V70 als vader met 3 kinderen?

Plaats reactie
Barnie25
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.06.2025 - 19:58

Ik rij nu in een Volkswagen Touran uit 2021 als lease auto, deze gaat er eind volgend jaar uit. In mijn zoektocht naar een nieuwe lease auto ging ik naar een V70 kijken.
Ik ben erg gecharmeerd van de Volvo V70 en aangezien je tegenwoordig voor een best schappelijke prijs een goede versie op de kop kan tikken, ben ik aan het kijken of ik een V70 kan aanschaffen voor het gezin. We hebben een tweede auto nodig en ik vond een V70 wel een goede keuze. De auto is ruim, mooi en veilig. Enige nadeel is het verbruik.

ik heb een aantal vragen:

1. Heeft iemand ervaringen met 3 kinderstoelen in de auto? Ik heb het grofweg gepast met een kleine zitverhoger en een meetlat en dacht dat het moest kunnen. Tegen de tijd dat ik de auto wil kopen zijn mijn kids 3/3 en 5. Iedereen kan in een zitverhoger die met de gordel vast kan.

2. Het liefste haal ik een handgeschakelde 2.0 bak, deze lijken iets zuiniger dan de 2.5 motoren en betrouwbaarder dan de 1.6 motoren. Klopt dit? Ik kijk naar modellen vanaf ongeveer 2010.

3. We rijden niet meer dan 10.000 per jaar omdat ik nog een lease auto heb, daar rij ik zelf 40.000 per jaar mee. Tot hoeveel km op de teller kan ik naar een auto zoeken? Ik wil de auto minimaal 8 jaar gebruiken dus zeg gemakshalve dat de motor nog minimaal een ton moet kunnen lopen. Ik zat zelf aan 200.000 tot 250.000 km op de teller te denken.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De 2.5 L vijf cilinder behoort tot de beste motoren ooit gemaakt.
De 1.6 en de 2.0 zijn wat krap voor een V70.


Een handbak is redelijk schaars.
Een V70 met een handbak staat nu te koop op dit forum. Geen 2.0 maar met de 2.5 L motor.
Wel meer kms dan door jou aangegeven. Met goed en gedocumenteerd onderhoud staat nu te koop op dit forum.
Die zal wel weg zijn in december 2026. :-D

Je rijdt maar 10.000 km per jaar. Dan zou ik me niet zo druk maken over het verbruik.
De 2.5 L gebruikt per jaar bij 10.000 km 300 liter meer dan de 2.0
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29130
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De 2.5 5 cilinder motor is een hele goede en betrouwbare motor alleen verbruik is aan de hoge kant maar bij 10K kilometers per jaar minder bezwaarlijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Barnie25
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.06.2025 - 19:58

Zijn de automaten wel betrouwbaar? Ik ga waarschijnlijk einde jaar de auto kopen. Kan ik voor 13 duizend een gen 3 variant vinden?8
Gebruikersavatar
vvmark
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

Ik zou voor een automaat (geartronic) gaan.
Heb zelf proef gereden in 2016 t4 met handbak en ook met automaat.
Een automaat vond ik veel beter passen bij het type auto.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Barnie25
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.06.2025 - 19:58

Een Geartronic zou betekenen of een redelijk oude (2009-2011) of de laatste generatie toch (2015+). Ik ben benieuwd hoe de parkeersensoren werken bij de oudere modellen. Die zijn voor mij wel echt een must en zou prettig zijn als dit visueel zou zijn zoals op een display.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Geartronic was er op benzines van 2007 t/m 2010 en van 2014 t/m 2016 (ivm VEA motoren)
Barnie25
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.06.2025 - 19:58

Hebben jullie toevallig ook ervaring met 3 kinderen in de auto?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13663
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In n V70/285 past een 3e bankje, kun je er zomaar 5 kwijt
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 422
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

3 kinderen was voor mij een belangrijke reden om een V70 te kopen. Er zijn weinig auto’s met een vlakke achterbank en wil geen busje (= alles hoger dan 1.55m). Gen 2 (2005) ging prima met 2 zittingverhogers en 1 stoeltje er tussen. Daarna gen 3 (2013) en die heeft een duidelijk bredere achterbank. Dat moet ook goed gaan. Als de kinderen wat groter zijn gaan ze vanaf een jaar of 14 opmerken dat de middelste plaats een harde zitting heeft. Maar ook daarmee afgelopen winter nog naar Oostenrijk geweest. De jongste is nu 19.

Ik heb een 1.6 T4 en die is niet onderbemeten voor deze auto, maar eigenlijk alleen aan te bevelen met handbak. Rijdt een stuk vlotter en rustiger dan de 2.4-140 in de vorige V70. De 2.0 zonder turbo (van Mazda) is wel te licht. Veel te weinig koppel en een close range 5-bak om met veel toeren nog mee te komen (4000 bij 130). Maar als je voornamelijk op 80km wegen komt een prima optie.
Barnie25
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.06.2025 - 19:58

Volvolof schreef: 26.06.2025 - 18:07 3 kinderen was voor mij een belangrijke reden om een V70 te kopen. Er zijn weinig auto’s met een vlakke achterbank en wil geen busje (= alles hoger dan 1.55m). Gen 2 (2005) ging prima met 2 zittingverhogers en 1 stoeltje er tussen. Daarna gen 3 (2013) en die heeft een duidelijk bredere achterbank. Dat moet ook goed gaan. Als de kinderen wat groter zijn gaan ze vanaf een jaar of 14 opmerken dat de middelste plaats een harde zitting heeft. Maar ook daarmee afgelopen winter nog naar Oostenrijk geweest. De jongste is nu 19.

Ik heb een 1.6 T4 en die is niet onderbemeten voor deze auto, maar eigenlijk alleen aan te bevelen met handbak. Rijdt een stuk vlotter en rustiger dan de 2.4-140 in de vorige V70. De 2.0 zonder turbo (van Mazda) is wel te licht. Veel te weinig koppel en een close range 5-bak om met veel toeren nog mee te komen (4000 bij 130). Maar als je voornamelijk op 80km wegen komt een prima optie.
Een 1.6 handbak uit 2012/2013 met rond de 200k op de teller kost volgens Gaspedaal nog steeds zon 12 tot 14k. Dat is wel iets waar ik over na zou denken.

Mits goed onderhoud moet ik daar toch zeker nog wel 100k op de teller kunnen zetten lijkt me zo.

Modellen voor 2011 spreken mij qua dashboard wat minder aan merk ik. Hoeveel zou jij op de teller durven kopen als je nu een T4 1.6 handbak zou overwegen?
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1258
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Ik heb mijn V70 Limited Edition van 2011 (modeljaar 2012) Ford Ecoboost 1.6 180pk Powershift automaat gekocht met 165k en verkocht met 245k. Kwam zeker geen vermogen tekort. De adaptieve cruise control is onder garantie gerepareerd, daarnaast een keer een injector defect, voor de rest probleemloos. Goed onderhoud blijft belangrijk. In jou geval moet de distributie al vervangen zijn ivm >10 jaar leeftijd. Een handbak is betrouwbaarder dan de PS automaat, dat comfort moet je dan inleveren naast het mindere aanbod in handbakken. Het verbruik is wel bovengemiddeld.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
redracer
4th Gear member
Berichten: 768
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

ja zelfs 3 complete stoeltjes kunnen in de P3 . Wel een gordelverlenger ( mogelijk op 2 buitenste plekken ) gebruiken omdat je er amper nog tussen komt. Zitting verhogers passen helemaal makkelijk omdat je die zijflappen niet hebt die de ruimte opslokken.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 422
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Barnie25 schreef: 26.06.2025 - 20:47 Modellen voor 2011 spreken mij qua dashboard wat minder aan merk ik. Hoeveel zou jij op de teller durven kopen als je nu een T4 1.6 handbak zou overwegen?
Lastige vraag. Die van mij had 7000km bij aankoop en nu ruim 11 jaar later 140000. Volkomen probleemloos. De enige reparatie ooit was een ABS sensor. Gebruikt geen druppel olie, terwijl de 2.4 toch iedere 10k een half litertje nodig had. Lees wel relatief vaak over injector problemen met de 1.6 boven de 200k. Daarmee doorrijden kan ernstige motorschade opleveren. Ik weet niet of dit incidenten zijn of dat je dit als een structureel probleem moet zien. Heeft iemand connecties bij Volvo die daar meer over kan zeggen?
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”