Dag forum leden,
Ik heb de volgende vraag: binnenkort met mijn Volvo XC40 T5 AWD 2018 op pad met een 1500 kg wegende Adria caravan er achter. Destijds met mij Golf Plus in de sportstand kon ik gewoon op de automaat blijven rijden. Nu heeft mijn XC40 naast de Eco, Comfort en Off Road, ook een Dynamic mode. Is dit een rijmodus die aangeraden kan worden om een dergelijke caravan te trekken? Of adviseren jullie om zelf te schakelen met de -M+ stand? Alle tips zijn welkom.
Groetjes Maarten
XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ja Dynamic.
Indien je met ACC wilt rijden dan eerst in M zetten en dan pas je ACC aan, ander gaat hij toch weer te laag in de toeren.
80 km/u heb ik M5
90 M6 op plat-vlak.
En als je een (flinke) helling naar beneden gaat, dan in M en hoog in de toeren houden, om op je motor te kunnen remmen.
Plezierrrrr
Indien je met ACC wilt rijden dan eerst in M zetten en dan pas je ACC aan, ander gaat hij toch weer te laag in de toeren.
80 km/u heb ik M5
90 M6 op plat-vlak.
En als je een (flinke) helling naar beneden gaat, dan in M en hoog in de toeren houden, om op je motor te kunnen remmen.
Plezierrrrr
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- RTFM68
- 1st Gear member
Dag Mees,
Dank je wel voor je snelle reactie. Ik zal eerst eens beginnen met de D en Dynamic Mode, het is voor het eerst dat ik met deze combi op pad ga. Na de eerste benzine stop zal ik ook de -M+ schakel modus eens uitproberen. Kijken wat de verschillen zijn en wat ik zelf fijner vind rijden. Dank voor je M tip wat hellingen betreft.
Dank je wel voor je snelle reactie. Ik zal eerst eens beginnen met de D en Dynamic Mode, het is voor het eerst dat ik met deze combi op pad ga. Na de eerste benzine stop zal ik ook de -M+ schakel modus eens uitproberen. Kijken wat de verschillen zijn en wat ik zelf fijner vind rijden. Dank voor je M tip wat hellingen betreft.
XC40 T5 AWD R-Design Intro-Edition 2018
-
- 2nd Gear member
Vorig jaar naar Portugal geweest met een caravan van 1700 kg erachter. Gewoon alles op de automaat gedaan en niet de behoefte gehad om in de M te gaan schakelen. Voorheen met de V60 hybride wel, dat was een dieselmotor en dan probeerden we het toerental rond de 1900 toeren te houden en dus via de M
360 340 V70 V70 XC90 V70 V60PIH XC40
- RTFM68
- 1st Gear member
Dag Mees en Annemia, info andere leden,
Net terug van een lang weekend naar Noord-Frankrijk. Mijn bevindingen met de combi tot dusver: Heenreis zoals gezegd gestart in stand D met Dynamic Mode aan. Reed lekker. Na de benzine stop inderdaad stand M geprobeerd en op de snelweg 90 km/uur in M6. Toerental blijft boven de 2000 toeren maar benzine consumptie stijgt van 12 liter per 100 km naar 16 liter per 100 km. De terugreis constant in stand D met Dynamic Mode, benzine consumptie ongeveer 11,5 liter per 100 km maar het aantal toeren zit wel onder de 2000. Nu lijkt het dat mijn XC40 T5 AWD daar geen moeite mee heeft maar de afstand was dan niet echt heel ver. Met de zomer wellicht naar Bretagne, dan nog eens goed testen.
Net terug van een lang weekend naar Noord-Frankrijk. Mijn bevindingen met de combi tot dusver: Heenreis zoals gezegd gestart in stand D met Dynamic Mode aan. Reed lekker. Na de benzine stop inderdaad stand M geprobeerd en op de snelweg 90 km/uur in M6. Toerental blijft boven de 2000 toeren maar benzine consumptie stijgt van 12 liter per 100 km naar 16 liter per 100 km. De terugreis constant in stand D met Dynamic Mode, benzine consumptie ongeveer 11,5 liter per 100 km maar het aantal toeren zit wel onder de 2000. Nu lijkt het dat mijn XC40 T5 AWD daar geen moeite mee heeft maar de afstand was dan niet echt heel ver. Met de zomer wellicht naar Bretagne, dan nog eens goed testen.
-
- 5th Gear member
De omstandigheden met een sleurhut achter de Volvo en de omgevingstemperatuur zijn compleet anders.
Wordt de motor warmer dan je gewend bent kies dan een lagere versnelling zodat de motor meer toeren maakt.
Daarmee verhoog je het koelend vermogen van de auto waarna de temperatuur zakt.
Schakel liever zelf dan te vertrouwen op de automaat die kiest. Rond 2500 toeren heb je meestal voldoende koeling voor de motor. Het verbruik gaat wel wat omhoog maar alles blijft wel heel.
Wordt de motor warmer dan je gewend bent kies dan een lagere versnelling zodat de motor meer toeren maakt.
Daarmee verhoog je het koelend vermogen van de auto waarna de temperatuur zakt.
Schakel liever zelf dan te vertrouwen op de automaat die kiest. Rond 2500 toeren heb je meestal voldoende koeling voor de motor. Het verbruik gaat wel wat omhoog maar alles blijft wel heel.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- RTFM68
- 1st Gear member
Bedankt WillyWortel2,
Ik zal je tip onthouden voor de aanstaande zomervakantie. Inderdaad warmer en een langere afstand dus dan maar handmatig schakelen zodat de motor voldoende koeling krijgt.
Ik zal je tip onthouden voor de aanstaande zomervakantie. Inderdaad warmer en een langere afstand dus dan maar handmatig schakelen zodat de motor voldoende koeling krijgt.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Tja, en hoe merk je dat de motor warmer word dan normaal, "zonder" temperatuur meter?? Nu heb ik geen caravan, zelfs geen trekhaak. Maar toch vind ik het ontbreken (weglaten) van een temperatuurmeter in de XC40, een grote misser! Als je namelijk moet wachten tot je ruikt dat de motor te warm wordt, of er komt rook vanonder de motorkap, zit je imho niet in een comfortabele positie.....WillyWortel2 schreef: ↑01.06.2025 - 15:49 De omstandigheden met een sleurhut achter de Volvo, en de omgevingstemperatuur zijn compleet anders. Wordt de motor warmer dan je gewend bent, kies dan een lagere versnelling zodat de motor meer toeren maakt. Daarmee verhoog je het koelend vermogen van de auto waarna de temperatuur zakt.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
Tja, en hoe merk je dat de motor warmer word dan normaal, "zonder" temperatuur meter?? Nu heb ik geen caravan, zelfs geen trekhaak. Maar toch vind ik het ontbreken (weglaten) van een temperatuurmeter in de XC40, een grote misser! Als je namelijk moet wachten tot je ruikt dat de motor te warm wordt, of er komt rook vanonder de motorkap, zit je imho niet in een comfortabele positie.....

[/quote]
Volvo's hebben al veel langer, ook de oudere modellen, (helaas!) geen temperatuurmeter meer. Uit ervaring weet ik dat als de motortemperatuur te hoog wordt je wel een melding krijgt in je dashboard en dat je dan tijd genoeg hebt om actie te ondernemen.
360 340 V70 V70 XC90 V70 V60PIH XC40
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Fijn dat je even vertelde over je bevindingen.
En ivm eventuele (te) warme motor (en vooral) automaat, rij ik graag minimaal 2300rpm.
Het verbruik vind ik ondergeschikt.
Heel houden is belangrijk.
Plezierrrrr.
En ivm eventuele (te) warme motor (en vooral) automaat, rij ik graag minimaal 2300rpm.
Het verbruik vind ik ondergeschikt.
Heel houden is belangrijk.
Plezierrrrr.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 5th Gear member
Mijn kennis van de XC40 schiet duidelijk te kort, mijn fout.
De V70 heeft de optie om de temperatuur van de koelvloeistof en de versnellingsbak olie aan te geven op het linker display.
Ontbreekt die mogelijkheid ook bij de XC40?
De V70 heeft de optie om de temperatuur van de koelvloeistof en de versnellingsbak olie aan te geven op het linker display.
Ontbreekt die mogelijkheid ook bij de XC40?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Klopt. Je ziet geen enkele temperatuurverandering. ik ben vanaf mijn beroepsleven altijd gewend de motor langzaam warm te rijden. (De eerste 10 minuten rustig aan) Maar ik vind het ontbreken van een temp.meter, echt een grote misser. Net als het ontbreken van een fysieke oliepeilstok. ( Hoe verzin je het?) Maar dat is weer een andere discussie.WillyWortel2 schreef: ↑02.06.2025 - 15:48 Mijn kennis van de XC40 schiet duidelijk te kort, mijn fout. De V70 heeft de optie om de temperatuur van de koelvloeistof en de versnellingsbak olie aan te geven op het linker display. Ontbreekt die mogelijkheid ook bij de XC40?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)