Na ongeveer een maand of drie, vier snap ik waarom ik een in goede conditie verkerende XC90 uit 2003 voor weinig op de kop heb weten te tikken, alleen snap ik nog niet waar het precies vandaan komt.
Af en toe, er is echt geen pijl op te trekken, komt er witte rook uit de uitlaat met die typische geur van ethyleen-glycol, oftewel koelvloeistof.
We zijn net twee weken, met de caravan, op vakantie geweest, dus dan maak je wat meer kilometers achter elkaar en ik heb getracht te achterhalen wanneer het probleem zich nou voordoet, maar ook daarin heb ik nog geen lijn weten te vinden: het is een keer gebeurt vlak na het starten (met nog een koude motor), maar ook ineens na een uur rijden bij het in de file staan.
Wellicht dat het ook tijdens het rijden zelf voorkwam, maar dat is ons dan niet opgevallen (door de rijwind).
Het vreemde is dat ik geen koelvloeistofverbruik zie (het reservoir "Lijkt" nog net zo vol als altijd) en in de afgelopen paar duizend kilometer heb ik er in totaal (naar schatting) een liter olie bijgegooid, ondanks dat de peilstok nog ruim boven de minimale streep zat.
Nou vrees ik een lekke koppakking (hmmm, duur geintje voor zo'n oude auto), maar voordat ik me allerlei problemen (en kosten) op de hals ga halen, leg ik mijn vraag liever eerst voor aan mensen met kijk op de zaak, dus...
Wie herkent dit probleem (ik weet: niet veel info hierboven, maar toch) en kan/wil mij verder helpen met ideeën?
Geen nieuwe paus, wel witte rook...
- QuickFix
- 1st Gear member
- Contacteer:
Groeten,
Peter
V40, S40, XC70, XC90... XC90 2.5T 2003
Peter
V40, S40, XC70, XC90... XC90 2.5T 2003
- Fredhead
- Geartronic member
Hoe ziet de koelvloeistof eruit? Is deze nog gewoon helder of zie je hier ook sporen van olie in?
Dop zonder mayonaise achtige aanslag of juist wel?
Naast de koppakking kan het ook een scheurtje in de cilinderwand zijn waardoor er af en toe koelvloeistof mee wordt verbrand.
Dop zonder mayonaise achtige aanslag of juist wel?
Naast de koppakking kan het ook een scheurtje in de cilinderwand zijn waardoor er af en toe koelvloeistof mee wordt verbrand.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
Oorzaak en gevolg.
Mijn kilometervreter verbruikte koelvloeistof na het vervangen van de koppakking.
Motor was heet geweest na het sneuvelen van de waterpomp met plastic schoepen.
Zo nam ik de auto over van de tweede eigenaar die mij eerlijk informeerde over het gebrek.
KVLST bijvullend heb ik nog ruim zestig duizend kilometer met de auto gereden.
Andere motor heeft alleen zin wanneer dat een goed draaiend blok is.
Die motor heb ik kort geleden gevonden en gaat nu het defecte blok vervangen.
Mijn kilometervreter verbruikte koelvloeistof na het vervangen van de koppakking.
Motor was heet geweest na het sneuvelen van de waterpomp met plastic schoepen.
Zo nam ik de auto over van de tweede eigenaar die mij eerlijk informeerde over het gebrek.
KVLST bijvullend heb ik nog ruim zestig duizend kilometer met de auto gereden.
Andere motor heeft alleen zin wanneer dat een goed draaiend blok is.
Die motor heb ik kort geleden gevonden en gaat nu het defecte blok vervangen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
Neem het gebrek voor wat het is. Let extra op de temperatuur. Je kunt het linker display de temperatuur van de motor en de automaat laten aangeven. Dan zie je de temperatuur eerder oplopen.
Ik zou geen geld uitgeven aan onderzoek dat levert weinig op. Met een klein lek kun je blijven rijden.
Koelvloeistof kost weinig bij Action.
Ik zou geen geld uitgeven aan onderzoek dat levert weinig op. Met een klein lek kun je blijven rijden.
Koelvloeistof kost weinig bij Action.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.