Aanhangergewicht

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

daarom verbaast het mij dan ook zo dat een 163pk AWD Diesel niet meer mag trekken dan een 140pk 2.4 FWD Benzine
Volvo for life
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20612
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

bart simpson schreef:daarom verbaast het mij dan ook zo dat een 163pk AWD Diesel niet meer mag trekken dan een 140pk 2.4 FWD Benzine
Mij niet, juist vanwege die proef. Daar wordt niet gekeken naar hoe hard dat ding rijdt en hoe veilig dat dan is. Maar of ie weg komt. En dat kan een 163 pk AWD Diesel maar dat kan ook een 140pk FWD benzine.

Overigens heb ik toen ik mijn V40 kocht bewust gekozen voor de Phase 2 en 115 pk versie van de Diesel want daarmee mocht ik 1400 kg trekken tegenover de Phase I met 90 of 95 pk die maar 1200 mochten trekken.

En nog gekker:
Met de 78 pk 165 Nm 440 benzine mocht ik 1200 kg trekken.
Met de 90 pk 215 Nm 440 Diesel mocht ik maar 1000 kg trekken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

b.v. Audi kent op de A6 gedifferentieerde trekgewichten waarbij motor en aandrijflijn wel degelijk wat uitmaken.
Een 2.0 S70 van 126pk gaat niet weg op een helling met 1600kg, een 2.4T AWD wel, en toch maakt het toegestaan max geremd gewicht niet uit.
Volvo for life
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Volgens de folder mag m'n S40 ongeremd 500 kilo trekken. Echter, volgens de RDW site kom ik uit op de helft van het leeggewicht (665 kilo)
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Maar ik vrees toch echt dat de politie onderweg naar je kentekenbewijs kijkt, i.p.v. naar een website.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Fabfab
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2025 - 15:00

Ik weet dat ik een heeeeel oud onderwerp naar boven haal.

Toch is het me nog niet helemaal duidelijk.

Ik zoek specifiek een volvo 940 die 1800kg mag trekken. De ingevoerde mogen 1800 trekken. Dat is me duidelijk volgens het verhaal over hoe het vroeger werd berekend.

Toch kom ik ook origineel Nederlandse 2.3 940's tegen die 1800 mogen trekken.
Hoe kan dat dan?

Volgens autoweek carbase etc etc zijn er nooit volvo 940 geweest die 1800 mogen trekken.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13598
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er was achteraf een technische aanpassing voor beschikbaar
S90forever
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54

De 940's uit het laatste MY 1998 hadden een extra versterking waardoor ze 1800 kg mogen trekken. Mijn 945 uit 1998 is origineel NL en mag 1800 kg. aan de trekhaak hebben.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1096
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Latere V70 diesels mogen geremd 2000 kg trekken, de XC70 zelfs 2100 kg.
Voor oudere diesels geldt 1800 kg zowel voor de V70 als de XC70.

Met deze oudere modellen kun je probleemloos 2200 kg trekken in Nederland.
Helling op zul je misschien PK's tekort komen.

Ik zie geen verklaring voor het hogere trekgewicht bij latere V70 en XC70.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27082
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Alleen gaat de laatste vraag niet over een V70 maar over de 940 ;)

Die 2200 kilo is sowieso niet zo handig, je zal het op vermogen wel redden maar het gaat ook over afremmen en stabiliteit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik heb 21 jaar lang een 945 LPT gehad uit 1998.
Mocht 1800 trekken.
Had een 945 geen LPT dan was het 1600kg (als ik mij niet vergis).
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Fabfab
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2025 - 15:00

Ik houd meestal autoweek carbase aan als informatie bron, maar die klopt dus niet.

Dus de laatste 2 jaar van de 940 is ook 1800kg.
Had een mooie gevonden uit 96, maar die was jammer genoeg maar 1600.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13598
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die viel dan wel in de laatste 2 jaar
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Fabfab schreef: 02.05.2025 - 18:54 Had een mooie gevonden uit 96, maar die was jammer genoeg maar 1600.
Had die lpt?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13598
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het ging om n versteviging (6820-174/8) en n oliekoeler, volgens mij tot 1998
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21061
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Twee lullige plaatjes staal die ergens in de achterwielkasten gemonteerd moesten worden. Ik had ze er ook in bij onze 900-serie auto's.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13598
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is wat het is, zonder werkte het niet
Fabfab
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2025 - 15:00

mees schreef: 02.05.2025 - 19:15
Fabfab schreef: 02.05.2025 - 18:54 Had een mooie gevonden uit 96, maar die was jammer genoeg maar 1600.
Had die lpt?
135pk, dus lpt als ik het goed heb
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1096
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Fredhead schreef: 02.05.2025 - 09:01 Alleen gaat de laatste vraag niet over een V70 maar over de 940 ;)

Die 2200 kilo is sowieso niet zo handig, je zal het op vermogen wel redden maar het gaat ook over afremmen en stabiliteit.


Ik heb behoorlijk wat ervaring met auto ambulances.
De V70 is veruit de beste auto om een ambulance te trekken.
Zeer stabiel en ruim voldoende rem capaciteit. Rij ook in Zwitserland met deze combinatie.
Sinds kort een V70 met 2000 kg op kenteken. Ik merk geen verschil.
10% boven kenteken gewicht is toegestaan.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27082
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar je bericht ging over de oudere modellen, die mogen 1800 kilo trekken en dan is 2200 kilo behoorlijk meer dan 10%.

Durf te stellen dat ik ook aardig wat ervaring heb met diverse aanhangers maar probeer mij wel gewoon altijd aan het maximale gewicht te houden.
Lijkt mij ook gewoon het beste advies dat je kan geven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”