electrische ramen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Pech bird 60
1st Gear member

:shocked!: Als ik van mijn VOLVO S60, uit 2002, het raam aan de bestuurderskant geheel wil openen, dan hoor ik halverwege het openen een ongezond geluid. Net of dat het raam vermalen wordt als het de portier ingaat. Ik was dan ook blij dat het raam weer heel uit het portier verscheen toen ik het raam sloot. Het probleem speelt geregeld op. Weet iemand wat dit kan zijn, wat ik hier aan kan doen.
Toen ik de wereld van VOLVO instapte was ik gelijk al mijn geld kwijt zodat ik een bezoekje aan de originele dealer liever uitstel.
Battlecruiser
8th Gear member

Mogelijk moet je de raamsponning smeren.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Pech bird 60
1st Gear member

Hoi Battlecruiser S80,

Alweer bedankt.
Ik ga dit advies ter harte nemen.
Heb je een idee hoe ik dit moet aanpakken.
Verkopen ze daar speciale smeermiddelen voor.
Ik neem aan, zo A-technisch als ik ben, dat de raamsponning is waar de ruit door op en neer gaat. Dit is zwart-achtig, van een of ander zacht materiaal.
Ik neem aan dat ik dan met het smeren van mijn ruiten de binnenzijde van de sponning kan bereiken.

M.vr.gr. Marcel.
J
3rd Gear member

begin je naam te bergijpen ...
geen garantie meer?

misschien t mechanisme zelf?
meestal is even langs de werkplaats van de plaatselijke dealer rijden ook zeer verhelderend (en gratis, als je een beetje aardige relatie met ze hebt / opbouwt)
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
hollander
3rd Gear member

Bij mij was het rolletje dat in de gelijder zit eruit gegaan.
dit hield in dat het raam op een gegeven moment niet meer dicht ging
Ik heb het deurpaneel verwijderd en het hele mechanisme weer gemonteerd zoals het orgioneel moet zitten.
Daarna helemaal nergens geen last meer van gehad.
Volgens mij heeft de vorige eigenaar het raam tegen willen houden bij het omhoog laten gaan om het een of ander uit te proberen , er staat nl veel kracht op het gehele mechanisme.
Succes Peter
Battlecruiser
8th Gear member

Met een spuitbusje siliconenolie kun je raamsponningen inspuiten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
DrRossi
4th Gear member

Zou er geen glasresten tussen de rails kunnen zitten van een vorige ruitschade?
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Pech bird 60
1st Gear member

Ik wil een ieder even bedanken voor de reacties.
Ik ga de raamsponningen inspuiten met een beetje silicone spray.

De ruit blijft heen en weer gaan maar maakt alleen vallende bewegingen met het opendoen. Met het sluiten hoor ik niets. Dus het zal wel stroefheid zijn.

Nogmaals bedankt en m.vr.gr. Marcel.
Frumpy
5th Gear member

hollander schreef:Volgens mij heeft de vorige eigenaar het raam tegen willen houden bij het omhoog laten gaan om het een of ander uit te proberen , er staat nl veel kracht op het gehele mechanisme.
Als het goed is moet er bij jouw auto ook een beveiliging in het raammechanisme zitten, dat voorkomt dat vingers e.d. klem komen te zitten tussen het raam en portier. Deze beveiliging zorgt ervoor dat op het moment dat er weerstand in de opwaartse beweging van de ruit komt, deze automatisch weer naar beneden gaat.
Probeer het maar eens uit. Als de ruit uit de laagste stand omhoogkomt, gewoon een lichte druk uitoefenen op de ruit.
Zo werkt het in ieder geval bij de S80, en ook BMW, Mercedes.
Pech bird 60
1st Gear member

Hoi Frumpy,

Bedankt voor deze extra kennis.
Eigenlijk wel een uitkomst zo een forum.
Ik ga eens voorzichtig proberen of dit veiligheidsmechanisme werkt.
Maar ik ga niet alles op alles zetten, want ik ben al blij dat het geratel eruit is.

M.vr.gr. Marcel.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”