aankoopadvies

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
sab017
Starter

Denk eraan om einde dit jaar een Volvo XC60 te kopen , voornaamste reden is dat deze auto erg comfortabel is.
Echter ik twijfel welke versie ik zou kopen :-ik ben een particulier wonende in Vlaanderen en rij zo een 12000 kilometer per jaar , meestal korte ritten ( minder dan 15 klm) .Dus aankoop : een plug in kost zo een 10000 € meer dan een gewone benzine uitvoering .Woon in een huis van 60 jaar oud - elektriciteit is wel al vernieuwd maar een nieuwe leiding naar garage en laadpaal kost ook al wat.Dit zijn zo een beetje de ideeën die door mijn hoofd spoken . Is er zo een groot verschil in het rijden met plug in en of benzine.Is dat verschil de kosten waard?Wat raden jullie mij aan?Moet ik met nog andere dingen rekening houden? Rijplezier de ene versie tegenover de andere?
Sabbia
2nd Gear member

Hoi, een leuk probleem om over na te denken. Ik rij zelf ongeveer hetzelfde in km per jaar als jij en ook ik rij veel korte stukkenZ ik heb zelf in 2023 een XC60 T8 recharge gekocht. Ik ben daar tot nu toe erg tevreden over. Voor mij is de reden voor een plug in hybride mede ingegeven omdat ik 28 zonnepanelen op het dak heb liggen en daardoor veel ‘gratis’ km kan maken. Ik wil nog geen volledig elektrische auto omdat in Zuid Europa een en ander qua infrastructuur gewoon achterloopt. Het elektrisch rijden bevalt overigens prima. Door het hoge koppel mis ik mijn 6 cylinders uit het verleden eigenlijk niet. Maar ik heb wel iets over voor de auto en kijk wat minder naar het budget…
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023) Polestar Engineered Optimisation (2024)
sab017
Starter

ok vergeten : heb zonnepanelen liggen : 12 geven 4300 KWH -en ik heb wel 'iets' over voor mijn auto
OGA244
8th Gear member

Zie een plug in dan als een mobiele opslagaccu, jij hebt niet het probleem van oplopende motorrijtuigen belasting volgens mij
sab017
Starter

neen nog niet , maar de Belgische en Vlaamse regering kennende zal er wel iets van belasting volgen vroeg of laat , eerder vroeg
maar wat ik me ook afvraag : verrechtvaardigd het verschil van 10000 € zich gewoon omdat het een fijnere auto is om mee te rijden ?
OGA244
8th Gear member

Nee, zeker niet
DvD-Frl
Starter

Hee, wat grappig. Ik zit met exact diezelfde vraag.
Heb het helemaal doorgerekend. Ik rij 11.000km per jaar, we hebben zonnepanelen (maar geen overcapaciteit) en een dynamisch elektra-contract. Huis is oud, we hebben nog geen laadpaal maar dat is voor een 1.600 euro te regelen. We hebben een auto nodig die een 2.000kg paardentrailer kan trekken.

Ik heb vergeleken een XC40 AWD uit 2019, een XC60 hybride 11kw uit 2020 en een XC60 hybride 18kw uit 2022. Ik heb een vrij stabiel autogebruik dat bestaat uit vele kortere ritten (25 km enkele reis). Ik heb op weekniveau kunnen uitrekenen wat elke auto mij aan brandstof zou kosten. Nou ja, en dat kon ik dus goed gebruiken naar een maand/jaar kosten berekening. Ik heb rente over geïnvesteerd vermogen en geschatte afschrijvingskosten ook meegenomen in de berekening.

Conclusie: de XC40 AWD is het "voordeligst". 300 euro duurder per jaar is de XC60 18kw. De XC60 11kw was weer een stuk duurder, ik weet het verschil zo niet meer maar het was voor mij meteen niet meer interessant.

Ik ga dus of voor die XC40 benzine, of voor de XC60 18kw. Dit weekend ga ik nog een keertje beide rijden en dan maak ik mijn keuze.

Oja, XC60 puur op benzine heb ik globaal berekend, maar die viel meteen af want stuk duurder. Een Mild Hybrid is niet zo heel gewild in de markt en werd mij uit verschillende hoeken afgeraden daarom, dus die heb ik ook slechts heel globaal berekend. Werd ie ook niet interessanter van.
nielsvo
2nd Gear member

DvD-Frl schreef: 01.05.2025 - 19:04. Ik heb op weekniveau kunnen uitrekenen wat elke auto mij aan brandstof zou kosten.
Heb je nu enkel de brandstofkosten vergeleken of de totale kosten? Want anders snap ik onderstaande niet, tenzij je het over geïnvesteerd vermogen en afschrijving van de laadpaal hebt?
DvD-Frl schreef: 01.05.2025 - 19:04.
Ik heb rente over geïnvesteerd vermogen en geschatte afschrijvingskosten ook meegenomen in de berekening.
En dan over de conclusie:
Conclusie: de XC40 AWD is het "voordeligst".

Dat mag toch eigenlijk ook geen verrassing zijn? Stuk kleiner en lichter…en als je alle kosten meegenomen hebt: ook een lagere afschrijving.
300 euro duurder per jaar is de XC60 18kw. De XC60 11kw was weer een stuk duurder, ik weet het verschil zo niet meer maar het was voor mij meteen niet meer interessant.

Ik ga dus of voor die XC40 benzine, of voor de XC60 18kw. Dit weekend ga ik nog een keertje beide rijden en dan maak ik mijn keuze.
Voor slechts €300 per jaar extra (€25 per maand) zou ik het wel weten ;-)
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
DvD-Frl
Starter

Voor dat prijsverschil kies is de auto die ik het tofst vind. Ik ga zaterdag lekker passen en daarna kiezen. Leuk maar ook spannend. Ik koop niet iedere dag een erg dure auto.

In mijn berekeningen zitten alle kosten, waarbij ik de brandstofkosten dus echt heb bepaald aan de hand van mijn werkelijke verbruik.
Uit de algemene kostenberekening op Autoweek kwamen trouwens vergelijkbare verschillen, dat vond ik wel grappig :-D
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”