S60 van JeroenSpock

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27091
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo'n ding inderdaad, ik heb hem geloof ik een jaar of 10 geleden via HBM besteld en vind dit nog altijd het gemakkelijkst werken.
Ook als je alleen bent. Laatst met de achterremmen van de Renault ontluchten telefoon neergezet om te filmen of er iets uit kwam aangezien ik toen alleen was maar dat is dan ook het enige "nadeel".
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28787
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met een hulpje erbij is toch handiger en soms gezelliger😀
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

fredhead schreef: 04.09.2024 - 13:42Ook als je alleen bent. Laatst met de achterremmen van de Renault ontluchten telefoon neergezet om te filmen of er iets uit kwam aangezien ik toen alleen was maar dat is dan ook het enige "nadeel".
En daar is dan juist die plantenspuit weer handig voor. Had even gezegd, dan had ik hem gebracht.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27091
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Tijdje terug al gedaan met de klauwen vervangen.
Eerstvolgende keer dat het nodig is meld ik me, ben wel benieuwd naar de werking van dat ding.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En ook de S60 wordt niet vergeten, beetje verse olie er in.
Daarna de flessen weer vullen bij de oliebron.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 973
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Een s60 blijft een ontzettend mooie auto! Vind een s60 persoonlijk vele male mooier dan een s80. :)
Werkt alles weer naar behoren?
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Net even alle wielen er af om ze te balanceren, collega heeft die machines staan.
Allemaal hadden ze aan de buitenkant 10-15 gram nodig, binnenkant 5 en eentje zelfs 15.

Er zat een irritante trilling in de auto bij een km/u of 80-90. Nu niet meer gelukkig.
Ik was al bang voor een aandrijfas maar het valt weer mee.

Over een week ben ik even 2 weken vrij, dan kan ik aan de gang met de stuurhoeksensor. Want na 4 jaar komt die ANTI-SKID melding me ook wel de strot uit eigenlijk.
Dan ook maar de premium speakers uitboren en high performance er weer in. Want die laatste software zit in de radio en het klinkt gewoon niet zo mooi als in de vorige S60.

2 veerpootlagers bestellen, en de draagarm rubbers in de oude draagarmen persen zodat die er onder kant. Dan moet het gebonk ook over zijn.

Dan de Toyota van mijn stiefmoeder klaar maken om af te voeren. Is een Smart achterop geklapt en het ding is total loss. Tank zit nog bijna vol dus die moet even leeg.
Ik vond het ook maar een ding van niks, met die gerobotiseerde handbak.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27091
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is er niet toch nog iets mogelijk om wel optimaal gebruikten kunnen maken van de high performance speakers?
Zonde ergens dat ze er weer uit moeten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8041
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Je gaat je tijd weer nuttig invullen zo te lezen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always retums to his past"
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Die 2 vrije weken hebben een andere reden, zal de tijd hier en daar wel nodig hebben. Maar daar over later meer :D

Software laden voor de HU850 kan wel, maar ik wil de auto uiteidenlijk toch verkopen vanwege die automaat, niet mijn ding.
Dus originele audio er weer in, wat ook zeker niet slecht klonk hoor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vandaag ook bezig geweest met de SAS. Ik kijk al ruim 4 jaar tegen die ANTI SKID melding aan, maar behalve de weigerende tracion control had ik er weinig last van.

In het topic van Bolbo op het V70 forum het hele verhaal nog een keer goed door genomen.
Helaas werkt de link naar het Russische forum niet meer, maar via Google kon ik nog wat vinden. Geen idee of het dezelfde man is. Chrome kan het automatisch vertalen naar Nederlands.
https://www.drive2.ru/l/7156154/?page=0#comments
https://www.drive2.ru/l/610419994634787911/
https://www.swedespeed.com/thr…ed.642281/

Ik heb ook 3 foto's van Bolbo gebruikt omdat die wat duidelijker zijn.

Uitlezen met Vida geeft meerdere meldingen maar het ging vooral om de volgende:
SAS-000E, interne storing. Daaruit zou je kunnen opmaken dat de truc met het weerstandje moet werken. Dus maar eens een poging wagen.
Eerst de airbag er uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Aribag er uit, stuur los.
Streepje zetten op de as van het stuur, zodat je weet waar hij weer moet komen.
Het vast zetten van de sleepring kan op dit punt, heb ik niet gedaan want er is nog een manier om hem weer goed te zetten als hij verdraaid is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Maar hier zou je dan die schroef in kunnen draaien.
Vervolgens deze schroefjes los, 3 stuks. En de stekker links onder. Die moet je even op 3 punten los klikken met een plat schroevendraaiertje. Deze is van de sleepring, de SAS zit met een vaste connector op de printplaat van de SWM (steering Wheel Module) geprikt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Links onder zit de witte connector voor de SAS. Hier zijn we nu klaar, de SAS (met sleeprol) kan mee naar binnen en op de operatietafel.

Om de sleeprol uit te lijnen naa 0 graden, stuur recht, heb je dit kijkglas. Binnenin zie je de rol voorbij komen met een geel deel er aan, als die achter het glas zit staat de sleepring goed. Draai je hem naar links of rechts, verdwijnt het gele deel. Die zie je ook niet meer voorbij komen bij 360 en 720 graden. De sleepring zelf schijnt 9 keer rond te kunnen, de SAS 5 keer. 2,5 keer beide kanten op, een bereik van 720 graden links en rechts. Ga je daar voorbij, kan Vida hem niet meer meten en loopt hij vast op dat deel en moet je eerst storingen wissen.

De SAS en sleepring van elkaar scheiden, 3 schroefjes, kruiskop.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

De sleeprol kan je daarna weg leggen, die is verder niet meer belangrijk. Hij brengt alleen de data over van auto naar stuurwielbediening, en de aribag.
Belangrijk dus om de accu te ontkoppelen. Je krijgt alsnog een airbag melding maar daar over straks meer.
Ik had hier een stukje ducttape geplakt, maar door dat kijkglas is het in principe overbodig.
De schroefjes heb ik weer een halve slag er in gedraaid om ze niet kwijt te raken.

De SAS kan nu open, wederom 3 kruiskop schroefjes.

De Sleepring en SAS passen maar op 1 manier in elkaar door een dikke en dunne pen onderin de SAS, die in de sleepring vallen. Die 2 zijn dus sowieso uitgelijnd. Anders krijg je ze ook niet goed op elkaar en kan je de 3 schroefjes er niet in draaien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28787
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele operatie. Leuk dat je er een duidelijke beschrijving en foto's bij doet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Oh ja, van te voren had ik wel even een streep gezet op het binnenwerk van de SAS, en die kwam me wel van pas.
Ook dit past in principe maar op 1 manier in elkaar maar dat is meer puzzelen dan zo'n streep die je in 1 oog opslag uitlijnt.

Als de 2 ringen uit elkaar geschroefd zijn is de SAS vrij en kan hij open.
Platte schroevendraaien tussen de vele clipjes die hem dicht houden.

Dan krijg je zicht op de printplaat en de interne storing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Rechts bovenin heb je de 5 'grote' gesoldeerde punten, dat is een kabel die naar de infra rood led's en oog loopt.
Direct links daarvan zit de potmeter.
Het probleem is dat de led na verloop van tijd dus minder licht gaat geven. Door de weerstand over de led te verlagen met de potmeter, meer spanning/stroom over de led, en meer licht, kan het oogje weer zien wat er voorbij komt draaien.

Detail foto van de Rus.

De weerstand moet 10-15% zakken volgens de geleerden. Dus eerst meten wat je hebt, in mijn geval 269 Ohm.
Met een klein schroevendraaiertje kan je de verschikkelijk gevoelige potmeter draaien. Ik zat direct al onder 200 Ohm, dus weer wat omhoog. Bij 228 dacht ik prima, proberen maar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Nog even 2 geleende foto's van de schijf met opstaande randjes onder de printplaat van de SAS.
Hoe deze precies werkt weet ik niet, en ik heb er meerdere keren van heel dichtbij naar gekeken maar ik kan zo gauw het verschil tussen 0 en 180 graden niet ontdekken. Behalve 2 gaatjes op 12 en 6 uur, waarvan 1 rond is en de ander licht vierkanter.
Ik weet niet welk modeljaar Bolbo's auto is maar de schijf in mijn SAS is net even anders.
Er schijnen die onderdeelnummers te zijn voor deze sensor, ook afhankelijk van STC en DSTC.

De sleufjes onderop de printplaat zullen wel meten wel opstaand randje waar langs komt.
Dit is de groffe sensor waar we veel over lezen.

Onderop de schijf zit een tandwiel waarmee de precieze sensor draait.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9203
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dit is die tweede sensor.

Hij zit in deze behuizing. Je ziet hier ook de led's en ogen zitten, elk aan een kant.

Detailfoto van Bolbo.
Het tanwiel draait het wormwiel, waardoor uiteindelijk het stukje blik met de diagonale sleuf omhoog en omlaag glijdt. De ogen kijken hier doorheen en zo meten ze de exacte stand van het stuur, per 1,5 graden.

Ik heb dit ding ook even los gehaald en schoon gemaakt, voor zo ver dat helpt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”