De eerste ervaringen van de Volvo EX30

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Plaats reactie
puccini
2nd Gear member

Handleiding spreekt over geluid ‘Parkeerhulp’, is m.i. geluid wat je binnen hoort. Het geluid wat je buiten hoort, dat grappige ufo-geluid, is niet aan te passen.
Inderdaad dat zijn de parkeersensoren, daar kun je inderdaad het audio niveau van instellen, ik dacht al zie nu iets over het hoofd :-)
dank voor de reactie!
EX30 SMER plus Onyx
Urbexpeditie
7th Gear member

iHansz schreef: 21.02.2025 - 13:43 Het geluid wat je buiten hoort, dat grappige ufo-geluid, is niet aan te passen.
Zal de buurt blij mee zijn als je savonds laat thuis komt en parkeert. Verschrikkelijk.

Ik vind dat echt weer typisch een geluid waarvan ik bij de dealer zou vragen of dit niet permanent uit kan. En als dat niet kan zou het een no go worden.

Overigens, waarvoor dient het? Om anderen te waarschuwen? Waarvoor?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
Henry82
5th Gear member

Zo hard gaat het niet hoor dat de buren het binnen horen. Ik neem aan dat het is om omstanders bewust te maken dat er een iets aan komt
Life is what happens while you're busy making other plans
C30BlackStone
4th Gear member

Klopt Henry. EV's zijn stapvoets rijdend anders wel erg stil wat de kans op een aanrijding met ander verkeer zoals voetgangers en fietsers vergoot.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscription | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo (wederom) EX40 Ultra...
Urbexpeditie
7th Gear member

C30BlackStone schreef: 21.02.2025 - 15:46 Klopt Henry. EV's zijn stapvoets rijdend anders wel erg stil wat de kans op een aanrijding met ander verkeer zoals voetgangers en fietsers vergoot.
Ik snap de opmerking van Henry wel. Maar gooi eens een knuppel in het hoederhok...

Volgens mij moet ten alle tijde verkeer met bijzondere verrichtingen (zoals achteruit rijden) voorrang bieden aan andere weggebruikers.
Mijn inziens hoef je dan als bestuurder niet te waarschuwen. Met een dergelijke pingpong op de auto geef je het signaal alsof anderen voor jou moeten oppassen.... En dat zie je ook als reactie bij voetgangers welk vervolgens de auto voor laten gaan. Beetje omgekeerde wereld!
Zo wordt het hedentendage wel geïnterpreteerd. Veel andere merken zijn van die pingpong buitenaardse geluiden welk buiten hoorbaar.zijn afgestapt trouwens.
Kijk ik bv naar de Subaru, daar wordt ik als bestuurder gewaarschuwd als er iemand achter of naast de auto staat of passeerd en niks pingpong buiten. Sterker nog.... de auto stopt automatisch.

De auto pingpongt ook niet als je bij voetgangers en fietsers niet hoorbaar achterop komt rijden. Zou ik eerder verwachten dat je dan gewaarschuwd wordt. Andersom zien ze je aankomen. Toch?

Het is niet voor niets dat bestuurders van moderne auto's lui of gemakzuchtig worden. Alles wordt maar voorgekauwd. En dan rijden onder het mom "Ze horen mij toch aankomen?"

Ik snap ook dat je als bestuurder niet alles kan zien wanneer je achteruit rijdt. Maar rij je iemand dan aan ondanks die pingpong, dan ben je nog steeds verantwoordelijk voor het veroorzaken van een ongeval. Want niet iedere onverschillige fietser of voetganger laat zich stoppen omdat jij achteruit komt gereden. Die verwacht dat jij als bestuurder stopt.(sprak de advocaat vd duivel)

... Maar ik snap de strekking van het verhal van Henry wel. Ik wil alleen even duidelijk maken dat dit soort geluidjes feitelijk voetgangers en fietsers lam maakt omdat het geluid bepaalde verwachtingen schept.
Het is een geven en nemen...

C30BlackStone
4th Gear member

Je geeft alle argumenten waarom een EV dit geluid bij stapvoets rijden weergeeft keurig weer....
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscription | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo (wederom) EX40 Ultra...
Hans Eilander
7th Gear member

Zeker bij het uitvoeren van bijzondere verrichtingen, zoals het achteruit rijden, is de bestuurde ten allen tijde verantwoordelijk. Met of zonder piep of grom. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
HeinvdW
4th Gear member

Als je niet weet hoe je te allen tijde schrijft, gebruik dan altijd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
iHansz
3rd Gear member

Het is heel simpel. Het geluid wat een EV bij voor- en achteruitrijden MOET maken is een wettelijke verplichting (NL & EU).
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Urbexpeditie
7th Gear member

Ik weet dat dit zo is Hans. Echter, niemand hier in welke EV ook maakt van die rare space geluidjes als deze onder de 20 km/u rijdt. Zowel voor als achteruit. Misschien dat Volvo de braafste jongen uit de klas is.
Geldt overigens voor hybride en EV vanaf juli 2021.

En het is geen MOET, maar een eis. Daar zit nogal wat verschil in...

De EU eist ook dat heel Europa de deeltjesteller invoert. Maar de praktijk is dat er nagenoeg niemand hier op ingaat....
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 21.02.2025 - 20:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Hans Eilander
7th Gear member

HeinvdW schreef: 21.02.2025 - 18:50 Als je niet weet hoe je te allen tijde schrijft, gebruik dan altijd.
Zou dat wat uitmaken voor een voetganger, die platgereden word door een EV, die snel en geruisloos uit een parkeervak achteruit komt? Ik zag dat ik bij "bestuurder," óok nog een "r" vergeten ben. Snap je nu, waarom ik niet bij Promovendum kan verzekeren.....?? Dus altijd, ipv ten allen tijde? Bier ipv pils? Zoiets? :'(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
C30BlackStone
4th Gear member

Liever dus NIET geruisloos zoals de EX30 prima doet👍
Eildert
1st Gear member

iHansz schreef: 21.02.2025 - 08:52
Eildert schreef: 20.02.2025 - 15:53 De update naar software versie 1.5 verliep goed, maar bracht een aantal ongevraagde wijzigingen aan. Ik word nu met “Dag” in het 🚔 scherm welkom geheten.
- Het geluid van de waarschuwing bij het achteruit rijden is na de update ineens erg luid geworden. Zoek die instelling maar eens op 😰.
- Wat ik er vervelend vind is het ontbreken van essentiële informatie tijdens het rijden, zoals de kilometerstand, de dagteller en het verbruik. Deze info is wel te zien rechtsboven in het scherm als de auto wordt uitgeschakeld. Bij het starten komt die informatie niet terug. Toch wel handig tijdens het rijden.Is in de handleiding niet te vinden, volgens mij.
- Waarom verandert de app balk in het hoofdscherm steeds. Ik gebruik CarPlay maar die verdwijnt vaak en een andere onbelangrijke app komt daarvoor in de plaats.
- Irritant is het symbool voor One Pedal Drive. Het is een rechthoekig symbool met twee kleinere symbolen. Een cirkel en een voet op het pedaal. Hier is niet uit op te maken of OPD aan of uit staat. Zoek maar op in de handleiding 😨
-Ik lees dat je moet voorverwarmen (pre-conditioning) bij het opladen. Maar de handleiding spreekt over twee soorten voorverwarming in één proces, het interieur en de batterij. Moet ik het opladen het interieur voorverwarmen? Nu ga op opladen direct na een rit, dus ik hoop dat de batterij dan ook voldoende is opgewarmd.
- Tot slot een opmerking over de Volvo EX30 aap. Vaak moet ik deze opnieuw aanmelden.
Een hele lijst met opmerkingen, veel kleine software problemen, neemt niet weg dat ik tevreden over de auto ben.
Als iemand mij kan helpen dan graag.
Hi Eildert, ik zal proberen je te helpen:

- het klopt sinds 1.5 heb je nu bij het instappen een welkomstscherm, vind t zelf wel grappig
- geluiden ook die van het achteruit rijden is in stellen, zie: Geluidsinstellingen
- het is niet mogelijk om tijdens het rijden jouw gevraagde info op het scherm te zien. ik heb gelezen dat er een soort eco-stand komt bij een software update (weet alleen niet of dat ook voor onze versies is of alleen voor MY26) en misschien kun je dan wel het verbruik tijdens het rijden zien
- als het goed is zou de meest en/of laatst gebruikte app links getoond moeten worden. je kunt door het huisje (linksonder) 2x te klikken die balk groter kleiner maken, je kunt bv zien dat er muziek wordt gespeeld en rechts de verbonden telefoon, druk dus nogmaals dan verdwijnt dat en worden die apps ook in de bal getoond en dan verdwijnen soms de meest en/of laats gebruikte app
- wanneer je op het autootje klikt dan opent het 'Overzicht van de auto', daar onderin kun je one-pedaal in of uitschakelen. blauw gekleurd is aan, grijs gekleurd is uit
- als je via de app (of via een schema) het interieur laat voorwarmen, dan wordt ook de accu opgewarmd. als je een lange reis gaat maken, dan kun je via Google Maps een route kiezen en een tussen(laad)stop invoeren, de auto bepaald dan zelf of de accu voorverwarmd wordt of niet. met een voorverwarmde accu (als t koud is) gaat het laden sneller, zie: Opladen
- als je de app opent en onderin klikt op het poppetje en dan scroll naar app-instellingen, dan kun je daar bij beveiliging het schuifje veiligheidsvergrendeling uitzetten, dan krijg je ook niet steeds mails met codes om in te loggen. weet niet of je telefoon Android of apple is, maar met m'n iPhone heb ik geen last met openen, hij doet t altijd

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en als je meer vragen hebt, stel ze gerust. :)

Hi IHansz en anderen,
Bedankt voor de reacties, Ik ga er mee aan de slag.
Het blijft toch raar dat tijdens het rijden de kilometerstand (en de dagteller en verbruik) niet wordt weergegeven.
Om dat op te zoeken in de display tijdens het rijden, lijkt mij niet zo veilig.
Nogmaals dank.
Eildert

Volvo 343 (3x) 440 (2x) V40, C30, V40 (2x) V40CC, XC40, EX30
Mx.Alba
Starter
Contacteer:

Nou, ik zoef dus sinds gisteren rond in een EX30. Mijn vorige auto was een Tesla Model 3 van ondertussen 4 1/2 jaar oud dus dat is waar ik mijn Blåhaj (zoals ik mijn "cloud blue" EX30 heb genoemd) vooral mee vergelijk.

Qua rij-eigenschappen is het echt even wennen aan de enorme verschillen tussen de rijhulpsystemen van Volvo en Tesla. In ieder geval is het heel positief dat de Volvo in tegenstelling tot de Tesla geen levensgevaarlijke kamikaze-capriolen uithaalt als je over een schuine streep rijdt op een spitsstrook, of over de "kantlijn" op een 60km-weg.

Verder is de EX30 aanmerkelijk stiller dan de (4 1/2 jaar oude) Model 3. En dan het geluid van de deuren - dat is echt van een premium niveau, waar de Tesla deuren klinken als die van een oude Lada, rammelt aan alle kanten. :D

De software van de Volvo daarentegen kan helaas niet tippen aan die van de Tesla. Je merkt echt dat het nog een product in ontwikkeling is. Maar ja, dat ongemak heb ik er graag voor over om van die Muskmobiel af te zijn.
Huidig: MY25 Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus, Cloud Blue.
Ook gehad: V40 Cross Country D3, C30 R-Edition D2, V40 Phase2 1.9D Europa, 460 1.6i Diamond.
Henry82
5th Gear member

Heb je wel de nieuwste software al er op? Dat is 1.5.2, vanaf vandaag OTA te downloaden met oa. Digital Key.
Maar als je hem gisteren in ontvangst hebt genomen staat die sw er misschien al gewoon op.
Mx.Alba
Starter
Contacteer:

Henry82 schreef: 19.03.2025 - 13:40 Heb je wel de nieuwste software al er op? Dat is 1.5.2, vanaf vandaag OTA te downloaden met oa. Digital Key.
Maar als je hem gisteren in ontvangst hebt genomen staat die sw er misschien al gewoon op.
Nee dat is nog 1.5, dus ik wacht op de OTA update. Ik hoop dat dat de problemen met het draadloos laden van mijn iPhone oplost...
Ook gehad: V40 Cross Country D3, C30 R-Edition D2, V40 Phase2 1.9D Europa, 460 1.6i Diamond.
puccini
2nd Gear member

Mx.Alba schreef: 19.03.2025 - 13:53
Henry82 schreef: 19.03.2025 - 13:40 Heb je wel de nieuwste software al er op? Dat is 1.5.2, vanaf vandaag OTA te downloaden met oa. Digital Key.
Nee dat is nog 1.5, dus ik wacht op de OTA update. Ik hoop dat dat de problemen met het draadloos laden van mijn iPhone oplost...
Hier ook Iphone (2 verschillende 16 en de SE 2020) en met beide geen laadprobleem versie 1.5 !
EX30 SMER plus Onyx
Mx.Alba
Starter
Contacteer:

puccini schreef: 19.03.2025 - 13:57 Hier ook Iphone (2 verschillende 16 en de SE 2020) en met beide geen laadprobleem versie 1.5 !
De SE 2020 heeft geen draadloos laden... De SE 2022 wel.

Ik denk dat het te maken had met een combinatie van:

1) Flitsmeister aan op de iPhone (dus scherm aan).
2) Rijbewijs ook in het hoesje van de iPhone (tegenwoordig zit in een rijbewijs ook een NFC chip).
3) Algemeen issue dat NFC communicatie en draadloos laden niet tegelijk kunnen.

Wat er gebeurde wanneer ik de iPhone op z'n plek stak, is dat Apple Wallet geopend werd, met de melding om het apparaat opnieuw te plaatsen om te laden. Dan neem je 'm weer weg, sluit je de Wallet app, doe je 'm weer terug, en hoppa, de Wallet opent weer.

Vanmorgen onderweg naar werk eens besloten het rijbewijs uit het hoesje te halen en Flitsmeister niet aan te doen. Met het scherm uit de telefoon op z'n plek duwen leek wel te werken. Vanmiddag op de terugweg bevestigen of dat inderdaad beter werkt.
Henry82
5th Gear member

Ik vind het niks dat draadloos opladen. Zelf heb ik Flitsmeister altijd aan staan, en als ik dan draadloos laadde kreeg ik alleen een hele warme telefoon, en amper extra procentjes. Heb dus gewoon het stekkertje er in als ik wil laden.
Plaats reactie

Terug naar “EX30”