sensus systeem probleem (hikje/resetje?)

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

een update vanuit de dealer, er is voor dit probleem een support case aangemaakt bij Volvo Nederland, uiteindelijk is dit van wat ik begrepen heb behandeld bij Volvo Belgie en de uitkomst is dat de IHU vervangen dient te worden. De reparatie gaat volgende week woensdag uitgevoerd worden. @Romeo-Lima wellicht dat dit voor jou ook de oplossing kan zijn? je zou dit eens met jou dealer kunnen bespreken.
Romeo-Lima
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.10.2007 - 14:41

rutgerv60 schreef: 10.03.2025 - 14:44 een update vanuit de dealer, er is voor dit probleem een support case aangemaakt bij Volvo Nederland, uiteindelijk is dit van wat ik begrepen heb behandeld bij Volvo Belgie en de uitkomst is dat de IHU vervangen dient te worden. De reparatie gaat volgende week woensdag uitgevoerd worden. @Romeo-Lima wellicht dat dit voor jou ook de oplossing kan zijn? je zou dit eens met jou dealer kunnen bespreken.
Kijk dat is informatie! Ik ben zeer benieuwd wat je bevindingen zijn en het probleem hiermee is opgelost. Dank voor het delen!
V70 2003, 2.4L 140 pk
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

De IHU is afgelopen woensdag vervangen, tot op heden geen storingen meer gehad. Het is nog even afwachten of de storing weg blijft want het gebeurde wel eens dat de storing een aantal weken niet optrad en dan opeens weer wat vaker. Volvo is er in ieder geval van overtuigd dat dit het probleem oplost en dat geeft vertrouwen. De kosten waren niet mals, voor mij was de factuur een goeie 1100 euro. Persoonlijk stoorde ik me enorm aan dit probleem dus voor mij is het het waard geweest, maar kan me ook voorstellen dat een ander daar anders over denkt.
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

Helaas storing is nog steeds niet opgelost, contact opgenomen met de dealer over hoe nu verder. Wordt vervolgd.
Romeo-Lima
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.10.2007 - 14:41

Ah, wat jammer! Ik neem aan dat er nu verder gezocht gaat worden door Volvo? En krijg je nu je oude IHU weer terug gemonteerd incl. het retourneren van het door jou betaalde bedrag?
V70 2003, 2.4L 140 pk
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

Ja balen inderdaad, de zoektocht gaat verder.

Van te voren heb ik geïnformeerd naar wat als het niet opgelost wordt door het vervangen van het ihu, mij is verteld dat als dat zo zou zijn, het een foutieve diagnose vanuit volvo zou zijn en de kosten zijn dan voor volvo.

De auto is van de week weer uitgelezen en de data gaat naar volvo. Ze willen ook graag weer een nieuw video fragment van de storing. Daar werk ik nu aan, het wachten is tot de storing optreed terwijl een gemonteerde camera dit vastlegt.
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

Vandaag de volvo weer opgehaald bij de dealer, deze heeft daar 3 dagen gebivakkeerd. Helaas zonder oplossing, er zijn veel controles gedaan en er is contact met volvo zelf. Voor nu is het nog giswerk, we gaan nu proberen of het probleem weg blijft na demonteren/afkoppelen van de ingebouwde dashcam. Ik heb bij de binnenspiegel een fitxam z zitten, deze gebruikt de stroom van de automatisch dimmende binnenspiegel.

@Romeo-Lima: heb jij toevallig ook een dashcam van fitcam x gemonteerd? Volvo wil uitsluiten dat de storing door rand apparatuur veroorzaakt kan worden, wellicht als jij dezelfde dashcam gebruikt dat dit de oorzaak kan zijn?

Ik ben er zelf voor 90% zeker van dat dit probleem al speelde voordat ik de dashcam monteerde. Maar om hier zeker van te zijn, en om dit te bewijzen aan volvo, wordt er voorlopig weer rondgereden met een camera op de tellers totdat de storing weer optreed…
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

rutgerv60 schreef: 17.04.2025 - 18:53 Ik ben er zelf voor 90% zeker van dat dit probleem al speelde voordat ik de dashcam monteerde. Maar om hier zeker van te zijn, en om dit te bewijzen aan volvo, wordt er voorlopig weer rondgereden met een camera op de tellers totdat de storing weer optreed…
Inmiddels alweer een video waarop de storing is vastgelegd zonder dat de fitcam x gemonteerd zat. Hiermee kunnen de techneuten van volvo weer verder puzzelen.
Gebruikersavatar
Johans60850
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 27.07.2019 - 15:54
Locatie: Limburg

Hallo Rutger, ik heb ook een V90 90 anniversay edition met een fitcam x dashcam voor en achter, aangesloten ook op de binnenspiegel, en (AFKLOPPEN) geen storingen of iets dergelijks op welk scherm ook.
Volvo V90 T5 Saville Grey; Volvo 850R black stone; Volvo S60 vibrant copper sold; Volvo 850 Champagne sold.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Een collega van mij met een V60 heeft ook veel van dit soort vreemde storingen gehad. Bleek uiteindelijk een kabelbreuk te zijn van een kabel die liep bij de linkervoetsteun van de chauffeurskant. Laat ze daar maar eens kijken.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

Risrael schreef: 09.05.2025 - 14:34 Een collega van mij met een V60 heeft ook veel van dit soort vreemde storingen gehad. Bleek uiteindelijk een kabelbreuk te zijn van een kabel die liep bij de linkervoetsteun van de chauffeurskant. Laat ze daar maar eens kijken.
Bedankt voor deze tip, ik ga ze dit zeker even laten controleren. Volgens mij zit er in die regio ook een zekering kast en of massa aansluiting.
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

Even een update, inmiddels zijn er een hoop onderdelen vervangen en een hoop diagnose uren besteed, helaas nog steeds geen oplossing gevonden.
Wat nu wel bekend is, is dat tijdens de storing er een spanningsdrop plaatsvind naar 6 volt. Mede hierdoor zijn beide accus vervangen (de hulp accu voorin en de hoofd accu achterin). Helaas zonder resultaat. Daarna is de battery control module en de zekeringplaat (front electric module (fem)) welke onder de motorkap zit vervangen. Helaas heeft ook dit het nog steeds niet opgelost. De IHU (infotainment head unit) was al reeds vervangen en de camera module van intellisense was gewisseld met een andere auto. Daarnaast is zowat elk stukje bedrading uit de auto inmiddels wel gecontroleerd. De auto heeft op meerdere plaatsen zekeringkasten, computers of anderere electrische units die allemaal gecontroleerd zijn.

Er wordt support gegeven vanuit volvo brussel, maar het vertrouwen in een oplossing begint steeds verder weg te zakken. Alles wat ze tot nu toe vervangen hebben zijn probeersels.
Romeo-Lima
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.10.2007 - 14:41

Hoi Rutger,
Ben wel benieuwd of je al weer een update kan geven.
V70 2003, 2.4L 140 pk
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
Gebruikersavatar
rutgerv60
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 09.10.2019 - 10:34
Locatie: Noordoostpolder

Hierbij weer even een update, helaas geen leuke update. In een periode van ongeveer 8 maanden tijd heeft mijn volvo dealer 9 reparaties uitgevoerd en denk ik meer dan 20x bij de dealer geweest voor diverse controles van bedrading en of uitlezen van de auto. op een gegeven moment stonden wij wekelijks bij de dealer, en heeft de auto daar ook meerdere keren een aantal dagen gestaan en zelfs eenmalig een keer 2 weken. Uiteindelijk heeft de dealer in samenwerking met volvo het probleem voor mij niet kunnen oplossen. WIj hebben besloten de volvo terug te doen naar de dealer en een andere volvo te gaan zoeken. Omdat onze huidige dealer geen interessant aanbod had hebben wij bij Harrie Arendsen een andere v90 gevonden, deze is door onze huidige dealer overgenomen en aan ons geleverd. Het betreft een 2020 (my21 dus de facelift) v90 t6 inscription. Het betreft een erg rijk uitgerust exemplaar met weinig kilometers.

Hieronder nog een opsomming van de controles en reparaties die uitgevoerd zijn.


vervangen onderdelen:
- IHU (infotainment head unit)
- beide accus
- BMC (battery control module)
- FEM (front electronic module/ zekering kast)
- CEM
- Stuurhendels (ruitenwisser en richtingaanwijzer hendels)
- Regen/licht sensor
- blis module

Controles:
- diverse bedrading ciruits van en naar modules, dynamo, accus
- de kabelboom achter bij het subframe die bekend staat om stuk te gaan
- softwarematig herstellen van bepaalde modules zoals IHU

Al met al hebben zowel de dealer als wijzelf hier erg veel tijd in gestoken. Ik ben zelf ook altijd actief betrokken geweest in meedenken naar oplossingen, resreach doen op internet en uitvoerig testrijden met een camera gericht op de digitale cockpit.
Het laatste wat ik over de storing begrepen had van mijn dealer is dat vanuit volvo zelf de suggestie kwam om de ADSL module te vervangen. Volgens mij was dat een module van het pilot assist systeem. Of die reparatie ook daadwerkelijk is uitgevoerd en of dat het probleem heeft opgelost is mij niet bekend. Ik zelf ben er eigenlijk van overtuigd dat ook dat het probleem niet had opgelost en dat er ergens gewoon een kabelbreuk zit.
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Ook voor de dealer een flinke klus geweest dus, kan me voorstellen dat het voor beide partijen erg onbevredigend is. Hopelijk opnieuw een nieuwe droomauto gevonden, enkele jaren jonger zelfs zie ik. De vorige snel vergeten en van de nieuwe genieten.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1801
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Oei wat een toch wel slecht verhaal om er 8 maanden mee te dealen phoe (engelen geduld), gelukkig een dikke vervanger gevonden en netjes opgelost uiteindelijk.
Gauw maar je vorige vergeten en het genieten kan nu lekker beginnen met je nieuwe V90.
S60 T8 R-Design Hybride
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”