Ik rij nu in een Volkswagen Touran uit 2021 als lease auto, deze gaat er eind volgend jaar uit. In mijn zoektocht naar een nieuwe lease auto ging ik naar een V70 kijken.
Ik ben erg gecharmeerd van de Volvo V70 en aangezien je tegenwoordig voor een best schappelijke prijs een goede versie op de kop kan tikken, ben ik aan het kijken of ik een V70 kan aanschaffen voor het gezin. We hebben een tweede auto nodig en ik vond een V70 wel een goede keuze. De auto is ruim, mooi en veilig. Enige nadeel is het verbruik.
ik heb een aantal vragen:
1. Heeft iemand ervaringen met 3 kinderstoelen in de auto? Ik heb het grofweg gepast met een kleine zitverhoger en een meetlat en dacht dat het moest kunnen. Tegen de tijd dat ik de auto wil kopen zijn mijn kids 3/3 en 5. Iedereen kan in een zitverhoger die met de gordel vast kan.
2. Het liefste haal ik een handgeschakelde 2.0 bak, deze lijken iets zuiniger dan de 2.5 motoren en betrouwbaarder dan de 1.6 motoren. Klopt dit? Ik kijk naar modellen vanaf ongeveer 2010.
3. We rijden niet meer dan 10.000 per jaar omdat ik nog een lease auto heb, daar rij ik zelf 40.000 per jaar mee. Tot hoeveel km op de teller kan ik naar een auto zoeken? Ik wil de auto minimaal 8 jaar gebruiken dus zeg gemakshalve dat de motor nog minimaal een ton moet kunnen lopen. Ik zat zelf aan 200.000 tot 250.000 km op de teller te denken.
V70 als vader met 3 kinderen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
De 2.5 L vijf cilinder behoort tot de beste motoren ooit gemaakt.
De 1.6 en de 2.0 zijn wat krap voor een V70.
Een handbak is redelijk schaars.
Een V70 met een handbak staat nu te koop op dit forum. Geen 2.0 maar met de 2.5 L motor.
Wel meer kms dan door jou aangegeven. Met goed en gedocumenteerd onderhoud staat nu te koop op dit forum.
Die zal wel weg zijn in december 2026.
Je rijdt maar 10.000 km per jaar. Dan zou ik me niet zo druk maken over het verbruik.
De 2.5 L gebruikt per jaar bij 10.000 km 300 liter meer dan de 2.0
De 1.6 en de 2.0 zijn wat krap voor een V70.
Een handbak is redelijk schaars.
Een V70 met een handbak staat nu te koop op dit forum. Geen 2.0 maar met de 2.5 L motor.
Wel meer kms dan door jou aangegeven. Met goed en gedocumenteerd onderhoud staat nu te koop op dit forum.
Die zal wel weg zijn in december 2026.

Je rijdt maar 10.000 km per jaar. Dan zou ik me niet zo druk maken over het verbruik.
De 2.5 L gebruikt per jaar bij 10.000 km 300 liter meer dan de 2.0
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29120
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De 2.5 5 cilinder motor is een hele goede en betrouwbare motor alleen verbruik is aan de hoge kant maar bij 10K kilometers per jaar minder bezwaarlijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- vvmark
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37
Ik zou voor een automaat (geartronic) gaan.
Heb zelf proef gereden in 2016 t4 met handbak en ook met automaat.
Een automaat vond ik veel beter passen bij het type auto.
Heb zelf proef gereden in 2016 t4 met handbak en ook met automaat.
Een automaat vond ik veel beter passen bij het type auto.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25.06.2025 - 19:58
Een Geartronic zou betekenen of een redelijk oude (2009-2011) of de laatste generatie toch (2015+). Ik ben benieuwd hoe de parkeersensoren werken bij de oudere modellen. Die zijn voor mij wel echt een must en zou prettig zijn als dit visueel zou zijn zoals op een display.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
3 kinderen was voor mij een belangrijke reden om een V70 te kopen. Er zijn weinig auto’s met een vlakke achterbank en wil geen busje (= alles hoger dan 1.55m). Gen 2 (2005) ging prima met 2 zittingverhogers en 1 stoeltje er tussen. Daarna gen 3 (2013) en die heeft een duidelijk bredere achterbank. Dat moet ook goed gaan. Als de kinderen wat groter zijn gaan ze vanaf een jaar of 14 opmerken dat de middelste plaats een harde zitting heeft. Maar ook daarmee afgelopen winter nog naar Oostenrijk geweest. De jongste is nu 19.
Ik heb een 1.6 T4 en die is niet onderbemeten voor deze auto, maar eigenlijk alleen aan te bevelen met handbak. Rijdt een stuk vlotter en rustiger dan de 2.4-140 in de vorige V70. De 2.0 zonder turbo (van Mazda) is wel te licht. Veel te weinig koppel en een close range 5-bak om met veel toeren nog mee te komen (4000 bij 130). Maar als je voornamelijk op 80km wegen komt een prima optie.
Ik heb een 1.6 T4 en die is niet onderbemeten voor deze auto, maar eigenlijk alleen aan te bevelen met handbak. Rijdt een stuk vlotter en rustiger dan de 2.4-140 in de vorige V70. De 2.0 zonder turbo (van Mazda) is wel te licht. Veel te weinig koppel en een close range 5-bak om met veel toeren nog mee te komen (4000 bij 130). Maar als je voornamelijk op 80km wegen komt een prima optie.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25.06.2025 - 19:58
Een 1.6 handbak uit 2012/2013 met rond de 200k op de teller kost volgens Gaspedaal nog steeds zon 12 tot 14k. Dat is wel iets waar ik over na zou denken.Volvolof schreef: ↑26.06.2025 - 18:07 3 kinderen was voor mij een belangrijke reden om een V70 te kopen. Er zijn weinig auto’s met een vlakke achterbank en wil geen busje (= alles hoger dan 1.55m). Gen 2 (2005) ging prima met 2 zittingverhogers en 1 stoeltje er tussen. Daarna gen 3 (2013) en die heeft een duidelijk bredere achterbank. Dat moet ook goed gaan. Als de kinderen wat groter zijn gaan ze vanaf een jaar of 14 opmerken dat de middelste plaats een harde zitting heeft. Maar ook daarmee afgelopen winter nog naar Oostenrijk geweest. De jongste is nu 19.
Ik heb een 1.6 T4 en die is niet onderbemeten voor deze auto, maar eigenlijk alleen aan te bevelen met handbak. Rijdt een stuk vlotter en rustiger dan de 2.4-140 in de vorige V70. De 2.0 zonder turbo (van Mazda) is wel te licht. Veel te weinig koppel en een close range 5-bak om met veel toeren nog mee te komen (4000 bij 130). Maar als je voornamelijk op 80km wegen komt een prima optie.
Mits goed onderhoud moet ik daar toch zeker nog wel 100k op de teller kunnen zetten lijkt me zo.
Modellen voor 2011 spreken mij qua dashboard wat minder aan merk ik. Hoeveel zou jij op de teller durven kopen als je nu een T4 1.6 handbak zou overwegen?