V70 2007 3.2 6cil geartronic problemen..

Plaats reactie
nb_nathan
1st Gear member

Beste leden, ik heb afgelopen week een mooie V70 3.2 gekocht. Geïmporteerd uit Zweden en bomvol opties. (Ik denk alles wat er is.. )

Proefrit provinciale weg gedaan en op een brug bekeken ed. , aardige nette verkoper, echter....

Na aankoop, op de terugweg op de snelweg, was die warm genoeg om eens goed gas te geven.
Ik schrok me dood, bak schakelde terug naar de 3 gok ik, 6000/7000 toeren met een flinke klap.
Bij rustig rijden is er niks aan de hand, maar dus bij kickdown of goed gasgeven, is het alles behalve prettig.
In de 1e versnelling maakt de bak ook een "joelend" geluid.

Auto snel naar mmts Oldenzaal gebracht en laten powerflushen, heeft niets geholpen.

Monteur zei het nog even aan te kijken, kan nog beter worden, maar ik heb er eigenlijk geen vertrouwen in..

Iemand enig idee wat er is, wat ik moet doen, en wat het me gaat kosten?

Verder is het echt een belachelijk nette, fijne auto namelijk!

Ohja, de bakolie was volgens facturen nooit vervangen (285dkm). Maar de oude was nog wel enigszins rood. Wel zat er te weinig olie in.

En (weer niet of het iets met het schakelen te maken heeft), was er veel olie aan de onderkant, en dit zou volgens monteur lekken vanuit boven, uit de vacuümpomp..

Kan ook nergens in de papieren vinden of het brandstoffilter ooit is vervangen, zou dit er nog iets mee te maken kunnen hebben, aangezien het vooral bij volgas is..?
Gouwe
7th Gear member

Terug naar de verkoper was het beste geweest, maar dat had je moeten doen voor het spoelen, nu heb je geen poot meer om op te staan.
Als de bakolie in die 285K nog nooit is ververst / gespoeld dan helpt geen powerflush meer, maar zit je aan reparatie/revisie vast. Vermoedelijk alleen het kleppenhuis/brein. Je zou deze man eens kunnen bellen voor een second opinion: https://www.gspowerflush.nl/reparatie-k ... uis-brein/
Hij kan je waarschijnlijk op basis van je klachten wel een goede analyse geven van de oorzaak en mogelijke oplossing + kosten.
Succes!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Edwin
5th Gear member

Herkenbaar.
Kickdowns zijn niet de sterkste kant van de AW TF80SC’s.

Bij mij ook vaak terug naar een versnelling waarbij je al bijna aan maximum toerental zit en dan pas weer een omhoog. En mijn bak is ‘nieuw’ (3 jaar geleden compleet gereviseerd incl. omvormer) door Autrans.

Dus alleen dat lijkt mij geen defect.

Mijn tip: vanuit D handmatig 2 versnellingen lager zetten (even afhankelijk van welke snelheid je rijdt natuurlijk) en dan gasgeven! Dan transformeert ie in een horizontale asfaltraket zonder de drama!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
nb_nathan
1st Gear member

Dat is wel een heel goed idee inderdaad, dank Edwin.

Had al eens zelf geprobeerd vanuit de 5 gas te geven in kickdown, maar blijkbaar schakelt die dan alsnog terug naar de 3.

Alleen de klap/bonk die erbij voelt minder natuurlijk..

Ik ga het snel proberen!

Trouwens, heb jij het "gejoel" in de 1e versnelling dan ook?
nb_nathan
1st Gear member

Snel geprobeerd, helpt niet. Zelfs vanaf 5000 toeren met kickdown jaagt die hem nog meer in de toeren zonder versnellen. Alsof je plankgas in de vrij geeft.

Ga de bak eerst maar opnieuw inleren, anders bezoekje aan GS .

Als ik zelf een beetje google denk ik meer aan de koppelomvormer..?
-KJ-
5th Gear member

Waarom neem je geen contact op met de verkoper? Hoe meer je zelf gaat ondernemen hoe minder hij zal (hoeven) doen.
nb_nathan
1st Gear member

Meteen na aankoop en het euvel contact opgenomen met verkoper, deze gaf aan dit slechts èèn keer gehad te hebben met adaptive cruise control nadat een langzame auto voor hem aan de kant ging.

Verder gebruikten zij geen kickdowns (reden altijd rustig) en herkenden het probleem niet.

Ze hebben me uiteindelijk 200eu terug gestort om een powerflush tegemoet te komen, zonder verdere afspraken..
Edwin
5th Gear member

De bonk/klap is niet goed nee.

En v.w.b. de kickdown, als je handmatig in een versnelling zit en dan niet een volledige kickdown doet schakelt ie niet terug, maar vloer je hem echt dan wel.

Ik gebruik de kickdown zelden, ook vanwege het terugschakelen. En het is ergens raar dat ie zover terugschakelt om in de toeren te gaan.

Als ik half of intrap gaat de bak juist maar 1 verzet terug en trekt ie ‘op koppel’ van de motor onmeunig hard.
Is die ook veel sneller dan eerst 2-3 terug, even toeren maken, opschakelen en dan pas echt accelereren!

Je moet een beetje leren schakelen met het gaspedaal. Klinkt raar, maar kan het niet anders omschrijven. Op een gegeven moment weet en voel je gewoon precies wanneer je de bak kunt laten schakelen door iets gas los of juist erbij.

Ik zou sowieso eens laten spoelen, maar dan bij een bedrijf dat ook transmissies repareert of reviseert! Daar is meer kennis en échte praktijkervaring met de bakken.
En als flushen dan bijvoorbeeld niet genoeg is, kun je wellicht afspreken dat de kosten daarvan verrekend worden met het eventuele andere werk aan de bak, bijv. de brein reinigen of kleppenhuis reinigen/vervangen.

Ik ga met de kennis die ik nu na al die jaren heb opgedaan met de automaten en na de meerdere powerflushes bij verschillende bekend flushers hiet alleen nog naar deze zaak . Lees de info op hun site maar eens. En ze zijn altijd bereikbaar en denken echt met je mee!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
WillyWortel2
5th Gear member

Ik kan de keus van Edwin volledig onderschrijven.
Autrans is al meer dan 40 jaar mijn steun voor alle kwesties die met automatische versnellingsbakken te maken hebben.
Zonder enig voorbehoud het meest deskundige bedrijf in Nederland.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”