Verschillende navigatie systemen.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Cris71
2nd Gear member

Heb een Volvo C30 bjr 2004 2.0d met navi gehad.
Super fijne wagen.
Wat mij toen ook opviel is de uitgebreide navigatie, deze gaf ook meldingen dat er bv over 1 km stilstaand verkeer was om te zorgen dat je niets vermoedend achterop de file inreed.
Nu bij mijn XC40 krijg ik nooit dit soort meldingen, echt wel jammer had gehoopt dat dit een soortgelijksysteem zou zijn. Heb al van alles geprobeerd maar dezelfde opmerki gen en systeem zijn toch anders. Of doe ik iets verkeerd?
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
FLITS34
3rd Gear member

Over dit onderwerp kan je heel veel terugvinden in de diverse draadjes op dit forum.
Maar in het kort komt het erop neer dat het in je auto aanwezige Sensus systeem wel een beperkte mogelijkheid heeft om je voor files en andere onverwachte zaken te waarschuwen. Edoch is het systeem zeer traag en laat regelmatig steken vallen.

Heeft je auto wel een actief internet? Zie je links boven in je navi scherm een wereldbolletje?
Internet kan met een data simkaart in je auto of via een hotspot van je telefoon.
Een andere optie is via Android play of Apple car play je telefoon verbinden en dan een navi app te gebruiken van bijvoorbeeld Flitsmeister, Waze of TomTom Go.
De meeste apps zijn (beperkt) gratis.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Stoyanov
2nd Gear member

Waze.
Ik blijf het toch zeggen hoor.
Voorspelt files en weet tot op de meter en de minuut hoe lang ze zijn.
Waarschuwt ook voor trajectcontrole en mobiele flitsers.
Aanrader.

https://nl.aliexpress.com/item/10050064 ... ry_from%3A

Voor 5 euro koop je een houder voor je mobiele telefoon en klaar.
Cris71
2nd Gear member

Hoi Flits, ik vind het Sensus systeem wel fijn hoor, vooral het mooie grote scherm etc heb hiervoor kort een Toyota gehad met het android systeem, met Maps en Waze idd. Maar daar zitten ook veel nadelen aan hoor (maar is pers.) Kreeg daar overigens ook geen meldingen van stilstaand verkeer hoor! Hoe ik het ook instelde dit kwam niet. Om verwarring te voorkomen, ik bedoel met stilstaand verkeer geen file meldingen met omleidingen etc.!! maar stilstaand verkeer/langzaam rijdend verkeer waardoor je geattendeerd werdt hierop voor de veiligheid. Het systeem in de C30 was het fijnste systeem wat ik ooit heb gehad, altijd meldingen voor stilstaand of langzaam verkeer etc. Net of het meer "Life" was terwijl dat systeem juist met een harde schijf werkte integendeel tot het Sensus systeem. Ik had bij het Sensus systeem gehoopt op een soort gelijk systeem als in de C30, maar dat is qua meldingen niet zo. Qua gebruik wel. Het is makkelijk in gebruik en juist bij mij werkt het automatisch updaten van de kaarten prima. Ik zie regelmatig dat er een update melding is, en dat het systeem aan het updaten is, dit verloopt allemaal automatisch hoef er niks mee te doen. In de C30 was het RTI Systeem met Hdd en het scherm kwam uit het dashboard. Ik mis alleen de realtime actie's zeg maar. Ja bij mij is het wereld bolletje te zien, ik heb geen simkaart in de auto maar internet via bluetooth tethering. Ik heb RTI ook aangevinkt staan in het navigatie menu maar ik merk niet echt verschil hierin.
RobbieZ
Starter

Ik heb de Volvo pas dus ik ben heel erg gewend aan Waze.
Misschien moet ik gewoon eerst wennen aan Sensus.
Ik heb wel een wereldbolletje maar heb nog nooit verkeersinfo doorgekregen of groene lijnen op de kaart gezien (heb dit wel aan gezet in het menu).
Google maps of Waze zijn te gebruiken door je telefoon te verbinden dmv Android Auto.
Jammer dat Volvo niet wil investeren in een kleine update van de software zodat je Android Auto op full screen kan gebruiken.
Dan zou je dus Waze Full screen kunnen gebruiken.
Ik zou zeggen met deze kleine upgrade stel je een hoop gebruikers zeer tevreden door met de tijd mee te gaan.
Gelukkig hebben we de foto's nog.
Volvo XC40 Inscription 2021
Cris71
2nd Gear member

Ik moet zeggen dat die rode en groene lijn ik wel gezien heb, begrijp ook de betekenis, maar dit is zeker wel van andere waarde dan echt een uit gespoken stem die zegt "Opgelet over.....km langzaamrijdend of stilstaand verkeer". Dat rode, oranje of groene lijntje is zowat niet te onderscheiden van de "normale" lijn/kleur.
En idd, ik zie die lijnen nu helemaal niet meer, evenals dat ik ook geen bron voor RTI info meer zie staan.
Jsh
1st Gear member

Stoyanov schreef: 16.04.2025 - 09:02 Waze.
Aanrader.

Ik kan zowel maps als tomtom als waze gebruiken.
Ik heb gemerkt dat waze niet altijd de meest logische routes kiest.
Stoyanov
2nd Gear member

Jsh schreef: 23.04.2025 - 20:55
Stoyanov schreef: 16.04.2025 - 09:02 Waze.
Aanrader.

Ik kan zowel maps als tomtom als waze gebruiken.
Ik heb gemerkt dat waze niet altijd de meest logische routes kiest.
Daar kwamen wij ook achter. Maar Waze stuurde ons via de NO polder naar huis vanuit Bremen, ipv via Meppen en Utrecht, omdat precies daar in Utrecht een file stond.
Juist daarom vertrouw ik zo op Waze.
Maar ieder zijn ding.
Willy.VdW
4th Gear member

FLITS34 schreef: 14.04.2025 - 22:55 Heeft je auto wel een actief internet? Zie je links boven in je navi scherm een wereldbolletje?
Is de wereldbol niet de aanduiding dat de auto met het internet verbonden is voor Volvo On Call?
En zijn de steeltjes (zoals je die op een smartphone ziet om de ontvangststerkte aan te duiden)
niet hetgeen de internet verbinding via de eigen SIM- kaart aangeeft?
Als ik me niet vergis dan heb je dat laatste nodig om RTTI te kunnen ontvangen.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Bover
8th Gear member

Verschillende meningen over Sensus en ik vind de navigatie zeer diep onvoldoende voor een duurdere auto. Traag traag en zeer gebruiksonvriendelijk. Ik heb nog nooit een Volvo gehad die een goed werkend navigatie systeem aanleverde a la Tom Tom. Maar goed ik rij een Volvo van 2012 en mogelijk is de navigatie wereld van ingebouwde systemen af fabriek verbeterd. Ik rij dus met Google via phone of Tom Tom tegen de voorruit... :(
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Jers3n
5th Gear member

@Bover, je hebt dus geen ervaring met de nieuwe generatie Sensus, maar vind het niks? Beetje stemmingmakerij.
Ik ben (en dat is natuurlijk persoonlijk) gewoon tevreden met de Sensus navigatie. (Al
baal ik wel van de nu niet werkende RTTI). Navi is te zien in bestuurders display (en head-up-display als dat er is). Voldoende snel en ik kan beoogde lokatie vrezenden vanuit de Volvo-Cars-app. Gratis en (indien ingesteld) regelmatig automatisch kaart updates.
En ja, er zullen alternatieven zijn die meer of andere dingen kunnen. Het is ook een persoonlijk iets.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Ingrid_b
1st Gear member

Ik gebruik gewoon de navi (sensus) van de auto en die werkt prima. Heel soms geeft "ze" een beetje laat aan dat je ergens naar links of rechts moet. Het enige dat ik behoorlijk mis, is het verticale balkje dat aangaf hoeveel meter het nog naar de afslag is. Vooral als je een aantal zijstraten dicht bij elkaar had, was dat erg handig.
Ik vind het ook heel handig dat ik via de Volvo app een adres alvast naar de auto kan sturen, vooral omdat ik vaak naar nieuwe adressen moet.
V50 Momentum (my2005) - 2009 - 2015 - zwart met crème lederen bekleding
V50 Momentum (my 2009) - 2015 - 2018 - zwart met zwarte stoffen bekleding
V60 Summum (my 2015) - 2018 - 2024 - zwart met crème lederen bekleding
V60 Inscription (my 2021) - 2024 - heden - Osmium grey met crème/blond lederen bekleding
Bover
8th Gear member

Jers3n schreef: 24.04.2025 - 09:59 @Bover, je hebt dus geen ervaring met de nieuwe generatie Sensus, maar vind het niks? Beetje stemmingmakerij.
Ik ben (en dat is natuurlijk persoonlijk) gewoon tevreden met de Sensus navigatie. (Al
baal ik wel van de nu niet werkende RTTI). Navi is te zien in bestuurders display (en head-up-display als dat er is). Voldoende snel en ik kan beoogde lokatie vrezenden vanuit de Volvo-Cars-app. Gratis en (indien ingesteld) regelmatig automatisch kaart updates.
En ja, er zullen alternatieven zijn die meer of andere dingen kunnen. Het is ook een persoonlijk iets.
Stemming makerij...waar heb je het over Jers? Niezt zo van de toren blazen heer...

Ik ben gewoon ontevreden over de Sensus in mijn auto en al die andere systemen die Volvo heeft geproduseerd tot 2012. RTI was nu ook niet de snelste nav.. ...thats all...

Jers3n
5th Gear member

Willy.VdW schreef: 24.04.2025 - 09:04 Is de wereldbol niet de aanduiding dat de auto met het internet verbonden is voor Volvo On Call?
En zijn de steeltjes (zoals je die op een smartphone ziet om de ontvangststerkte aan te duiden)
niet hetgeen de internet verbinding via de eigen SIM- kaart aangeeft?
Als ik me niet vergis dan heb je dat laatste nodig om RTTI te kunnen ontvangen.
Wereldbol indicatie dat systeem een actieve verbinding heeft met internet en dat is nodig om RTTI te laten werken (al wekt dat bij veel auto’s met Sensus nu mogelijk niet).
Internetverbinding kan of via hotspot GSM, of (data)sim in automodem, of via WiFi-netwerk.
On-call staat geheel los van de internetverbinding (doet het ook zonder). On-Call werkt via (op nieuwe auto’s inmiddels verplichte) mobiele netwerkverbinding (die ook gebruikt wordt om automatisch te bellen met reddingsdiensten bij ongeval).
De staafjes zijn enkel een weergave van de verbindingsterkte van de verbonden GSM.
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
Bluesbroeder
3rd Gear member

Ieder zijn ding op dit gebied en zal ook altijd zo blijven. Dat is ook de reden dat er ook vele meningen zijn over automerken, kleding, sport etc.
Voor wie het interessant vindt, ik heb een aantal navi's tegelijkertijd met elkaar vergeleken tijdens onze vakantie naar Italië in 2023.
Dit was ook naar aanleiding dat Sensus wegblokkades niet goed aangeeft.
Ik heb vele Navi's vergelijken en voor mijzelf ben redelijk goed tevreden over Sensus kan idd wel iets sneller en wegblokkades in NL kunnen vele malen beter.

viewtopic.php?p=1806357#p1806357
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
teebee
7th Gear member

Jers3n schreef: 24.04.2025 - 09:59 Beetje stemmingmakerij
Beetje onzin; er wordt een mening weergegeven en dat heeft niets van doen met stemmingmakerij. Er wordt bij vermeld dat de ervaring is gebaseerd op een ouder model Volvo dus het wordt gerelativeerd.
‘Tevreden‘ zijn met Sensus kan dan evenzo gezien worden :lol:
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Jers3n
5th Gear member

De vraag van TS gaat over Sensus in zijn XC40. Dat is gewoon niet te vergelijken met de Sensus in de XC70 van Bover. Prima dat hij daar niet over te spreken is maar voegt aan dit topic m.i. niks inhoudelijks toe behalve de negatieve ‘stemming’ over zijn versie van Sensus.
En ter info ook de Sensus in onze vorige V70, vergelijkbaar met die in Bover’s XC70 (maar dan met vast scherm beviel mij/ons ook prima. Maar daar gaat het hier dus niet over.
Henry82
5th Gear member

In 2012 was het een prima systeem, als je het vergelijkt met de systemen van nu is het inderdaad traag en minder handig.
Sensus werkte voor mij altijd prima in alle generaties, en tegenwoordig Google Maps in AAOS werkt voor mij ook perfect.
Life is what happens while you're busy making other plans
Bover
8th Gear member

ach min puntjes benoemen blijft subjectief blijkt... we leven vrolijk verdr ook met een mindere sensus, die gebruiken we niet meer..:)

Henry82
5th Gear member

Wat ik al zei, het was een prima systeem, maar de tijd heeft het wel ingehaald en nu zijn er een stuk snellere en betere systemen. Lekker gebruiken waar jij blij van wordt Bob ;)
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “XC40”