Ah, gelukkig. Dan doen de injectoren het nog wel goed.....JeroenSpock schreef: ↑16.02.2025 - 18:21Mijn S60 D5 gaf bij een volle tank (70 liter) aan: 2160 KM TOT LEGE TANK. Dat ding kan wel meer zeggen...
Paar keer zo goed als leeg rijden, vol gooien, kilometers en liters berekenen en je weet wat de auto echt zuipt.
Hoef je je nooit meer druk te maken over het verbruik in de boordcomputerDie gebruik ik alleen nog als indicatie om te zien wat de motor ongeveer doet op dat moment.
Verstuiver vervangen
- Frisby
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09.01.2025 - 20:53
- Locatie: Büllingen, België
Volvo V50 1.6 D2. 84KW Estate Limited Edition 2012. D4162T
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9116
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
1 op 17,5, dat is toch geen reden tot paniek, ik ken je rijstijl niet.
Of die motoren lopen normaal gesproken nog zuiniger.
Als de injector niet goed was zou de auto ook wel inhouden of een foutmelding/lampje geven.
Of die motoren lopen normaal gesproken nog zuiniger.
Als de injector niet goed was zou de auto ook wel inhouden of een foutmelding/lampje geven.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Volgens mij zit je gewoon op een keurig gemiddelde.
Zeker ook nog eens omdat het winter is.
Zeker ook nog eens omdat het winter is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Ik zou toch een keer gaan omkijken naar een DiCE en VIDA, en de auto af en te uitlezen. Hij kan lang rijden met fouten op verstuivers, zonder motorstoringslampje oid.
Verstuivers vervangen; ik had ze allemaal in één keer gedaan, om reeds genoemde redenen. Dit is zelf te doen en helemaal niet zo moeilijk. Je hebt 4 nieuwe verstuivers nodig, 4xkoper ringen ( 'brandplaatjes'), 4x nylon spacer, dan metalen aan-en afvoerleidingen, de kunstof retourleiding, 4x bouten voor verstuiver-brackets (deze moet je vervangen na gebruik). Afhenkelijk van het type bracket wat er op zit, kan het raadzaam zijn deze ook te vervangen. In totaal zul je dan een 1200-1400 aan onderdelen hebben.
Dan is het een kwestie van alles eraf schroeven en vervangen met de nieuwe spullen, met gebruik van de correcte draaimomenten en -hoeken.
Daarna komt het softwarematige gedeelte. D5T5 heeft software waarmee je de codes die op de verstuivers staan, in de auto kunt zetten. Kost je in totaal aan licenties etc iets van 75 euro. Dan als laatste dien je het verstuiver-inleerproces te starten in Vida en volgens instructie uit te voeren.
Als je toch bezig bent, is het wellicht ook verstandig om het dieselfilter gelijk te vervangen.
Mbt verbruik; ons verbruik daalde aanzienlijk toen de verstuivers vervangen waren.
Verstuivers vervangen; ik had ze allemaal in één keer gedaan, om reeds genoemde redenen. Dit is zelf te doen en helemaal niet zo moeilijk. Je hebt 4 nieuwe verstuivers nodig, 4xkoper ringen ( 'brandplaatjes'), 4x nylon spacer, dan metalen aan-en afvoerleidingen, de kunstof retourleiding, 4x bouten voor verstuiver-brackets (deze moet je vervangen na gebruik). Afhenkelijk van het type bracket wat er op zit, kan het raadzaam zijn deze ook te vervangen. In totaal zul je dan een 1200-1400 aan onderdelen hebben.
Dan is het een kwestie van alles eraf schroeven en vervangen met de nieuwe spullen, met gebruik van de correcte draaimomenten en -hoeken.
Daarna komt het softwarematige gedeelte. D5T5 heeft software waarmee je de codes die op de verstuivers staan, in de auto kunt zetten. Kost je in totaal aan licenties etc iets van 75 euro. Dan als laatste dien je het verstuiver-inleerproces te starten in Vida en volgens instructie uit te voeren.
Als je toch bezig bent, is het wellicht ook verstandig om het dieselfilter gelijk te vervangen.
Mbt verbruik; ons verbruik daalde aanzienlijk toen de verstuivers vervangen waren.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- Frisby
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09.01.2025 - 20:53
- Locatie: Büllingen, België
Het ging mij ook om het verbruik.
En ja, ik let op wat de display weergeeft als verbruik per 100km. Vind het een sport zo laag mogelijk uit te komen.
Een diagnose is dus geen verkeerde investering?
Kan dat met VDASH of met VIDA?
Het begon allemaal met die Foutmelding 1261 met Anti Skid. Zo is het gaan rollen..
Ik heb nog wel eens even bedenkingen als ik tijdens het rijden de motor hoor brommen (vooral in 5de/6de versnelling) bij lage toeren of de heuvel op.
Dan schudt de auto lichtjes met de toeren mee.
Zo begon die eerste storing/foutmelding ook.
En zo kwam ik er achter dat de 1ste verstuiver niet meer werkte. (Ik heb hem vervangen en de oude bewaard, misschien kan die nog gereviseerd worden (hangt van de kosten af))
Ik baal dat ik niet precies weet welk programma wat nu doet als ik zelf de 3 andere verstuivers zou vervangen en in wil leren. (Fysiek tijdens op bepaalde toeren rijden blijven en software matig met PC)
Is dat nu VDASH of VIDA met de module Verstuiver?
gr. Pieter
En ja, ik let op wat de display weergeeft als verbruik per 100km. Vind het een sport zo laag mogelijk uit te komen.
Een diagnose is dus geen verkeerde investering?
Kan dat met VDASH of met VIDA?
Het begon allemaal met die Foutmelding 1261 met Anti Skid. Zo is het gaan rollen..
Ik heb nog wel eens even bedenkingen als ik tijdens het rijden de motor hoor brommen (vooral in 5de/6de versnelling) bij lage toeren of de heuvel op.
Dan schudt de auto lichtjes met de toeren mee.
Zo begon die eerste storing/foutmelding ook.
En zo kwam ik er achter dat de 1ste verstuiver niet meer werkte. (Ik heb hem vervangen en de oude bewaard, misschien kan die nog gereviseerd worden (hangt van de kosten af))
Ik baal dat ik niet precies weet welk programma wat nu doet als ik zelf de 3 andere verstuivers zou vervangen en in wil leren. (Fysiek tijdens op bepaalde toeren rijden blijven en software matig met PC)
Is dat nu VDASH of VIDA met de module Verstuiver?
gr. Pieter
Volvo V50 1.6 D2. 84KW Estate Limited Edition 2012. D4162T
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Een nieuwe verstuiver kost je ca. 220 euro. Ik weet niet of het dan loont om ze te (laten) reviseren.
Het 'inleren' van de verstuiver betreft 2 stappen:
1) op de verstuiver staat een code, deze moet ingegeven worden in de ECU
2) nadat dat gedaan is en de hele klus verder klaar is, moet de auto nog calibreren. Dit houdt in dat hij dan wil dat je een stuk gaat rijden met een bepaald toerental, en de auto dan laat coasten.
In alle gevallen heb je een DiCE nodig. DiCE is het apparaatje wat je op de ODB poort van je auto aansluit aan 1 kant, en de USB van je computer aan de andere kant.
Voor stap 1 heb je VDASH nodig. Je zult dan ook de pincode van de CEM moeten 'kraken', dat doet vdash voor je, die brute-forced het. Kost je 2-3 dagen 'stampen' van je laptop, maar dan weet je de code ook en hoef je het niet meer te doen. JE hebt dan in VDASH
Stap 2 is uitvoerbaar vanuit VIDA.
Je hebt VDASH voor het P1 platform nodig. Voor het kraken en het instellen van de verstuivercodes kun je dan in VDASH licenties aanschaffen.
In principe zou VIDA alles moeten kunnen, als je het legaal hebt en een dealer bent oid. Als particulier met een 'illegale vida' heb je voor stap 1 dus vdash nodig.
Het 'inleren' van de verstuiver betreft 2 stappen:
1) op de verstuiver staat een code, deze moet ingegeven worden in de ECU
2) nadat dat gedaan is en de hele klus verder klaar is, moet de auto nog calibreren. Dit houdt in dat hij dan wil dat je een stuk gaat rijden met een bepaald toerental, en de auto dan laat coasten.
In alle gevallen heb je een DiCE nodig. DiCE is het apparaatje wat je op de ODB poort van je auto aansluit aan 1 kant, en de USB van je computer aan de andere kant.
Voor stap 1 heb je VDASH nodig. Je zult dan ook de pincode van de CEM moeten 'kraken', dat doet vdash voor je, die brute-forced het. Kost je 2-3 dagen 'stampen' van je laptop, maar dan weet je de code ook en hoef je het niet meer te doen. JE hebt dan in VDASH
Stap 2 is uitvoerbaar vanuit VIDA.
Je hebt VDASH voor het P1 platform nodig. Voor het kraken en het instellen van de verstuivercodes kun je dan in VDASH licenties aanschaffen.
In principe zou VIDA alles moeten kunnen, als je het legaal hebt en een dealer bent oid. Als particulier met een 'illegale vida' heb je voor stap 1 dus vdash nodig.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Ben ik blij dat ik een vijf cilinder diesel heb......
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zodat je niet 4 maar 5 verstuivers moet vervangen als het een keer zover is? 
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Verstuivers in een 5 cilinder zijn minder storingsgevoelig dan die in een Ford/PSA motor.
Bij 400.000 km nog geen enkele reden om ze te vervangen.
Bij 400.000 km nog geen enkele reden om ze te vervangen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.