Hallo, ik ben sinds begin van dit jaar in het bezit van een 2015 Volvo XC60 diesel D4 Volvo Ocean Race uitvoering. De auto heeft 96.000 km gereden. De auto bevalt goed alleen stuurt hij bij lage snelheid veel te zwaar. Vooral bij bijvoorbeeld inparkeren is het bijna niet te doen.
Ik heb ondertussen de stuurhuisolie laten spoelen / flushen. De olie die er uit kwam was niet extreem vervuild. Het spoelen lijkt iets geholpen te hebben, maar de auto stuurt nogsteeds veel te zwaar. De stuurbekrachtiging werkt wel, maar dus niet voldoende. Ik verlies geen olie en zie geen lekkages. Ook heb ik de druk van de voorbanden al verhoogd naar 2.8.
Bij het nalezen van dit onderwerp op dit en andere forums lees ik veel verschillende mogelijke oorzaken, maar ik lees bijna nooit de oplossing.
Wie kan mij helpen zodat ik niet onnodig bijvoorbeeld de stuurpomp of het stuurhuis moet laten vervangen. Als er een specialist is in de omgeving van Maastricht zou dat het fijnste zijn, maar ik rijd graag ook een stukje verder om het opgelost te krijgen. Graag jullie opinie / oplossing. Mvg Jord
XC60 stuurt veel te zwaar bij lage snelheid
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40874
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Steek je licht eens op bij Thuur van Thuurbo in Gronsveld.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Misschien een dooddoener hoor, maar als ik zoiets heb ga ik naar mijn garagist. Je zult toch een soort diagnose willen toch?
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30.05.2025 - 06:18
Ben al bij 2 garages geweest, maar beide kunnen geen diagnose doen. Ik heb niet zo'n zin om maar te gaan vervangen en dan kijken wat het het is. Zowel stuurpomp als stuurhuis zijn vrij dure onderdelen. En is het dat met nog geen 100.000 km. Vandaar mijn vraag hier.
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Ja dan begrijp ik je volledig! Ik wist niet dat twee garages al geen diagnose konden stellen.. Mijn ervaring is dat mijn garage (wel Volvo specialist uiteraard) er altijd wel uitkomt..jordvdl schreef:
Ben al bij 2 garages geweest, maar beide kunnen geen diagnose doen.
ik hoop dat de tip van de mede forummer je verder kan helpen!
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30.05.2025 - 06:18
Dat klinkt interessant. Die heb ik nog niet eerder gehoord. Ooit een keer een melding gehad over de hulpaccu namelijk, maar die is ook weer verdwenen. Start-stop werkt normaal. Weet je dit uit ervaring?
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Heb ik van een bevriende garagehouder gehoord die een dergelijk probleem had gehad.
Mijn startaccu is bij de laatste beurt gecontroleerd en was nog 38%, dat gaf het software pakket ( niet vida) aan.
Ik heb geen enkel probleem, auto start perfect, start stop doet het ook maar ik vervang de accu wel voor de winter.
Die melding over lage accuspanning had ik na het garagebezoek toen de auto een tijdje op contact had gestaan met alle controles en dergelijke.
Toen vertelde de garageman dat een slechtere accu gekke dingen kan doen.
Ik zou beide accu's even laten controleren bij de garage om het uit te sluiten.
Mijn startaccu is bij de laatste beurt gecontroleerd en was nog 38%, dat gaf het software pakket ( niet vida) aan.
Ik heb geen enkel probleem, auto start perfect, start stop doet het ook maar ik vervang de accu wel voor de winter.
Die melding over lage accuspanning had ik na het garagebezoek toen de auto een tijdje op contact had gestaan met alle controles en dergelijke.
Toen vertelde de garageman dat een slechtere accu gekke dingen kan doen.
Ik zou beide accu's even laten controleren bij de garage om het uit te sluiten.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 18.10.2024 - 13:25
Weet je iets over de historie van deze wagen? Ik bedoel een diesel met behoorlijk gewicht uit 2015 met slechts 96.000 km op de teller moet haast wel een import auto zijn.
Heb je snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging? Dan zou ik dat circuit eens na laten kijken (selonoid, terugslagklep, pomp koolborstels, lucht, sensoren of de hele pomp zelf.)
Heb je snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging? Dan zou ik dat circuit eens na laten kijken (selonoid, terugslagklep, pomp koolborstels, lucht, sensoren of de hele pomp zelf.)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6639
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Volgens de handleiding een optie: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... cht&page=0
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30.05.2025 - 06:18
Ja, is een Belgische auto met volledige onderhoudshistorie (Dealer). Het lijkt er op dat de pomp niet (goed) werkt.Hans je pence schreef: ↑03.06.2025 - 09:18 Weet je iets over de historie van deze wagen? Ik bedoel een diesel met behoorlijk gewicht uit 2015 met slechts 96.000 km op de teller moet haast wel een import auto zijn.
Heb je snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging? Dan zou ik dat circuit eens na laten kijken (selonoid, terugslagklep, pomp koolborstels, lucht, sensoren of de hele pomp zelf.)