Denk eraan om einde dit jaar een Volvo XC60 te kopen , voornaamste reden is dat deze auto erg comfortabel is.
Echter ik twijfel welke versie ik zou kopen :-ik ben een particulier wonende in Vlaanderen en rij zo een 12000 kilometer per jaar , meestal korte ritten ( minder dan 15 klm) .Dus aankoop : een plug in kost zo een 10000 € meer dan een gewone benzine uitvoering .Woon in een huis van 60 jaar oud - elektriciteit is wel al vernieuwd maar een nieuwe leiding naar garage en laadpaal kost ook al wat.Dit zijn zo een beetje de ideeën die door mijn hoofd spoken . Is er zo een groot verschil in het rijden met plug in en of benzine.Is dat verschil de kosten waard?Wat raden jullie mij aan?Moet ik met nog andere dingen rekening houden? Rijplezier de ene versie tegenover de andere?
aankoopadvies
- Sabbia
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07
Hoi, een leuk probleem om over na te denken. Ik rij zelf ongeveer hetzelfde in km per jaar als jij en ook ik rij veel korte stukkenZ ik heb zelf in 2023 een XC60 T8 recharge gekocht. Ik ben daar tot nu toe erg tevreden over. Voor mij is de reden voor een plug in hybride mede ingegeven omdat ik 28 zonnepanelen op het dak heb liggen en daardoor veel ‘gratis’ km kan maken. Ik wil nog geen volledig elektrische auto omdat in Zuid Europa een en ander qua infrastructuur gewoon achterloopt. Het elektrisch rijden bevalt overigens prima. Door het hoge koppel mis ik mijn 6 cylinders uit het verleden eigenlijk niet. Maar ik heb wel iets over voor de auto en kijk wat minder naar het budget…
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023) Polestar Engineered Optimisation (2024)
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26.11.2024 - 15:22
neen nog niet , maar de Belgische en Vlaamse regering kennende zal er wel iets van belasting volgen vroeg of laat , eerder vroeg
maar wat ik me ook afvraag : verrechtvaardigd het verschil van 10000 € zich gewoon omdat het een fijnere auto is om mee te rijden ?
maar wat ik me ook afvraag : verrechtvaardigd het verschil van 10000 € zich gewoon omdat het een fijnere auto is om mee te rijden ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.04.2025 - 14:38
Hee, wat grappig. Ik zit met exact diezelfde vraag.
Heb het helemaal doorgerekend. Ik rij 11.000km per jaar, we hebben zonnepanelen (maar geen overcapaciteit) en een dynamisch elektra-contract. Huis is oud, we hebben nog geen laadpaal maar dat is voor een 1.600 euro te regelen. We hebben een auto nodig die een 2.000kg paardentrailer kan trekken.
Ik heb vergeleken een XC40 AWD uit 2019, een XC60 hybride 11kw uit 2020 en een XC60 hybride 18kw uit 2022. Ik heb een vrij stabiel autogebruik dat bestaat uit vele kortere ritten (25 km enkele reis). Ik heb op weekniveau kunnen uitrekenen wat elke auto mij aan brandstof zou kosten. Nou ja, en dat kon ik dus goed gebruiken naar een maand/jaar kosten berekening. Ik heb rente over geïnvesteerd vermogen en geschatte afschrijvingskosten ook meegenomen in de berekening.
Conclusie: de XC40 AWD is het "voordeligst". 300 euro duurder per jaar is de XC60 18kw. De XC60 11kw was weer een stuk duurder, ik weet het verschil zo niet meer maar het was voor mij meteen niet meer interessant.
Ik ga dus of voor die XC40 benzine, of voor de XC60 18kw. Dit weekend ga ik nog een keertje beide rijden en dan maak ik mijn keuze.
Oja, XC60 puur op benzine heb ik globaal berekend, maar die viel meteen af want stuk duurder. Een Mild Hybrid is niet zo heel gewild in de markt en werd mij uit verschillende hoeken afgeraden daarom, dus die heb ik ook slechts heel globaal berekend. Werd ie ook niet interessanter van.
Heb het helemaal doorgerekend. Ik rij 11.000km per jaar, we hebben zonnepanelen (maar geen overcapaciteit) en een dynamisch elektra-contract. Huis is oud, we hebben nog geen laadpaal maar dat is voor een 1.600 euro te regelen. We hebben een auto nodig die een 2.000kg paardentrailer kan trekken.
Ik heb vergeleken een XC40 AWD uit 2019, een XC60 hybride 11kw uit 2020 en een XC60 hybride 18kw uit 2022. Ik heb een vrij stabiel autogebruik dat bestaat uit vele kortere ritten (25 km enkele reis). Ik heb op weekniveau kunnen uitrekenen wat elke auto mij aan brandstof zou kosten. Nou ja, en dat kon ik dus goed gebruiken naar een maand/jaar kosten berekening. Ik heb rente over geïnvesteerd vermogen en geschatte afschrijvingskosten ook meegenomen in de berekening.
Conclusie: de XC40 AWD is het "voordeligst". 300 euro duurder per jaar is de XC60 18kw. De XC60 11kw was weer een stuk duurder, ik weet het verschil zo niet meer maar het was voor mij meteen niet meer interessant.
Ik ga dus of voor die XC40 benzine, of voor de XC60 18kw. Dit weekend ga ik nog een keertje beide rijden en dan maak ik mijn keuze.
Oja, XC60 puur op benzine heb ik globaal berekend, maar die viel meteen af want stuk duurder. Een Mild Hybrid is niet zo heel gewild in de markt en werd mij uit verschillende hoeken afgeraden daarom, dus die heb ik ook slechts heel globaal berekend. Werd ie ook niet interessanter van.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30
Heb je nu enkel de brandstofkosten vergeleken of de totale kosten? Want anders snap ik onderstaande niet, tenzij je het over geïnvesteerd vermogen en afschrijving van de laadpaal hebt?
En dan over de conclusie:
Dat mag toch eigenlijk ook geen verrassing zijn? Stuk kleiner en lichter…en als je alle kosten meegenomen hebt: ook een lagere afschrijving.
Voor slechts €300 per jaar extra (€25 per maand) zou ik het wel wetenDvD-Frl schreef: ↑01.05.2025 - 19:04.
300 euro duurder per jaar is de XC60 18kw. De XC60 11kw was weer een stuk duurder, ik weet het verschil zo niet meer maar het was voor mij meteen niet meer interessant.
Ik ga dus of voor die XC40 benzine, of voor de XC60 18kw. Dit weekend ga ik nog een keertje beide rijden en dan maak ik mijn keuze.

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.04.2025 - 14:38
Voor dat prijsverschil kies is de auto die ik het tofst vind. Ik ga zaterdag lekker passen en daarna kiezen. Leuk maar ook spannend. Ik koop niet iedere dag een erg dure auto.
In mijn berekeningen zitten alle kosten, waarbij ik de brandstofkosten dus echt heb bepaald aan de hand van mijn werkelijke verbruik.
Ik had vooraf niet verwacht dat de in aanschaf veel duurdere XC60 18kw per jaar amper duurder zou uitpakken. Al hik ik wel wat aan tegen de aanschafprijs. Ik weet nu wel zeker dat de XC60 11kw voor mij geen optie meer is, terwijl die in aanschaf veel prettiger is. Daarom vooral blij dat ik toch even heb zitten rekenen.
Uit de algemene kostenberekening op Autoweek kwamen trouwens vergelijkbare verschillen, dat vond ik wel grappig
In mijn berekeningen zitten alle kosten, waarbij ik de brandstofkosten dus echt heb bepaald aan de hand van mijn werkelijke verbruik.
Ik had vooraf niet verwacht dat de in aanschaf veel duurdere XC60 18kw per jaar amper duurder zou uitpakken. Al hik ik wel wat aan tegen de aanschafprijs. Ik weet nu wel zeker dat de XC60 11kw voor mij geen optie meer is, terwijl die in aanschaf veel prettiger is. Daarom vooral blij dat ik toch even heb zitten rekenen.
Uit de algemene kostenberekening op Autoweek kwamen trouwens vergelijkbare verschillen, dat vond ik wel grappig

- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
Ik ook wel!
Ik snap ook niet goed dat mensen die een (relatief) dure auto kopen gaan twijfelen over 2 tientjes in de maand., als die een probleem zijn zou ik de hele aanschaf nooit overwegen.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.04.2025 - 14:38
Heee, als het prijsverschil op maandelijkse kosten gering is, dan maakt het linksom of rechtsom niet uit, he? Dan is de eventuele aanschafprijs nog altijd een afweging. De XC60 18kw is wel 50% duurder geprijsd dan de XC40.
Ben benieuwd waar jullie voor zouden gaan. Ik heb mijn keuze gemaakt.
Ben benieuwd waar jullie voor zouden gaan. Ik heb mijn keuze gemaakt.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26.11.2024 - 15:22
ok bedankt om de reacties, maar deze antwoorden draaien om gebruikskosten terwijl mijn vraag feitelijk was :is die 10000€ verschil tussen een plug in en gewone benzinemotor te verantwoorden? Niet alleen geld maar ook rijplezier enz.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24571
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
kun je zelf laden (bij voorkeur met zonnepanelen), dan kun je veel kilometers elektrisch dus gratis/voordelig en brandstofloos (dus zonder uitstoot) rijden. Dan zou die meerprijs te verdedigen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18.01.2023 - 21:18
Hou ook rekening met mogelijkse extra onverwachte kosten bij een plug-in: defecte onboard charger (3k), defecte erad koppeling (3k) of volledige erad motor (5 tot 8k). Immers, hoe meer techniek, hoe meer kan falen.. Batterij falen is gelukkig zeldzaam en deze zou langer meegaan dan vaak gedacht. Ook heeft elke XC60 een schuifdak en ook daar zijn gekende perikelen met soms hoge kosten om te herstellen. Is natuurlijk allemaal speculatie, niet zeker of dit ook daadwerkelijk stuk zal gaan allemaal, maar de vele topics op dit en andere forums tonen wel dat het ook geen uitzonderingen zijn.
Voordelen: benzine en diesel zouden vanaf 2027 een stuk duurder worden door Europese ETS uitstootrechten die doorgerekend zullen worden in de brandstof, dus als je vaak kan laden spaar je die toekomstige meerkost in brandstof ook uit.
My 2 cents.
Voordelen: benzine en diesel zouden vanaf 2027 een stuk duurder worden door Europese ETS uitstootrechten die doorgerekend zullen worden in de brandstof, dus als je vaak kan laden spaar je die toekomstige meerkost in brandstof ook uit.
My 2 cents.