aandrijfriem oliepomp stuk

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
amdam
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.04.2024 - 18:24

Goedemiddag,

Heeft iemand ervaring, dat de aandrijfriem van de oliepomp van xc60 reeds na 80.000Km stuk gaat.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26921
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Om welk blok gaat het?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
vinkeyvolvo
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.06.2012 - 22:20

Ik heb mijn garagehouder daarover gehoord.
Schijnt niet echt heel handig gemaakt te zijn.
Oliepomp word aangedreven door een klein riempje( wat beter een ketting had kunnen zijn)
Riem gaat stuk en schakelt dan de oliepomp uit (met als gevolg blok stuk)
Bij een Volvo XC60 2021 2.0 had die laatst het blok moeten wisselen.
Probleem is ook bekend bij Autorima.
Snap echt niet dat ze zoiets verzinnen !
Aanschafprijs van een xc60 is toch stevig en dan krijg je zoiets . Lijkt mij niet echt een visitekaartje
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1555
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Idd slecht ontworpen, is Volvo ook achter gekomen want zijn er veel stuk gelopen. Deze oliepompen zijn ook niet meer te koop, je krijgt als reserve onderdeel nu een ketting aangedreven pomp, in een set om de boel om te bouwen.
Robbieee79
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.04.2024 - 19:20

The Mechanic schreef: 09.11.2024 - 23:33 Idd slecht ontworpen, is Volvo ook achter gekomen want zijn er veel stuk gelopen. Deze oliepompen zijn ook niet meer te koop, je krijgt als reserve onderdeel nu een ketting aangedreven pomp, in een set om de boel om te bouwen.
Bedankt voor deze uitleg. Maar hoe weet ik of deze versie in mijn xc40 B4 uit 2021 zit? En zo ja, kan ik vragen om de gemodificeerde versie? Is er ervaring met coulance vanuit Volvo?

Thanks!!
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1029
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er is geen enkele reden om de oliepomp met een riempje aan te drijven.
De riem werd voor de distributie gebruikt omdat een riem stiller is.
In het carter speelt dat geen enkele rol. Dan blijft alleen goedkoper als reden over.

Deze constructie lijkt mij een goede reden voor een terugroep actie.
Dat is kennelijk niet gebeurd. Lijkt me heel redelijk dat Volvo de revisie kosten betaalt.
Of dat ook gebeurt is een tweede. Het is geen veiligheidskwestie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Robbieee79
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.04.2024 - 19:20

Duidelijk Willy,
Maar hoe kom ik erachter hoe het in mijn versie zit? Zojuist gebeld naar de dealer waar de auto aangeschaft is, maar die had er nog nooooit van gehoord (hmmm). Hij kon ook niet zeggen of er in mijn auto een ketting of riem aangedreven pomp zit.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20537
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een XC40 is dan ook geen XC60.
En de motoren uit de XC40 verschillen (afhankelijk van het bouwjaar van de specifieke XC60 2009-2017) behoorlijk.
Dus je zal toch echt bij een monteur (en niet een verkoper) na moeten vragen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”