V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1038
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Blanke lak zal niet voldoende hechtende eigenschappen hebben.
Ik kan je niet adviseren wat dan wel geschikt is.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7885
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Fredhead schreef: 06.05.2025 - 13:47 Daar zijn ook eventueel andere middelen voor dan lak die wellicht toch beschadigd.
Bijvoorbeeld M539 restaurations die daar een soort anti roest middel voor gebruikt, zal nog eens op de naam letten als ie het gebruikt.
Dat schijnt erg goed te werken.
Sowieso zijn er middelen op basis van epoxy of urethaan in de handel.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 794
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Whow wat een werk weer, maar ziet er wel weer geweldig uit.
Respect voor je doorzettingsvermogen!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9143
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Blanke lak rijd je er zo af ben ik bang, keer een stok of steentjes onder de auto door en je hebt een gat in de lak.
Ik weet niet wat voor materiaal het is maar dan krijg je nog roest ook?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26937
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die de BMW-sleutelaar gebruikt is ook roestwerend.
Onderdelen die na een jaar weer in beeld kwamen zagen er nog altijd netjes uit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Dit is giet alluminium, dat roest niet door.
Maar het krijgt wel een wit oxide laagje naar verloop van tijd.
Vanuit de fabriek is het onbehandeld gemonteerd.
Theoretisch beschermt polijsten al tegen de oxide, zolang je het schoon houdt.
Dus eronder zetten direct na het polijsten lonkt wel, deste eerder staat ze op haar wielen!

Een andere optie kan ook zijn om het in de wax of olie te zetten.
Alleen zal het met een bepaalde interval opnieuw aangebracht moeten worden.
De zon kan er niet bij dus zal een wax veel langer goed blijven, dat scheelt dan weer.

Of blanke lak, 2K, of een ander goedje voor alu, op langere termijn echt zal beschermen tegen steenslag, takken, enz, durf ik ook niet mijn hand voor in het vuur te steken.
Het zal net wat meer bescherming bieden dan zonder.
En de hechting blijft natuurlijk ook een ding.
Wat ik erover terug vind is wel allemaal positief over het resultaat, maar ik zet er wel m'n vraagtekens bij.
De ene alu is de ander niet, dus wat doet dit subframe?
Bovendien kost aflakken ook behoorlijk wat (droog) tijd en energie.
Heb ik alleen dat er al voor over als ik niet zeker weet wat het effect over langere tijd zal zijn?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9143
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Aha, dan zou ik hem er zo weer onder schroeven. Als ze dat in Zweden zelf ook zo doen...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Mijn vraag over afwerking heb ik via mail voorgelegd aan een Amerikaans polijst bedrijf.
Renegade Products hebben namelijk een zeer informatief kanaal op de joetjoebs.
De volgende dag had ik al een antwoord terug;

Hello Maarten,

We would advise against clear-coating the subframe, as it will be an obstacle in the event that you are looking to re-polish or touch up the shine (as aluminum will oxidize from the inside to an extent). In the event that you look to re-polish or rework the surface, the clearcoat will need to be removed completely.

Dus in geval van een reparatie zal de complete blanke lak laag verwijderd moeten worden.
Dit klinkt behoorlijk logisch en daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Toch fijn dat je tegenwoordig zo gemakkelijk vakmensen kunt benaderen. 🤘🤭
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9143
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Gewoon zo laten dan, en er weer onder.

Smeert Volvo er af fabriek wel iets op? Want echt glazen doet mijn subframe daar ook niet bepaald.
Nou kijk ik er ook niet vaak naar moet ik zeggen hoor haha
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”