@Gouwe:
vestiging in de stad. Vorige auto daar gekocht 2010 en gebleven. Je kent dan ook op den duur (bijna) iedereen. En zij jou.
Bovendien, erg leuk centrum en station om de hoek. En veel meer tweedehands, ook buiten om te bekijken. Eigen benzinestation met heerlijke broodjes/snacks etc.
En ja: even steeds een door en door bekend stukje muziek 'opgezet'. Vooral waar er 3 soorten (sub)laag ‘elkaar verdringen’.
Nou, dan merk je dat er veel transparanter met die 3 instrumenten wordt omgesprongen. (overigens: niet dieper dan HK, moet al minderen hier in de eq)
De stereo-spreiding is ook beter waarneembaar zoals ik het bedoeld/gepanned/gemixt had, dan in Wombat. (zwaarste van de 2 HK uitvoeringen)
'Klankkleur' is ook anders. Tja, waar hou je van...... 'warm of kil'. De V70xc '02 met 300 versterker klonk warm. Huidige B&W en HK niet. (vind ik)
De rotonde’s….Tja, er zijn toch ook diverse toervakanties in UK en Ierland mee gereden en daar gaan de rotondes echt andersom dan hier.
Sommigen gaan rechtdoor zelfs: stip van halve meter op weg en toch aangemerkt als rotonde. Heerlijke landen om te rijden.
"Wombat"
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3950
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14730
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Dag Mees, wat een mooi verslag van je reis en die XC40 doet het toch maar allemaal. Al lijkt de foto een stukje terug een beetje op "waar gaat die caravan met die auto naar toe" als je naar de grootte verhouding kijkt. Fijn dat de Wombat doet waar die voor is aangenomen. In middels een half uurtje gestuurd in de XC40 met D4 van de chef en kan niet ontkennen dat prettig rijdt.... 

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3950
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Vandaag hetzelfde laten doen als viewtopic.php?p=1785148#p1785148
Er was geen verlies na twee jaar en pak 'em beet (slechts) 23k km verder. Vorige keer was er wel 'minder' maar toen waren er zo'n 6x meer kilometers gereden.
Condensor etc ook schoon.
Er was geen verlies na twee jaar en pak 'em beet (slechts) 23k km verder. Vorige keer was er wel 'minder' maar toen waren er zo'n 6x meer kilometers gereden.
Condensor etc ook schoon.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6643
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Netjes! Zit je er nog steeds "cool"bij 

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3950
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Geen Noord- maar Zuidkaap.
Nadat 1 van zijn Torslanda-voorgangers ooit naar de Noordkaap was geweest, mocht deze Gentse-Wombat er 2 voor de prijs van 1 doen:
zowel het meest westelijkste (nabij Cascais / Lissabon), als het meest zuidelijkste punt (Tarifa) van het vasteland van Europa, uiteraard met een belaste trekhaak. Het beestje heeft genoten: 29 (echt wel fijne) campings in 74 dagen en 7681 km. E5 benzine-verbruik 12 liter per 100km.
Respect voor het materiaal, dat deze reis-omstandigheden allemaal kon weerstaan.
Tevens een gewenst doel tijdens deze reis: viewtopic.php?p=1913718#p1913718
Het weer in topic: “de zomervakantie komt er weer aan” viewtopic.php?p=1917745#p1917745
Nadat 1 van zijn Torslanda-voorgangers ooit naar de Noordkaap was geweest, mocht deze Gentse-Wombat er 2 voor de prijs van 1 doen:
zowel het meest westelijkste (nabij Cascais / Lissabon), als het meest zuidelijkste punt (Tarifa) van het vasteland van Europa, uiteraard met een belaste trekhaak. Het beestje heeft genoten: 29 (echt wel fijne) campings in 74 dagen en 7681 km. E5 benzine-verbruik 12 liter per 100km.
Respect voor het materiaal, dat deze reis-omstandigheden allemaal kon weerstaan.
Tevens een gewenst doel tijdens deze reis: viewtopic.php?p=1913718#p1913718
Het weer in topic: “de zomervakantie komt er weer aan” viewtopic.php?p=1917745#p1917745
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1518
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Mooie plaatjes, Mees en ook een flinke reis! Nu wel warm daar denk ik?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14730
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
sta je met je ARTIC caravan in 42 graden warmte... grappig maar mogelijk isoleert het ook de warmte aan buitenzijde?
Wat een mooie plekken heb je bezocht zeg... Dat brengt een goede caravan toch wel haar gemak mee... en 1:8,5 is toch goed verbruik voor zo een EU reis
Wat een mooie plekken heb je bezocht zeg... Dat brengt een goede caravan toch wel haar gemak mee... en 1:8,5 is toch goed verbruik voor zo een EU reis
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6643
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat is een beste trip geweest. Mooi dat de combinatie het zo goed heeft gedaan!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Inderdaad een hele mooie trip! Waar ik wel benieuwd naar ben is of de trouwe vierpitter onder die omstandigheden (veel) olie heeft gebruikt?
Bij deze temperaturen zijn wij niet de enige die flink “zweten” denk ik?
Bij deze temperaturen zijn wij niet de enige die flink “zweten” denk ik?
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3950
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Tja, daar vraag je me wat. Er is geen betrouwbare peilstok meer
en die elektronische meting laat vanaf de aankoopdatum altijd dezelfde stand zien: 1 streepje links van maximum. Zo ook vandaag; paar keer gekeken na diverse ritjes.
Eind augustus weer jaarbeurt en als die zweet of zelfs lekt, zal ik het alsnog vermelden hier.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14730
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
zou voor de gein is moeten vragen of ze de olie opvangen om te meten of is dat een gek idee?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1518
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Men schijnt dit digitaal te kunnen uitlezen in de garage aan de computer. Er zijn 3 levels m.b.t. waarschuwingen. Die van mij stond op 2, staat nu op 3. Daarnaast is er meer tijd nodig tussen uitlezing na het vullen. Je moet dan wel weer een stukje gereden hebben. Pffff, geef mij de good old pijlstok maar.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Maar stel dat het digitale gedeelte het laat afweten. En dat daardoor je motor in puin loopt.Frits V70 schreef: ↑02.07.2025 - 20:45Men schijnt dit digitaal te kunnen uitlezen in de garage aan de computer. Er zijn 3 levels m.b.t. waarschuwingen. Die van mij stond op 2, staat nu op 3. Daarnaast is er meer tijd nodig tussen uitlezing na het vullen. Je moet dan wel weer een stukje gereden hebben. Pffff, geef mij de good old pijlstok maar.
Hoe maak je dat hard? En wie is er dan verantwoordelijk voor de geleden schade?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6643
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik zou me daar helemaal niet druk over maken. Deze manier van oliepeil meten is zeker al een jaar of 15 oud, het is echt niet zo dat sinds die tijd meer motoren schade hebben opgelopen door te weinig olie. De kans dat zoiets gebeurt is heel klein en dus filosoferen over "what if" lijkt mij persoonlijk onzinnig want het hangt van zoveel factoren af wie dan (voor welk deel) aansprakelijk is.
Hier net als bij Mees zijn Wombat een oliepeil weergave van 1 streepje (van de 20?) minder dan het maximum. In 30K zie ik hem meestal 1 max 2 streepjes verschuiven.
Hier net als bij Mees zijn Wombat een oliepeil weergave van 1 streepje (van de 20?) minder dan het maximum. In 30K zie ik hem meestal 1 max 2 streepjes verschuiven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3950
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dan gaat er een lampje branden, als er te weinig olie is. Net als bij 'peilstok'-motoren.
Ik dacht ook ooit: "wat, geen temp.meter voor het koelwater etc, als caravantrekker door hittegolven?"
Jaren '90 245 was het dashboard volgebouwd met (ook olie)meters omdat het koelwater nogal eens bij 'bergbeklimmingen' naar het rood opliep

(de 945 later ook trouwens, de V70xc '02 weer niet) 'kHeb met Wombat nog nooit zo 'ontspannend' caravan-ritten gemaakt, door daar niet meer op te hoeven (lees: kunnen) letten.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21298
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Uiteindelijk is olietemperatuur belangrijker dan koelwatertemperatuur. Daar zijn inmiddels boeken en fora mee vol geschreven.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14730
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Geef mij maar weer de analoge meters en een peilstok en ik vermoed volksstammen met mij van jong tot oud.
Gewoon dat je kunt zien hoe het is..

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6729
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8245
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
En die kan ik zo tevoorschijn toveren op het scherm.... Ideaal.Msuidgeest schreef: ↑03.07.2025 - 10:39 Uiteindelijk is olietemperatuur belangrijker dan koelwatertemperatuur. Daar zijn inmiddels boeken en fora mee vol geschreven.
Net als de ATF etc.
Overigens, digitaal olie niveau is ook ideaal. Auto geeft het zelf aan. En anders druk op de knop van onderhoudschema. Weet ik meteen hoeveel ml bijvullen indien noodzakelijk.
Niks lopen trutten met peilstokken en doekjes onder de motorkap.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1518
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Oeps, ik ben nog van de analoge zaken....
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t