de vraag "..... of youngtimer??". Je bent ZZP'er of heb je een BV? Hoeveel kilometer rijd je per jaar en welk deel is daarvan zakelijk? Je situatie kan bepalend zijn of een youngtimer voor jou wel interessant is.
Ik heb een XC90D5 gehad (oude model, MY2007). Deze kostte mij ca. 10 cent aan onderhoud per kilometer. Fantastische (karakter)bak, maar mijn duurste Volvo ooit. Heb deze van 120 naar circa 240K op de teller gestuurd.
Heb nu 4,5 jaren een XC90T8 van MY2016 en deze van 167K naar 300K+ gestuurd inmiddels. Storingen van de eerste modellen was vooral software en naar mijn weten zijn die al lang opgelost door updates. Mijn T8 is in ieder geval super betrouwbaar en in onderhoud goedkoper dan de oude.
Standaard onderhoudsprijzen zijn voor een T8 net zo duur als voor een "normale" benzine. Enige hybride gerelateerde storing die ik tot nu toe heb gehad is een defecte OBC. ERAD is bij ca. 100K vervangen en gaat dus nu al weer 200K mee. Ik heb zelf besloten om de T8 de komende 5 jaren door te rijden en daarom komt er over een maand een nieuwe HV accu in. Niet omdat deze defect is, maar wel omdat de range met een nieuwe tot 80% hoger wordt in mijn geval.
Met een V8 moet je rekenen op een verbruik van tussen de 1:6 tot 1:8/9 gemiddeld. Met een T8 een 1:12 tot 1:15, afhankelijk van je rijpatroon en laadmogelijkheden (ik haal zelf gemiddeld een 1:18). Bij 5000 km/jaar is het verschil niet groot, bij 30K per jaar zo maar 3 tot 4K (excl. kosten voor stroom, maar weet niet of je thuis kunt laden en overschot hebt aan zonnepanelen of dat je altijd publiek moet laden).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

Ah dankjewel Gouwe voor je uitgebreide reactie!
En zeker zo fijn om te lezen dat je T8 zo goed bevalt, dat deze wagen betrouwbaar is en dat de storingen inderdaad opgelost zijn door updates.
Dat was waar ik op hoopte.

Ik ben geen ZZPer en heb geen BV. De afstand naar mijn werk is zon 21km enkel en geen snelweg dus met volgeladen accu zou ik dat moeten halen (wanneer het weer niet al te slecht is)
Op mijn werk is er geen mogelijkheid tot opladen maar we zijn wel van plan om thuis een stroomvoorziening te maken.
We hebben geen zonnepanelen... Dat geef jij natuurlijk niet voor niets aan ๐Ÿค”
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27622
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat betreft het oude model, waarom kijk je ook niet naar de 2.5T?
De V8 is een prachtig blok maar een dorstige metgezel. Zou ook een mooie 3.2 zeker niet laten staan.
Enige waar je met een hoog omheen moet is de T6, die hebben een slechte automaatbak van GM.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30172
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zo te lezen heb je geen fiscale voordelen van een ondernemer. Dan is het verstandig om kritisch naar de verwachte kilometerkosten te kijken.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je bent dus geen ondernemer, en dus niet specifiek op zoek naar een youngtimer, maar primair naar een 6-persoons Volvo en dat zullen de meesten hier helemaal begrijpen. Op basis van 20 km enkele reis kom je ongeveer uit op 10K per jaar. Daarnaast vast ook vakanties e.d. dus hoeveel rijd je per jaar?
Zoals fredhead al zegt is een V8 machtig mooi maar ook een dorstige broeder, maar hรฉ je leeft maar 1 keer dus als het kan, zeker niet laten.
Wel moet je met jou reispatroon zo maar rekenen met eerder 1:6 gemiddeld. De 2.5T of de 3.2 zijn zeker opties zoals fredhead ook al aangeeft waar je niet perse om heen hoeft te lopen, gemiddeld zal je dan wellicht op een 1:8 uit kunnen komen. Hoewel ik de 3.2 in de XC90 persoonlijk zwaar vond tegenvallen (niet vooruit te branden vond ik die, maar dat kan aan mij of het exemplaar liggen).
Met een XC90T8 zit 21 km wel op het randje, zeker in de winter, van je bereik. De 35-40 ga je never niet halen.
Neemt niet weg dat als je het slim doet, een score van 1:15 of beter haalbaar moet zijn. Daar moet je dan in jou situatie (200 dagen x 8kWh + rest) een 2.000 kWh bijrekenen aan stroom. Als dat thuis is kost je dat een 25-30 cent per kWh, onderweg een 45-60. Met zonnepanelen rekenende ik tot nu toe met 7 cent omdat dat de terugleververgoeding is voor overschot aan stroom (vandaar mijn vraag).
Neemt niet weg dat je voor een T8 zo maar een 10-15 euro extra neer moet leggen (en die schrijf je ook weer af) ten opzichte van een classic XC90. Wel is de T8 duidelijk van een modernere generatie, ook als het gaat om infotainment, maar voor de classic heb je daar allerlei upgrades voor.
En verder sluit ik me wel aan bij Lint: het zijn beide geen goedkope auto's om in te rijden, maar met de T8 is het risico (hoeft dus niet) op grotere reparatiekosten wel wat groter (OBC 2.000,- euro, ERAD tussenkoppeling 3.000,-).
Het gaat dus zoals altijd om een keuze tussen ratio en portemonnee en emotie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

Klopt wat Gouwe zegt, we zijn puur op zoek naar een 6 pers Volvo.
Voor mijn werk heb ik deze niet nodig. Zou zelfs nog met mijn S40 naar het werk kunnen rijden.

We hebben gewoon een grote degelijke auto nodig straks en voor wat het lijkt heeft de xc90 nog redelijk wat plaats over achterin als de 2 stoelen zijn uitgeklapt.

Met zoeken kwam ik binnen ons budget uit op de hybride 2015 en 2016 en de youngtimers. @Fredhead idd, de 2.5T is ook een optie.
Vandaar mijn vraag welke zou het verstandigste zijn.? De hybride is dus qua afstand niet nodig maar deze is wel heel erg mooi! ;)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Misschien kun je in plaats van youngtimer beter over classic spreken. Een 2014 XC90 is geen youngtimer volgens de gangbare definitie en dat maakt het wat verwarrend.
En verder helpt het wel als je bij je vraag iets meer context geeft, want anders krijg je veel goedbedoelde adviezen op aannames. Zo ging ik er vanuit dat je met de auto naar je werk gaat, dat blijkt dus niet het geval, dan wel niet met de evt. XC90....
Hoeveel denk je met de XC90 per jaar te gaan rijden en wat voor ritten zijn dat: rondjes rond de kerk, naar sport met de kids, of 3x per jaar op vakantie naar Spanje, Oostenrijk en de Veluwe?

XC90 is een karakterbak, de T8 is een (veel) modernere variant met beide hun voor- en nadelen. En dus komt het er denk ik op neer: wat zijn voor jou de belangrijke criteria?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27622
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

LRV schreef: โ†‘15.01.2025 - 07:25 Vandaar mijn vraag welke zou het verstandigste zijn.?
Puur financieel de 5 cilinder als je kijkt naar de classic modellen.
Ik zou ook kijken naar wat er in je budget mogelijk is, past daar een mooie V8 in en je wordt daar blij van direct doen.
Wordt het een wat mindere V8 of een hele mooie 2.5T dan zou ik toch voor die laatste gaan.

Voor het nieuwe model ga ik volledig met Gouwe mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30172
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een XC90 Classic 2.5T is een hele fijne auto en een verstandige keus.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

Oke, classic dus ๐Ÿ‘๐Ÿป ik sprak over youngtimer omdat ik meende dat ze zo vaak genoemd werden en zo staan ze ook soms geadverteerd.

Ik werk zelf parttime en rijdt dus zon 4x in de week ong 40 km naar mijn werk. Het is eigenlijk wel de bedoeling om dit met de nieuwe XC90 te gaan doen. Zeker omdat ik in ieder geval de heenweg op de accu zou moeten kunnen doen. Mogelijk komen er in de toekomst laadvoorzieningen op mijn werk ๐Ÿคž๐Ÿป
Daarnaast zullen we altijd deze grote auto pakken als we er met het gezin op uit gaan, boodschappen doen of moeten rijden voor het voetbal van de kids bijvoorbeeld. En daarnaast 1x per jaar met de auto naar Frankrijk/Italiรซ.

Het uiterlijk van de T8 spreekt ons gewoon enorm aan (buiten het feit dat de voornaamste reden om voor de Volvo te kiezen de degelijkheid en veiligheid is uiteraard).
Het liefst zou ik er vandaag nog 1 gaan halen.
Wij zijn ook gewoon totaal niet bekend met hybride of electrisch rijden vandaar dat ik me ging verdiepen. Toen stuitte ik op de storingen vd electronica en de prijzen bij vervanging (die Gouwe al noemde) Daardoor ontstond twijfel.
Ik wilde graag achterhalen of het wellicht verstandiger zou zijn om een CLASSIC ๐Ÿ˜‰ aan te schaffen. Ook omdat naar mijn idee zo'n 2.5 of V8 nog lang niet op zijn met 200.000km op de teller. Ik verwacht dus dat je er nog een aantal jaar mee vooruit kunt.
Dus eigenlijk is de vraag is het verstand vs gevoel? Of is de T8 ook gewoon een verstandige keuze aangezien de meeste storingen en problemen achter de rug zijn..
De T8 zal toch wel zuiniger rijden aangezien deze hybride is.

Het verschil in wegenbelasting weet ik nog niet. Daar moet ik nog naar op zoek.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27622
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De youngtimer tekst is gericht op de ondernemer, voor hun kunnen de auto's vanwege hun leeftijd aantrekkelijker zijn dan een nieuwe.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

Ik moet wel zeggen dat ik jullie al erg dankbaar ben voor de eerlijke en uitgebreide reacties. ๐Ÿ™๐Ÿป
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

fredhead schreef: โ†‘15.01.2025 - 13:43 De youngtimer tekst is gericht op de ondernemer, voor hun kunnen de auto's vanwege hun leeftijd aantrekkelijker zijn dan een nieuwe.
Oke. Duidelijk!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30172
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nu nog een keuze maken๐Ÿ˜‚
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

Haha jep ๐Ÿ˜…

We gaan over een tijdje maar eens wat garages bezoeken en proefritjes maken.
Beide opties staan nog open
Gebruikersavatar
vvmark
3rd Gear member
Berichten: 255
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

Hou er voor de wegenbelasting rekening mee dat je vanaf volgend jaar het volle pond moet gaan betalen voor een plug in hybride.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

vvmark schreef: โ†‘15.01.2025 - 14:16 Hou er voor de wegenbelasting rekening mee dat je vanaf volgend jaar het volle pond moet gaan betalen voor een plug in hybride.
Concreet is het in 2025 nog 75% (want 25% korting) en vanaf volgend jaar wordt het 100%. Dus het huidige tarief gedeeld door 3 maal 4 en je hebt het tarief voor 2026 e.v.
LRV schreef: โ†‘15.01.2025 - 13:53 Haha jep ๐Ÿ˜…

We gaan over een tijdje maar eens wat garages bezoeken en proefritjes maken.
Beide opties staan nog open
Dan weet ik al wel wat het wordt 8)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

Ahh goed om te weten!!
Top al die kennis hier!
Gouwe schreef: โ†‘15.01.2025 - 14:51 Dan weet ik al wel wat het wordt
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
LRV
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35

Ik weet niet of jullie nog meelezen maar mocht dat wel zo zijn harstikke fijn!
Ik zit nl nog met het volgende...
Wanneer ik mijn T8 wil kopen kan dit dan bij een willekeurige garage?
Ik lees alsmaar dingen mbt Volvo dealers en dealer onderhouden etc. Ook Volvo NL wordt vaak genoemd als het gaat over de garantie en coulance.

Kan iemand daar iets over toelichten?
Plaats reactie

Terug naar โ€œPlug In Hybrid Volvo'sโ€