Geen verkeersinfo bij Sensus

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40570
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

IzzyT6 schreef: 17.05.2025 - 11:34 Ik durf het bijna niet te zeggen maar bij mij werkt de verkeersinformatie in Sensus sinds vanmorgen spontaan weer.
Als vanouds zo te zien.
Als provider staat nu INRIX ingevuld.
Daar stond de afgelopen weken niets.
Dat klinkt hoopvol.

Het is in ieder geval teken dat er actief aan gewerkt wordt.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Cris71
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Zou dit een optie/alternatief zijn? Volgens de info op deze site heb je dan full screen Apple/Android Carplay.
https://www.car-essentials.nl/products/ ... o-inbouwen
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
gfvissinga
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.04.2025 - 17:34
Locatie: Harderwijk

Cris71 schreef: 18.05.2025 - 09:00 Zou dit een optie/alternatief zijn? Volgens de info op deze site heb je dan full screen Apple/Android Carplay.
https://www.car-essentials.nl/products/ ... o-inbouwen
Voor de hybride uitvoeringen mis je dan de energieverdeling die de Sensus navigatie wél biedt.
Maar als je daar niet zoveel om geeft lijkt me dit een grote verbetering.
En misschien wel iets wat Volvo de ‘gedupeerde’ rijders zou moeten bieden als de oplossing van het verkeersinfo-probleem nog langer op zich laat wachten.
V70 2.4i - LPG
V60 D3
XC40 T5 Recharge 08/22
Cris71
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Ik heb zelf geen hybride maar een gewone T2. Dus betreft het Hybride stukje is het voor mij onbekend. Ik weet alleen nog niet zeker of het in mijn XC40 ook kan omdat ik wel Android carplay heb (met half scherm). Op de site staat voor auto's ZONDER Android Carplay. Ik heb hierover dus een vraag gesteld aan hen.
Als het idd zo is dat je met deze upgrade een volwaardig full screen Android car krijgt met dezelfde beeldkwaliteit etc dan heb ik het aankoopbedrag er zeker voor over. Ik weet dat mijn XC40 de eerst 5 a 6 jaar nog blijft. Dan kun je nog lang genieten van deze upgrade. En de extra/andere kaartopties als Maps/Waze etc.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Ook mis je de kaart en navigatie tussen de klokken en de aanwijzingen geprojecteerd in de voorruit als je een HUD hebt. Voor mij geen alternatief, meer een vervanger als ooit Sensus niet meer geupdated wordt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
PE1MTF
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 13.12.2024 - 12:24
Locatie: NO N-Brabant

IzzyT6 schreef: 17.05.2025 - 11:34 Ik durf het bijna niet te zeggen maar bij mij werkt de verkeersinformatie in Sensus sinds vanmorgen spontaan weer.
Als vanouds zo te zien.
Helaas bij mij nog geen enkele verandering ten positieve 😢
XC60 T8 R-Design MY2019
Eerder een heleboel van dat andere geweldige Zweedse merk (RIP)
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 590
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

gfvissinga schreef: 18.05.2025 - 13:02 En misschien wel iets wat Volvo de ‘gedupeerde’ rijders zou moeten bieden als de oplossing van het verkeersinfo-probleem nog langer op zich laat wachten.
Dat gaan ze echt niet doen. Net zoals apps op een smarttv of smartphone hoeft men niet te garanderen dat een functie die afhankelijk is van online diensten blijft werken gedurende de levensduur. Als men het niet meer herstelt is het gewoon helaas pindakaas.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7756
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

gfvissinga schreef: 18.05.2025 - 13:02
Cris71 schreef: 18.05.2025 - 09:00 Zou dit een optie/alternatief zijn? Volgens de info op deze site heb je dan full screen Apple/Android Carplay.
https://www.car-essentials.nl/products/ ... o-inbouwen
Voor de hybride uitvoeringen mis je dan de energieverdeling die de Sensus navigatie wél biedt.
Maar als je daar niet zoveel om geeft lijkt me dit een grote verbetering.
En misschien wel iets wat Volvo de ‘gedupeerde’ rijders zou moeten bieden als de oplossing van het verkeersinfo-probleem nog langer op zich laat wachten.
:lol: keep on dreaming …..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Zaterdag schreef ik dit:

Ik durf het bijna niet te zeggen maar bij mij werkt de verkeersinformatie in Sensus sinds vanmorgen spontaan weer.
Als vanouds zo te zien.
Als provider staat nu INRIX ingevuld.

Gisteren heb ik de auto niet gebruikt, maar vanmorgen wel en jullie raden het vermoedelijk al: de verkeersinformatie werkt niet meer en INRIX is verdwenen bij serviceprovider.

Eerlijk gezegd begin ik er wel genoeg van te krijgen. Al helpt dat ook niet natuurlijk.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
markvanloo
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37

OGA244 schreef: 12.05.2025 - 15:50 Volvo heeft soms vreemde prioriteiten
En misschien onbekende afhankelijkheden?
markvanloo
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37

dimitripb schreef: 17.05.2025 - 11:48 Ik ben bang dat we dit in de toekomst steeds vaker gaan zien. Veel systemen werken niet meer als een losstaand apparaat maar zijn afhankelijk van een internetdienst waar je geen invloed op hebt. Die diensten evolueren en na enige jaren worden oudere systemen of oudere versies niet meer ondersteund. Technisch is het niet altijd mogelijk om dan mee te migreren naar de nieuwe platforms of versies en ook financieel is er vaak onwil.

In geval vermoed ik ook dat het probleem niet zo ingewikkeld is als men wil doen geloven maar dat men naar een oplossing zoekt die financieel gunstig is voor Volvo en niet iedere auto afzonderlijk een update moet krijgen.

Als iets zonder update van de een op de andere dag niet meer werkt heeft het 9 van de 10 keer te maken met verlopen entiteiten, zoals cerificaten.
Speculatie. Dan zouden ze toch ook aan dealers kunnen communiceren dat deze functie stopt? Of er wordt teveel in silo's gedacht en iemand besluit de stekker eruit te trekken zonder dat een ander het weet.
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 590
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

markvanloo schreef: 20.05.2025 - 10:17 Dan zouden ze toch ook aan dealers kunnen communiceren dat deze functie stopt?
Dat kan dus niet als de dienst er door wat voor reden dan ook van de één op de andere dag mee stopt. Dat een dienst in de toekomst niet meer functioneert kan gepland en ongepland zijn.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13594
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

markvanloo schreef: 20.05.2025 - 10:10
OGA244 schreef: 12.05.2025 - 15:50 Volvo heeft soms vreemde prioriteiten
En misschien onbekende afhankelijkheden?
dat mogen salesmensen dan weer gaan uitleggen, als Volvo feitelijk zegt “zoek het uit” geef ik die onacceptabele boodschap dan ook maar 1 op 1 door ..
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1015
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

dimitripb schreef: 20.05.2025 - 19:49
markvanloo schreef: 20.05.2025 - 10:17 Dan zouden ze toch ook aan dealers kunnen communiceren dat deze functie stopt?
Dat kan dus niet als de dienst er door wat voor reden dan ook van de één op de andere dag mee stopt. Dat een dienst in de toekomst niet meer functioneert kan gepland en ongepland zijn.
Ik denk niet dat 'de dienst' er van de ene op de andere dag mee gestopt is; hoe zouden dan sommigen wel en anderen geen RTTI hebben, of dat RTTI tijdelijk terugkomt?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13594
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De “houdbaarheid “ van n nieuwe Volvo neemt serieus af als dergelijke relevante functies er zomaar mee ophouden.
Gewoon verkeerde keuzes gemaakt door Volvo en dan afdoen met “jammer maar helaas”

In Zweden is een niet functionerende on call apk afkeur maar ook meteen een rijverbod .
In Nederland kun je het op eigen kosten laten demonteren.
Zondag
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 22.08.2021 - 13:55

En we hebben het allemaal over RTTI, maar ook TMC doet het niet meer.
Gebruikersavatar
PE1MTF
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 13.12.2024 - 12:24
Locatie: NO N-Brabant

Klopt, ik mis de TMC ook.
XC60 T8 R-Design MY2019
Eerder een heleboel van dat andere geweldige Zweedse merk (RIP)
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Ik heb net maar weer eens gebeld met Volvo Nederland. Hele aardige mevrouw aan de lijn die het ook echt oprecht heel vervelend leek te vinden en naar mijn vermoeden al best vaak gebeld is hierover. Wellicht wat nieuwe informatie en bekende informatie:

- Wie werken eraan: Volvo-software engineers, Inrix software engineers en nog een onbekende derde partij zijn samen in Zweden nu elke dag bezig om dit probleem op te lossen
- Oorzaak: Erg onduidelijk nog maar blijkbaar gevonden, de medewerkster gaf aan dat alle getroffen VIN's naar Volvo zweden zijn gestuurd als onderdeel van het diagnose en oplossingsproces.
- Complexiteit: Ze heeft bevestigd dat modeljaar, land, type auto, software-updates etc. allemaal los staat van het probleem. Er zijn meer dan 100.000 getroffen auto's, maar er zijn er ook heel veel die nergens last van hebben. Ze willen met een update niet de werkende auto verkeersinformatie kapot maken.
- Waar kan ik het vinden als het opgelost is?: Sensus auto's die OTA ondersteunen (die zijn er dus zeker wel volgens de medewerkster na navragen) krijgen het via een OTA binnen. Andere auto-eigenaren moeten de volvo sensus software-update pagina af en toe even controleren om te zien of er een update is geweest: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... cfa916dd6/

Volvo Nederland krijgt maar heel af en toe en mondjesmaat informatie uit Zweden dus bellen heeft heel weinig zin. Dit is die slechte communicatie waar we het al een paar keer over gehad hebben hier.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3779
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dank voor de effort die iedereen erin steekt!
Mijn V60 laat ook geen groene lijntjes zien.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
ruitjerru
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.04.2025 - 19:58

Min lease contract loopt over 4 maanden af, ik rij ca 60.000 KM per jaar. Zonder verkeersinfo nu vaker in de file. Jullie raden het al het zal geen nieuwe Volvo worden. Hoe Volvo dit aanpakt vind ik echt een aanfluiting. TomTom maakt ook gebruik van INRIX, die kastjes werken normaal, zal dus wel een ordinaire geldkwestie zijn
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”