LvdK schreef: ↑06.05.2025 - 18:13
De boel werkt nu bij mij nog steeds aardig. Niet geruisloos, maar zeer acceptabel.
Dus blijft de vraag wanneer ze het compleet begeven, niet óf ze het begeven.
Zolang het acceptabel is hou je mooi je centen in de zak, dus uitstel is een no-brainer.
Das een keuze. Voor mij geldt als iets defect is maar nog wel (deels) werkt is het nog altijd defect.
Voor mij een no-brainier om het te laten vervangen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-KJ- schreef: ↑06.05.2025 - 18:02
Levenslang is wel een wat overdreven term voor garantie met voorwaarden: “Uw garantie is persoonlijk en geldt zolang u de Volvo onafgebroken in bezit heeft, ongeacht de kilometerstand. ”.
Ik citeer: Wij worden niet zenuwachtig van een dergelijke kilometerstand (325.000km) Garage Hooftman.
Een advertentie van Volvo in de jaren '80: Wist u dat 70% van alle Volvo's ooit geproduceerd nog rondrijdt ?
Twee dingen die mij vertellen dat dit niet overdreven is, maar uiterst zelfverzekerd.
Mijn XC 40 zal nog wel een jaartje of 10 mee moeten.
Het kraken van de veren begon bij 30.000 km.
Ze zijn onder coulance vervangen.
Als ze net zo slecht zijn, zouden ze in 2027 weer moeten beginnen met kraken en dus weer gratis vervangen moeten worden.
We gaan het meemaken.
@joeri1974; dank voor de uitleg, ik heb deze inmiddels ook besteld.
Ik heb de rechter cilinder aardig volgespoten door de 14 gaatjes met Cassida smeervet. En toen veel keren de achterklep open en dicht gedaan, het heeft nauwelijks geholpen. Op de één of andere manier lijkt het vet niet op de juiste plek te komen. Als de nieuwe cilinders erop zitten, zal ik de slechte open slijpen en de foto's hier posten.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
EasyWim schreef: ↑07.05.2025 - 18:50
@joeri1974; dank voor de uitleg, ik heb deze inmiddels ook besteld.
Geen dank en succes!
Eén tip: de connecties met de kofferdeksel zaten bij mij niet onder exact de juiste hoek. Met een Engelse sleutel heb ik bij beide cilinders één bolletje een stukje verdraaid en toen was het perfect. Your mileage may vary .
(Oh, en pas op met het open slijpen van de oude cilinder. De veer staat onder druk, die wil je niet in je gezicht hebben gok ik.)
Vandaag zijn de cilinders van Ali binnengekomen. Ze zien er volledig identiek uit aan de originele, alleen de draadboom en rubber kabeldoorvoer zien er net anders uit. De connectors aan de bedrading zijn ook weer 100% identiek aan de originele. Het zou mij niets verbazen als deze inderdaad uit dezelfde fabriek komen als de originele. Op het etiket dat aan de draadboom is bevestigd staat LH en RH (zie foto), het is dus duidelijk welke waar komt. Ook staat er '2021 en nieuwer', terwijl op de doos staat '2019 - 2023'. Maar dat zie je wel vaker bij de XC40 onderdelen die niet OEM zijn. Overal lees je dan verschillende bouwjaren, terwijl dit in de praktijk vaak helemaal niet het geval is. Mijn auto is uit 2020 en de cilinders passen in ieder geval prima en doen het ook prima. De lengte van de oude en nieuwe was ook exact hetzelfde.
Het YouTube filmpje waar joeri1974 naar verwees, was de meest helpvolle en zo heb ik het (de)monteren ook uitgevoerd. Ik vond de grootste uitdaging om de stekkerverbindingen uit en in elkaar te krijgen, deze zitten vrij diep weggestoken achter de kunststof bekleding die je maar beperkt kunt lostrekken zonder de hele boel te hoeven slopen. Wat ook bijna niet te zien is, is dat er een centimeter of 6 onder het gat waar de rubber kabeldoorvoer ingaat, er nog een gat zit. In dit gat zit met een plaatklem een ring gemonteerd (zie foto). Het is de bedoeling dat je de draadboom vastzet in die ring, om doorschuren van de kabelboom te voorkomen. Maar dit is allemaal nauwelijks te zien en ik had bij het eruit trekken van de kabelboom deze plaatklem per ongeluk losgetrokken. En zie hem dan maar weer eens te monteren. De cilinders waren trouwens makkelijk te demonteren, gelukkig geen gedoe met seegerringen of ander priegelwerk. Wat joeri1974 ook al aangaf, de ogen op de nieuwe cilinders staan net niet helemaal goed uitgelijnd. Je kunt inderdaad het beste met een bahco de boel eerst even een stukje verdraaien. Dit kostte best wel veel kracht overigens, je krijgt niet de indruk dat dit de bedoeling is. Voor monteren de scharnierpunten goed schoongemaakt en ingevet. Voor het monteren van de nieuwe cilinders hoeven de borgklemmetjes hierop niet eerst verwijderd te worden. Je drukt de nieuwe cilinders er zo op, kind kan de was doen. De lengte van de draadbomen hield niet echt over, er is maar één manier om de draadbomen langs de speakers te geleiden (als je niet de juiste weg volgt kom je lengte tekort). De connectors zitten trouwens vast aan de zijpanelen van de auto, dat zie je ook op het filmpje. Om het in en uit elkaar halen van de connectors wat te vergemakkelijken, had ik deze wel losgetrokken uit de panelen (je krijgt dan wat meer ruimte). Aan één kant ging dit goed, aan de andere kant brak alles af waardoor de connector nu losbungeld in de ruimte in plaats van netjes vastzit aan de wand. Geen idee hoe ik dit had kunnen voorkomen.
De eerste keer sluiten van de kofferbak ging tergend langzaam, het duurde 2x zo lang als ik gewend was. Maar daarna ging openen en sluiten weer net zo snel als ik gewend was en is het fijn om de elektromotoren lichtjes te horen zoemen in plaats van al dat gekraak. Binnenkort zal ik voorzichtig een oude cilinder openslijpen en het resultaat posten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gewoon tweedehands kopen een plaatsen die dingen zijn gebruikt niet zo duur en zo moeilijk is het niet om ze te vervangen . Wel raar dat ze nu al bij jou defect zijn geraakt denk dat je echt pech heb gehad
Menolidark schreef: ↑13.05.2025 - 00:07
Gewoon tweedehands kopen een plaatsen die dingen zijn gebruikt niet zo duur en zo moeilijk is het niet om ze te vervangen . Wel raar dat ze nu al bij jou defect zijn geraakt denk dat je echt pech heb gehad
Niks pech. Bij mij begon het al na 3 jaar (binnen 30.000 km).
Gewoon een constructiefout.
Menolidark schreef: ↑13.05.2025 - 00:07
Niks pech. Bij mij begon het al na 3 jaar (binnen 30.000 km).
Gewoon een constructiefout.
Idem hier.
En ‘pech’ ?? Dan zijn er inmiddels wel heeeeel veel pech gevalletjes…
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Als er een constructiefout zit dan zou Volvo dealer wel Met coulance komen toch neem ik aan dit zou dan bekend moeten zijn en anders kan je dit neer leggen bij Volvo hoofdkantoor die kunnen ook één en ander voor je uitzoeken
Ja, tuurlijk, iedereen die zich hier meldt met krakende veren heeft 'pech', dat er water binnen weet te dringen waardoor er inwendig roest ontstaat zal dan ook 'zéker' geen constructiefout zijn. Zijn overigens dan ook meteen wel opvallend veel pechgevallen.
Volvo ontvangt je met open armen! Je kunt prima op de afdeling Customer Relations terecht om garantieclaims en coulanceverzoeken met als reden ''Pech'' af te wijzen.
Menolidark schreef: ↑13.05.2025 - 12:38
Als er een constructiefout zit dan zou Volvo dealer wel Met coulance komen toch neem ik aan dit zou dan bekend moeten zijn en anders kan je dit neer leggen bij Volvo hoofdkantoor die kunnen ook één en ander voor je uitzoeken
Heb de indruk dat jij een beetje achter loopt mbt dit veel voorkomende euvel….
Lees je even in.
Vandaag de rechter cilinder helemaal uit elkaar gehaald. Zoals eerder aangegeven, hij kraakte behoorlijk bij het openen van de achterklep (bij sluiten wat minder). Het was niet alleen kraken, er waren ook knallen te horen uit de cilinder. Om maar gelijk met de eindconclusie te beginnen, ik heb nauwelijks roest kunnen ontdekken. Dit wordt op internet wel geopperd als oorzaak, maar niet bij deze veer in ieder geval. Wel bleek de voorgespannen veer op 3 plekken gebroken, dit zal waarschijnlijk de knallen hebben gegeven bij sluiten. En ik ben er bijna zeker van dat het kraken ook van het schuren van de gebroken delen komt. Ik had een week eerder 14 gaatjes verspreid over de cilinder geboord en door al deze gaatjes vet gespoten. Het kraken was ietsje minder geworden, de knallen eigenlijk niet. Je kon wel mooi zien op de onderdelen dat de worm behoorlijk vet was geworden door het smeren en ook tussen de veer en zijn buitenmantel en de witte kunststof geleider aan de binnenzijde was het vet gekomen, de boel liep dus in ieder geval gesmeerd. Ik heb nergens een druppeltje vocht kunnen ontdekken, de cilinder lijkt heel goed afgedicht. Overal zitten dunne O-ringen, ik denk ook niet dat er snel vocht in de cilinder zou kunnen komen. Gaatjes boren in beide kunststof einddoppen heeft in ieder geval geen enkel nut. Maar smeren lijkt dus niet echt de oplossing te zijn. Ik heb alle onderdelen helemaal uit elkaar getrokken en nergens een probleempje (bijvoorbeeld speling of slijtage) kunnen ontdekken. Het probleem was bij mij dus gewoon de gebroken veer.
Bij de diverse foto's (ik maak 2 extra posts om alle foto's te kunnen plaatsen, 5 stuks per post is de limiet):
- je ziet her en der vettige bruine plekken die een duidelijke roestkleur hebben. Maar na schoonmaken van de betreffende plekken was er eigenlijk geen roest te ontdekken op de materialen. De roestverkleuring komt volgens mij van hele kleine plekjes op de veer, maar mag geen naam hebben.
- Op de foto van de schoongemaakte veer zie je dat 3 windingen van de veer direct op elkaar zitten. Best veel 3 breuken in een auto uit 2020. Je ziet ook nauwelijks roest op de foto.
- De worm loopt door een stalen buis. Tussen de stalen buis en de veer zit een witte kunststof mantel. Om de spanning van de veer te halen, had ik eerst de helft van alle windingen doorgeslepen, dus dat ziet er wat raar uit op de foto.
- Je kunt op de foto's aardig zien waar het wel en waar het geen nut heeft om een gaatje te boren voor smering.
- De elektromotor + aandrijving is in één stalen omhulsel geplaatst. In dat deel heeft een gaatje boren sowieso geen nut. Ook hier leek alles goed afgedicht, ik zie hier niet zomaar vocht bij komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Knap werk van je, en best interessant om te zien. Nut van extra gaatje boren, en smering toevoegen, heeft alleen van nut, aan de andere kant van de bedrading.(foto 1)
Hij kraakt bij mij wel, aan de rechtse kant, (meer bij openen dan bij sluiten) maar het werkt nog steeds goed na bijna 5 jaar.
Mijn conclusie is inderdaad ook dat het probleem volledig bij de veren ligt en niet bij de overige onderdelen. Ik vermoed dat ook het extra smeren (middels gaatje boren) van de worm niet nodig is. Wil je dit wel doen, dan is door de foto's redelijk duidelijk in te schatten waar je het gaatje moet boren. Dit is dan tussen de elektromotor en het begin van de witte kunststof geleider, dus meer richting de elektromotor. Wat ook kan (maar waarschijnlijk niet aan te raden in verband met metaal bramen) is dat je juist ver weg van de elektromotor boort, je moet dan tussen de windingen van de veer boren, daarna door de witte kunststof geleider heen en dan nog door de stalen buis heen zodat je boven de worm uitkomt en daar veel vet erin laat lopen. Ik zou dat niet aanraden.
Maar eerlijk gezegd, ik denk dat een gaatje boren en vet spuiten er hooguit voor kan zorgen dat er vet rondom de veer komt en dat het kraken veroorzaakt door de breuken in de veer wat minder wordt. Je kunt je ook afvragen of vervangen sowieso niet verstandiger is, als één veer gebroken windingen heeft betekent dit dat de krachten links en rechts op de achterklep ook niet meer juist verdeeld zijn. Ik denk dus dat vet nauwelijks tot niets toevoegt en alleen de herrie wat minder maakt. Ik ben nog steeds blij met mijn cilinders van AliExpress (€115).
Klopt hoor Wim. Als je gaat boren, heb je ook weer extra bramen in de cilinder. Ik laat het zo, tot ze het echt begeven, en dan bij Volvo laten vernieuwen.
Ook ik ben nog heel blij met mijn Ali-veren. Wat een genot, geen gekraak. En hij trekt hem ook veel besluitvaardiger dicht, dan de kapotte Volvo-veren.