Four-C storing

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
PugZ78
1st Gear member

Hellup! :'(

M'n bolide staat op dit moment bij de garage voor een kromme remschijf en ik heb ze gevraagd om gelijk even naar m'n Four-C te kijken aangezien (ondanks dat er geen melding in het display komt) het erop lijkt dat mijn Four-C standaard in de sport-modus staat. Als ik naar de comfort-modus wissel, dan geeft ie dat wel netjes aan in het display, maar aan de vering/het rijcomfort veranderd verder helemaal niets. Nu blijkt er een storing te zitten in het kastje wat de Four-C regelt. Voor de goede orde: ik heb een T5 die alleen "sport" en "comfort" kent, en geen "advanced" zoals bij de R. De garage geeft aan dat het regelkastje vervangen zal moeten worden om het probleem op te lossen, maar dat het kastje alléén al zo'n 600 euries kost (en dan is ie nog niet ingebouwd).

Nou was de monteur die dit aangaf dezelfde monteur die tegen mij zei dat er een nieuwe richtingaanwijzerhendel van 280 euro in moest om het probleem op te lossen dat m'n richtingaanwijzer soms haperde tijdens het insturen. Een zoektocht op internet bracht me bij een filmpje waarin de hendel even werd opengemaakt en de contactpuntjes werden gereinigd en daarna deed ie het weer perfect. Ik heb dit toen zelf nagedaan en met een kwartiertje had ik weer een probleemloos functionerende richtingaanwijzerhendel. Jullie zullen begrijpen dat ik enigszins argwanend ben geworden bij uitspraken van de betreffende monteur dat er direct onderdelen vervangen moet worden :-/ Daarom mijn vraag: is er een easyfix bekend om de storing uit het Four-C regelkastje te krijgen zonder dat ik gelijk honderden euro's op moet gaan hoesten?
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
fmulders
2nd Gear member

Connectoren van/naar dat kastje controleren en schoonmaken. Wellicht is er wat corrosie ontstaan die slecht tot geen contact meer oplevert?
Maar de dempers zelf zijn vaker de oorzaak, niet de module...
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
Almerev70
4th Gear member

En kijk voor een gebruikt kastje?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
PugZ78
1st Gear member

Ik heb de auto inmiddels weer opgehaald en de betreffende monteur ook nog even gesproken. Dat kastje schijnt ergens achter het dashboard te zitten. Ik heb niet zoveel zin om zelf het dashboard uit elkaar te gaan trekken. En dan is ook nog niet zeker of het euvel verholpen kan worden met wat schoonmaken. Een gebruikt kastje raadde hij niet aan. Ten eerste is Four-C met alleen comfort/sport niet heel veelvoorkomend (dus probeer er eerst maar een te vinden) en dan zal ook dat kastje inmiddels de nodige werkuren achter de rug hebben. "Het is allemaal te maken", aldus de monteur, "maar daar hangt wel een prijskaartje aan". En eerlijk is eerlijk: hoe vaak gebruik je het.... Resumé: Het was een leuke feature toen het nog werkte, maar zolang de geldboom in m'n achtertuin nog geen vruchten heeft, blijf ik toch maar in de sportmodus rijden :whistle: .
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”