V50 ..Raarrr! Tijdens rit met fietsdrager achterop veel wind en harde windvlaag van passerende vrachtwagen, dat geluid: BAAANG!
Schrik me rot check alles, niets te zien.
Later nog eens gehoord met de drager achterop.
Paar dagen geleden, ik zet de eerste fiets op de drager. ( Hij staat er dus op.
Ik pak de volgende ( nog niet erop)en ik hoor weer TWAAANG!
Ik gelijk weer eronder kijken, natuurlijk niets te zie..
Nou denk ik: de verwijderbare trekhaak?
Ik heb met mijn volle gewicht van 80 kg op de fietsdager staan stampen en niets..
Of schokdemperveer die op spanning beweegt??
Iemand enig idee?
Keiharde knal
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40900
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Misschien moet je het in de fietsdrager zoeken ipv in de trekhaak ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Tja, (slechts een idee):
soms heb ik met de caravan (net) aangekoppeld,
dat als ik een bocht neem, de dieselkoppeling met antislingerschoentjes heftig kraakt (of 'twang' laten horen / hoewel ik met dat woord aan een Telecaster moet denken)
Omdat je zegt: bij windvlaag en/of bij beladen:
dat is ook even extra 'belasting' op de knobbel van de trekhaak, waardoor de fietsendragerkoppeling op de trekhaak 'verschuift'.
soms heb ik met de caravan (net) aangekoppeld,
dat als ik een bocht neem, de dieselkoppeling met antislingerschoentjes heftig kraakt (of 'twang' laten horen / hoewel ik met dat woord aan een Telecaster moet denken)
Omdat je zegt: bij windvlaag en/of bij beladen:
dat is ook even extra 'belasting' op de knobbel van de trekhaak, waardoor de fietsendragerkoppeling op de trekhaak 'verschuift'.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
- Locatie: Flevoland
Ik weet natuurlijk niet welke fietsendrager je hebt maar...
Mijn 'Twinny Load' wordt bevestigd door hem als het ware op de knobbel van de trekhaak te monteren. Als jij een soort gelijk systeem hebt kan ik me voorstellen dat als de klemkracht sterk is, maar de bevestiging toch een milimeter beweegt over de knobbel dat dit een geluid maakt.
Geen idee of dit het is maar je zou het kunnen checken.
Mijn 'Twinny Load' wordt bevestigd door hem als het ware op de knobbel van de trekhaak te monteren. Als jij een soort gelijk systeem hebt kan ik me voorstellen dat als de klemkracht sterk is, maar de bevestiging toch een milimeter beweegt over de knobbel dat dit een geluid maakt.
Geen idee of dit het is maar je zou het kunnen checken.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 07.05.2025 - 18:11
Terugkomend op mijn bericht. Geen last meer gehad. Toch waarschijnlijk de overgang vd ene trekhaak naar de andere. Ik verbaas mij altijd wat voor krachten zo een trekhaak kan hebben.
2 x e bike van 24 kg. En gewicht vd drager 12 kg. 60 kg in totaal.
2 x e bike van 24 kg. En gewicht vd drager 12 kg. 60 kg in totaal.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01
Trekhaken zijn ontworpen om forse kogeldruk te weerstaan; vaak meer dan 600 - 700 kg, en soms zelfs daarboven.
Het zwakke punt van een trekhaak is juist de zijwaartse belasting die bijv. ontstaat bij een slingerende aanhanger. Maar zelfs dat overleven de meeste trekhaken.
Een Twinny load (of iets dergelijks) moet -mits correct gemonteerd- geen probleem zijn voor een gemiddelde trekhaak.
Het zwakke punt van een trekhaak is juist de zijwaartse belasting die bijv. ontstaat bij een slingerende aanhanger. Maar zelfs dat overleven de meeste trekhaken.
Een Twinny load (of iets dergelijks) moet -mits correct gemonteerd- geen probleem zijn voor een gemiddelde trekhaak.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8260
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Ik denk dat je wat anders bedoeld dan kogeldruk.RAPVADA schreef: ↑02.07.2025 - 23:41 Trekhaken zijn ontworpen om forse kogeldruk te weerstaan; vaak meer dan 600 - 700 kg, en soms zelfs daarboven.
Het zwakke punt van een trekhaak is juist de zijwaartse belasting die bijv. ontstaat bij een slingerende aanhanger. Maar zelfs dat overleven de meeste trekhaken.
Een Twinny load (of iets dergelijks) moet -mits correct gemonteerd- geen probleem zijn voor een gemiddelde trekhaak.
Uitleg: Kogeldruk is de maximale vertikale belasting op een trekhaak (neerwaardsedruk)
Bij de meeste trekhaken ligt dit rond de 75 kg. Dat kan soms iets meer zijn. Maar nagenoeg nooit hoger dan 100 kg. Als er een trekhaak gemonteerd is dan staat ook op het kenteken vermeld.
De horizontale kracht in kilogrammen is afhankelijk van wat een auto weegt (trekmassa), mag trekken TMM (toegestane maximum massa) en wordt beïnvloed door wat een aanhangwagen daadwerkelijk weegt, asdruk en de afrolweerstand van de assen.
Een aanhangwagen welk 1000 kg weegt heeft veel minder trekkracht nodig omdat deze op wielen staat.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"