Uitlijnen s60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Ik hoop het in ieder geval wel voor hem.

Het stuur van mijn auto kan ik ook bij een snelheid van 200 km/u loslaten, en nog rijdt ie mooi rechtuit. Arm in de vensterbank en sturen met duim en wijsvinger, geen spatje kramp na uren rijden.

Zoals ik ruim een half jaar geleden al geschreven heb: Er zijn echte uitlijners en er zijn "uitlijners" (deze kun je beter mijden omdat ze een dag ervoor nog in bakkerij hebben gewerkt, meestal te vinden bij de kwikfitters & co.).

Henze, Loosduinseweg in Den Haag is in ieder geval een ontzettend goede.
louis
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
Locatie: omgeving Utrecht

@Bover
Problemen zijn niet opgelost.
Profile Tyrecentre heeft zijn best gedaan. Maar ze weten het niet. Volgens de uitlijnbank is de auto recht maar in de praktijk blijft deze naar rechts trekken.

Ik mocht zelfs op hun kosten naar de Volvodealer maar daar ben ik tot 3x toe niks mee opgeschoten omdat ik, zoals ik al hier eerder heb vermeld, de indruk krijg dat het probleem bekend is maar de dealer bang is om zijn vingers te branden aan een probleem waarvan ze weten dat het niet op te lossen is. Ik zeg dit omdat ik via internet er achter ben gekomen dat ik niet de enige ben met dit probleem maar dat er velen zijn.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

:? Ik zou zeggen dat je wel een aardig dossiertje heb opgebouwd.
Is dit mogelijk niet iets voor Volvo Nederland te Beesd?

Mogelijk dat er forummers zijn die bij Volvo werken en iets kunnen doen?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Louis,

Ik ben er inmiddels achter dat de S60 erg zachte draagarm rubbers heeft (met name de voorste). Daardoor is de sporing dus verschillend bij belasting op de banden. Als ik op een klein beetje naar de zijkant hellende weg rijd moet ik mijn stuur erg veel bijdraaien om rechtuit te blijven gaan. Hetzelfde gebeurt ook bij rijden op de weg. De weg loopt altijd wat af naar rechts ivm water. Door de iets andere stand van de sporing wordt dat versterkt en dat maakt dat de auto erg gevoelig is voor sporing en rechtuit stabiliteit. Bij uitlijnen staat de auto op gelagerde schijven, en ondervinden de rubbers nauwelijks weerstand tegen draaibewegingen. Dat verklaart wellicht ook de hoge slijtage van banden bij deze auto's.

Ik ben zelf van plan om de draagarm rubbers te vervangen voor wat hardere exemplaren, misschien zelfs van Polyurethaan (erg hard). Dan zou het probleem over moeten zijn.
Ben er alleen nog niet achter in hoeverre dat het comfort negatief beinvloed.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dag Ed,
Speelt dit alleen bij de 60 serie?
Heeft de V70 een andere draagarm?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zelfde draagarm. Ik weet niet hoelang jij met banden doet, maar ik vind ze bovenmatig hard slijten (wel uitgelijnd).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik heb met Michelin banden reeds 45000km gereden en gewisseld naar achter met 4mm profiel. 205/55/16.

Speelt dit sporings gebeuren niet alleen met 17 inch banden?

. Mogelijk dat de 17 inch iets te grof is voor de constructie?
Ik heb met 16 inch tot nu toe( ! ) nergens last van.
uitstekende sporing ook op slect wwegdek.

@ Ed: Oproep forum of dit alleen speelt met 17 inch zou kunnen helpen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb het vermoeden dat dat wel eens het geval zou kunnen zijn. Doordat de 17" velgen een stuk breder zijn worden de krachten op de draagarm ook groter. Heb ook Michelin, maar die zijn met 20.000 km bijna naar de eeuwige jachtvelden verwezen. En ik rijd echt niet agressief of zo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Misschien komt het door de combinatie brede banden/ wegdek/ spoorbreedte

Doordat deze volvo's een grote spoorbreedte hebben ga je wel meer de spoorvorming van vrachtauto's opzoeken.

Probeer eens smallere banden.

Bij mij zit er 205/55-16 onder (michelin primacy) niet echt last van trekken behalve bij zware spoorvorming en dan vooral tijdens het remmen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

Bover schreef:ik heb met Michelin banden reeds 45000km gereden en gewisseld naar achter met 4mm profiel. 205/55/16.
Dat moet je dus nooit doen.
Beste banden achter, want als je aquaplaning komt en de achterkant gaat "drijven" is er een grote kans dat je in een slip komt.
Als de voorkant gaat "drijven" blijf je recht door gaan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Alex:
In principe....heb je gelijk
Als ik de banden continue achter laat zitten gaan ze cuppen.
Dus wissel ik zo nu en dan.
Met 5000km in de maand gaat het hard.
En 4 mm lijkt me nog redelijk profiel voor achter.
Veel minder profieldiepte zou ik ook niet willenachter..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Bover schreef:@Alex:
In principe....heb je gelijk
In welk principe heb ik gelijk?
Nooit doen of je gaat drijven of .........?
Nu ben ik benieuwd! :P
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@alex :
het principe van beste banden achter is waarheid als een koe.
Maar dat cuppen van die michelin.

Zag trouwens op anwb test dat Pirelli P7 erg goed scoort.
Beter dan Michelin
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Ik heb ook Michelin. En cuppen? nee. (let op; V70 met niveauregeling)
Cuppen komt ook vaak voor bij versleten schokdempers!
Zal de test ook even lezen, ik ben ook aan een paar nieuwe toe.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik zou zeggen de beste banden voor, want deze banen de weg voor de achterbanden waardoor deze het minder moeilijk hebben om het water af tevoeren.

IK heb nl. nog nooit meegemaakt dan de achterwielen last van Waterplaneren hadden het is meestal een/ of beide voorwielen die willen gaan waterskieën

Bovendien heb je toch ABS en als je hard moet remmen dan moet de vooras toch de meeste remkracht op nemen en dat gaat minder goed als ze drijven

Als je snel van je banden af wil dan moet je Pirelli's nemen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

AlexV70 schreef:Ik heb ook Michelin. En cuppen? nee. (let op; V70 met niveauregeling)
Cuppen komt ook vaak voor bij versleten schokdempers!
Zal de test ook even lezen, ik ben ook aan een paar nieuwe toe.
Mijn huidige nivoregeling is 37000km oud. ( In juli 06 laten monteren voor de vakantie )
Mogelijk dat de "oude V70 classic" er meer last van hadden.

Enne ik heb ook gehoord dat Pirelli's snel slijten.....Mogelijk is dat oud nieuws...Zie test www.ANWB.nl
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

niks
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Johan s60 schreef:Ik zou zeggen de beste banden voor, want deze banen de weg voor de achterbanden waardoor deze het minder moeilijk hebben om het water af tevoeren.
Dat is een leuke en al vaak gehoord, spijt me maar = onzin.
Als ze al exact in spoor rijden is het water sneller en in een bocht gaat dit zeker niet op.

Johan s60 schreef:IK heb nl. nog nooit meegemaakt dan de achterwielen last van Waterplaneren hadden het is meestal een/ of beide voorwielen die willen gaan waterskieën
Dat jij het nog nooit hebt meegemaakt is natuurlijk geen feit dat het niet gebeurd.
Neem van mij aan dat het toch nog regelmatig gebeurt en dan voornamelijk in lange bochten op autosnelwegen.

Johan s60 schreef:Bovendien heb je toch ABS en als je hard moet remmen dan moet de vooras toch de meeste remkracht op nemen en dat gaat minder goed als ze drijven
Met het huidige ABS zal ook de uiterste kracht gehaald worden uit je achterremmen.
En bij droog weer geef mij dan maar sliks, weg met dat profiel. Als we het dan toch over remkracht hebben!!

Vraag het anders eens na bij een bandenspecialist!
Waar het trouwens vandaan komt dat de beste banden voor moeten is mij een raadsel,
want op auto-techniekscholen wordt dit niet onderwezen.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Toch denk ik dat het zo is dat op hogere snelheid het water te langzaam is om weer terug te stromen voor de achter wielen en op hoge snelheid maak je geen scherpe bochten en bij flauwe bochten blijf je nagenoeg in het spoor van je voor wielen.

Als jij 33m/s rijd =100km/h en je wielbasis is 3m dan moet het water in 3/33=0,09 sec zijn teruggestroomt dit zie ik niet gebeuren.

Het beste is natuurlijk 4 banden met goed profiel (bij regen) en sliks bij droog weer, maar ja om nou iedere keer je banden te wisselen!!

En hoe hoger je remvertraging (remkracht) des te meer je vooras moet remmen (afhankelijk van je zwaartepunt)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”