Let op teruggedraaide teller zilvergrijze V60 HHP-82-H

In dit board kun je melden als je een Volvo op een verkoopsite signaleert waarvan de gegevens niet juist zijn.
Plaats reactie
GuidoK
1st Gear member

De zilvergrijze V60 met kenteken HHP-82-H heeft een teruggedraaide teller.
Het betreft een importauto uit Denemarken.
VIN: YV1FW45C1E1204471
Afbeelding
Advertentie:
Afbeelding
Geadverteerde KM stand: 139.360km
'distributieriem onlangs vervangen'. Staat overigens ook in het boekje (exacte datum weet ik niet meer, maar dit jaar).
Echter op zoek onder de motorafdekking kwam ik dit stickertje tegen:
Afbeelding
Een gates stickertje voor vervanging van de distributieriem met ingevulde km stand van 199234km op datum 03-06-2022 (dus bijna 3 jaar geleden).
Dus de km stand is teruggedraaid en het onderhoudsboekje vervalst. Alle genoteerde beurtjes hadden ook dezelfde stempel (dat kan natuurlijk) maar met zelfde initialen, zelfde pen, schrijfwijze etc etc. Dat is over een periode van ~10 jaar ook verdacht.
Daarnaast is code DIM-U300045 aanwezig welke terugkomt bij wissen. Deze code kan meerdere oorzaken hebben, maar het veranderen van de km stand is 1 van de oorzaken, waarna deze code erg lastig weg te krijgen is.
Afbeelding

Code werd als eerste geregistreerd op 6-3-2025 om 23:50u (toen is de tellerstand) dus waarschijnlijk veranderd. Of dit door de huidige handelaar gedaan is of door een partij waar hij 'm weer vandaan heeft is mij niet duidelijk (die codedatum zit precies tussen de registratiedatum goedkeuring en datum inschrijving in nederland in volgens de kentekengegevens.
MY2012 XC70 Limited Edition
Henry82
5th Gear member

Deze auto stond in mei 2023 op 269.000km, de kilometerstand is dus zo'n beetje gehalveerd.

Goed dat je het post, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Life is what happens while you're busy making other plans
GuidoK
1st Gear member

Henry82 schreef: 09.04.2025 - 13:22 Deze auto stond in mei 2023 op 269.000km, de kilometerstand is dus zo'n beetje gehalveerd.
Ok, interessante info, maar hoe weet je dat?
De auto was toen nog niet in nederland geregistreerd. Heb je 'm in het buitenland gezien en herken je het vin nummer?
Henry82
5th Gear member

Ik heb het VIN nummer laten checken door een bekende die het via Carvertical controleert. Daar is veel uit te halen qua historie, en dus ook deze kilometerstand:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GuidoK
1st Gear member

Henry82 schreef: 09.04.2025 - 14:11 die het via Carvertical controleert.
oh interessant. Die dienst ken ik nog niet.
Waar haalt die de km standen en vin nummers vandaan?
Daar zijn ze namelijk een beetje vaag over.
GuidoK
1st Gear member

Ik heb het gevonden. In denemarken kan je die data vrij opvragen:
Dit is de betreffende auto met destijds het laatste kenteken AS24717 (kenteken verhuist denk ik met eigenaar ipv auto aangezien de 1e paar maanden deze auto een ander kenteken had, maar dat zou natuurlijk ook een demokenteken van een dealer geweest kunnen zijn oid) in denemarken:
https://www.altombilen.dk/koeretoej/AS24717/7401926

Laatst geregistreerde km stand (zal waarschijnlijk bij hun apk ook gebeuren):
24-05-2024 269.000km
Laatst gewijzigd door GuidoK op 09.04.2025 - 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry82
5th Gear member

Ah kijk, die site kende ik nog niet. Maar ik denk dat Carvertical van dit soort site zijn informatie haalt.

Staat deze auto nog steeds te koop trouwens?
GuidoK
1st Gear member

Henry82 schreef: 09.04.2025 - 14:28 Staat deze auto nog steeds te koop trouwens?
Ja in ermelo.
Ik heb het er niet met de verkoper over gehad (vage handelaar). Geen zin in de discussie. En die zal het ongetwijfeld ontkennen en daarna dat stickertje verwijderen....
Ik weet natuurlijk ook niet zeker of hij 'm terug heeft gedraaid. Ik weet alleen de vermoedelijke datum (datum/tijd 1e melding van die foutcode); ik weet niet of hij 'm toen al in z'n bezit had. Maar ik vermoed van wel als ik de rdw info er op nakijk.

De auto reed overigens nog prima. Onderstel nog steeds strak (ik denk dat ze in Denemarken wellicht ook minder drempels hebben :D) en motor liep ook prima. Wat dat betreft viel hij niet door de mand.
Interieur zag er nog bijna als nieuw uit. (stoffen bekleding; die blijft kennelijk erg goed). Voorbumper zat wel erg slecht gemonteerd (scheef, en niet goed in clips geklikt), en er zat roest aan de bovenkant op het voorste subframe (bij de koplamen, onder de motorkap). Ook de alu delen onder de motorkap hadden behoorlijke corrosie.
Dus de auto heeft wellicht bij zee gestaan, of op gras geparkeerd, of naast een bomenrij oid.
Ik vergelijk dit met mijn xc70 die iets ouder is (2 jaar) en ca. 300dkm heeft, en altijd gewoon op straat staat in weer en wind (dus geen carport oid).
Laatst gewijzigd door GuidoK op 09.04.2025 - 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry82
5th Gear member

Dan is het te hopen dat een geïnteresseerde het kenteken of VIN even googled, en dat dit topic naar boven komt.

De vraag wie hem heeft terug gezet zal nooit beantwoord worden. De handelaar zal zeggen dat hij hem met deze stand heeft ingekocht, de verkopende partij waar hij hem van kocht zal zeggen dat ze hem met de originele stand hebben verkocht.
Feit is wel dat je altijd moet blijven opletten bij een import auto, je wordt genaaid waar je bij staat als je niet oppast. En dan betaal je gewoon dik 12.000 voor een auto van 11 jaar oud met bijna 3 ton op de teller.
Urbexpeditie
7th Gear member

Als ik internet mag geloven is het niet zo'n fris bedrijf.
Is overigens nog wat. Meer dan de helft teruggedraait.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
GuidoK
1st Gear member

Henry82 schreef: 09.04.2025 - 14:45 Feit is wel dat je altijd moet blijven opletten bij een import auto, je wordt genaaid waar je bij staat als je niet oppast. En dan betaal je gewoon dik 12.000 voor een auto van 11 jaar oud met bijna 3 ton op de teller.
Ja dit zijn auto's die makkelijk grote kilometerstanden krijgen door forenzen/dagelijks gebruik en de kwaliteit van materialen en onderstel blijft heel lang goed. Dan wordt het erg aantrekkelijk om terug te draaien.
GuidoK
1st Gear member

Urbexpeditie schreef: 09.04.2025 - 14:46 Als ik internet mag geloven is het niet zo'n fris bedrijf.
Het was inderdaad een erg vage handelaar (handelaartje: alleen een gehuurde paardestal (letterlijk) en de auto's stonden op een verloren stuk terrein achter een tuincentrum).
Auto was net gewassen (nou ja, afgespoeld met een hoge drukspuit, was dus nog enigzins vuil), de teller was ook nog steeds in het deens, en die bumper was niet netjes gemonteerd.
Dat zijn dingen waarvan ik vind dat een handelaar dat beter kan doen.
Maar ik had deze auto niet uitgezocht om te bekijken. Ik ging alleen mee als 'deskundige' :D
Henry82
5th Gear member

En heb je hem zelf ter plekke uitgelezen? Je hebt in elk geval iemand behoed voor een kat in de zak 👍

En dat die auto er niet helemaal fris bij staat, oke dat is niet de beste manier voor verkoop maar als de deal verder prima is kun je daar door heen kijken.
De zooi flessen met teruggedraaide tellers heb ik wel een hekel aan. Het zou de verkoper sieren om de stand (en de verkoopprijs) aan te passen naar de werkelijkheid.

Tijdje geleden stonden er ook een aantal V70 T5 te koop van 2012-2016. Allemaal met prachtige standen van 120.000, terwijl ze in werkelijkheid de 4 ton al ver voorbij waren gegaan als taxi in het verleden.
GuidoK
1st Gear member

Henry82 schreef: 09.04.2025 - 15:02 En heb je hem zelf ter plekke uitgelezen?
Ja. Nou ja, niet ter plekke bij hem op het terrein, maar het terrein afgereden en op een parkeerplaats om de hoek.
Eerst kijken welke foutcodes erin zitten, die allemaal wissen en kijken welke terugkomen.
Omdat er in het boekje stond dat de distributieriem vervangen was heb ik gelijk de motorkap open gedaan en kijken of de km stand daar genoteerd stond, wat eigenlijk wel iedere monteur doet.
Toen vond ik dus dat oude stickertje. Als ik die niet gevonden had, had ik nooit verwacht dat ie teruggedraaid was.
Want die foutcode an sich zegt niet zoveel, die kan volgens vida door veel zaken veroorzaakt worden. Nadat ik ben gaan googlen zag ik dat die foutcode ook altijd naar voren komt als je de km stand verandert.

Van binnen was ie op wat krasjes bij de pook na echt spotless. Die stoffen bekleding is echt sterk (en wellicht geen kinderen op de achterbank, dus ook geen vastgekleefde lollies etc...)
Maar die half schuine bumper en roest bij de koplampen binnenin had mij ervan weerhouden om 'm te kopen (teller in het deens waarschijnlijk ook), maar die vriend waar ik meeging waarschijnlijk niet.
-KJ-
5th Gear member

Even een melding doen hierover: https://aanpaktellerfraude.nl/
GuidoK
1st Gear member

-KJ- schreef: 09.04.2025 - 17:32 Even een melding doen hierover: https://aanpaktellerfraude.nl/
Melding gemaakt.
Volgens de 'officiele' deense site (volgens mij is dit een overheidssite) had de auto op 22-01-2025 zelfs 280.224 KM gelopen:
https://findsynsrapport.esyn.dk/result? ... C1E1204471

Zelfs met foto van de apk keuring (als je op 1 van de km standen drukt, kom je op een pagina van de apk keuring, waar een soort van 'show picture' knop (maar dan in het deens) staat. bij de laatste keuring althans)
uitgebreid geregeld daar allemaal. 8)
Rogier64
5th Gear member

De auto is in elk geval in Denemarken gexporteerd met de originele kilometerstand van 280.224 km. In Nederland dus teruggedraaid. Hier de complete tijdlijn:
https://www.tjekbil.dk/stelnummer/YV1FW ... 1/overblik
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Plaats reactie

Terug naar “Volvo fraudemeldingen”