C30BlackStone schreef: ↑21.02.2025 - 15:46
Klopt Henry. EV's zijn stapvoets rijdend anders wel erg stil wat de kans op een aanrijding met ander verkeer zoals voetgangers en fietsers vergoot.
Ik snap de opmerking van Henry wel. Maar gooi eens een knuppel in het hoederhok...
Volgens mij moet ten alle tijde verkeer met bijzondere verrichtingen (zoals achteruit rijden) voorrang bieden aan andere weggebruikers.
Mijn inziens hoef je dan als bestuurder niet te waarschuwen. Met een dergelijke pingpong op de auto geef je het signaal alsof anderen voor jou moeten oppassen.... En dat zie je ook als reactie bij voetgangers welk vervolgens de auto voor laten gaan. Beetje omgekeerde wereld!
Zo wordt het hedentendage wel geïnterpreteerd. Veel andere merken zijn van die pingpong buitenaardse geluiden welk buiten hoorbaar.zijn afgestapt trouwens.
Kijk ik bv naar de Subaru, daar wordt ik als bestuurder gewaarschuwd als er iemand achter of naast de auto staat of passeerd en niks pingpong buiten. Sterker nog.... de auto stopt automatisch.
De auto pingpongt ook niet als je bij voetgangers en fietsers niet hoorbaar achterop komt rijden. Zou ik eerder verwachten dat je dan gewaarschuwd wordt. Andersom zien ze je aankomen. Toch?
Het is niet voor niets dat bestuurders van moderne auto's lui of gemakzuchtig worden. Alles wordt maar voorgekauwd. En dan rijden onder het mom "Ze horen mij toch aankomen?"
Ik snap ook dat je als bestuurder niet alles kan zien wanneer je achteruit rijdt. Maar rij je iemand dan aan ondanks die pingpong, dan ben je nog steeds verantwoordelijk voor het veroorzaken van een ongeval. Want niet iedere onverschillige fietser of voetganger laat zich stoppen omdat jij achteruit komt gereden. Die verwacht dat jij als bestuurder stopt.(sprak de advocaat vd duivel)
... Maar ik snap de strekking van het verhal van Henry wel. Ik wil alleen even duidelijk maken dat dit soort geluidjes feitelijk voetgangers en fietsers lam maakt omdat het geluid bepaalde verwachtingen schept.
Het is een geven en nemen...