V60 PIH 2014 laadt alleen nog maar vanaf 1 bepaald stopcontact

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
hjvdw
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2019 - 15:51

Almerev70 schreef: 02.07.2025 - 06:19 De prijs voor alleen testen is best heftig, klopt dat wel?
Is dat niet meteen reparatie?
Een gebruikte via onderdelenlijn (ja is ook oud en de staat is onbekend) kost 500 euro.
Meen gelezen te hebben dat in en uitbouwen meevalt.

Succes met de beslissing.
In een andere thread zag ik dat er een zeer uitgebreide handleiding beschikbaar is (heel erg veel dank) om de OBC uit te kunnen bouwen. Ik durf het echter niet aan.
Mijn hoop is de gevestigd op de gouden tip / diagnose van die probleem of iemand die de klus misschien wil doen, met mogelijk zelfs de optie tot het testen repareren van de OBC. Ik hoor graag, al dan niet via een PB.
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

hjvdw schreef: 02.07.2025 - 07:10 We kunnen de optie van een niet goed geaard / werkend stopcontact wel wegstrepen
Dat klopt dan inderdaad, maar betekent wel dat er weinig andere opties meer zijn dan dat de onboard charger van de auto het probleem veroorzaakt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
hjvdw
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2019 - 15:51

Ja, ik heb via onderdelenlijn.nl inmiddels 2 aanbiedingen voor een 2de-hands OBC. Die zal naast het inbouwen ook ingeregeld moeten worden. Kan alleen een dealer dat?
hjvdw
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2019 - 15:51

UPDATE:

Voor ik daadwerkelijk over wilde gaan tot het vervangen van de OBC, heb ik toch nog 1 diagnose laten doen bij een bedrijf gespecialiseerd in hybride auto's.
Na het uitlezen bleek er toch een foutcode in de auto aanwezig te zijn: "B10EA:PTC-extra verwarming functie niet in orde".
Volgens dit bedrijf heeft dit systeem invloed en werkt het ook op het hoogvolt hybride systeem. Ik had er nog nooit van gehoord, maar vervanging van deze unit zou het probleem moeten oplossen. Kan iemand dit bevestigen?

Gisterenmiddag heb ik geprobeerd om de auto op te laden met een 220V laadkabel waarop het max te laden amperage is in te stellen. Het laden heb ik vervolgens tot 10 ampère kunnen doen, vanaf 13 ampère weigert de auto nog te laden. Volgens mij kan de V60 D6 PIH 2014 met max 220v / 16a laden, dus dit is al vreemd.

Maar wat helemaal vervelend is nu: De auto stopte met laden toen de batterij half vol was en wil nu helemaal niet meer laden. Alleen nog een geel lampje in de laadport en dat is het.
Nog steeds geen foutcode van de OBC of iets anders in het HV systeem zelf.

Ik blijf deze updates maar sturen, in de hoop dat iemand een idee heeft wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6643
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heb je de auto al laten uitlezen bij een Volvo dealer (of lees ik daar overheen)?
Best mogelijk dat de foutcode iets te maken heeft met je probleem, maar met deze temperaturen zou ik verwachten dat de auto niet meer wil laden als de koeling het niet meer doet (bijverwarmen is nu niet nodig).
Tevens is niet elke foutcode een actieve code, dus ook dat zegt op zich niets.
Dat de auto met 10A wel kan laden en met 13A niet zegt dat er dus wel degelijk iets aan de hand is met de regelelektronica, ergens gaat dat ding in een beveiliging is mijn gedachte.
hjvdw schreef: 01.07.2025 - 15:17 Het uit- en inbouwen van de OBC om vervolgens te testen: 1600 euro incl btw.
Bij de dealer is dit ca. de prijs incl. installatie voor een nieuwe OBC overigens, met levenslange garantie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
hjvdw
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2019 - 15:51

Nee, ik ben nog niet bij de dealer geweest. Daar was de auto altijd in onderhoud, maar ik heb aardig wat pech gehad met reparaties en dan ben je bij de dealer niet goedkoop uit. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om naar een Vakgarage te gaan, maar zij weten het nu ook niet meer.

De offerte van 1600 euro heb ik ook maar even naast me neergelegd. Leek er meer op dat ze niet echt op dit klusje zaten te wachten.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6643
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik snap dat je vervelende ervaringen hebt kennelijk met een dealer vanwege dure rekeningen, maar even voor jou, een universele garage kan helemaal geen codes uitlezen van het HV systeem volgens mij. Toen ik mijn D6 destijds wilde laten keuren door de ANWB voor aankoop was dat wat ik van de ANWB te horen kreeg (en waarom ik daar geen aankoopkeuring kon laten doen). Dat de Vakgarage geen foutcodes krijgt zegt dus niet dat die er ook niet zijn. Ik zou toch echt bij de dealer aankloppen voor een diagnose, want ik durf er wel een fles wijn op te zetten dat jou OBC defect aan het gaan is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
hjvdw
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2019 - 15:51

Ik heb volgende week een afspraak bij de Volvo dealer gemaakt voor een grondige diagnose.
Ik laat weten wat eruit is gekomen.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6643
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat doe je denk ik goed en mooi dat de dealer zo snel tijd heeft. Hoor je toch ook wel eens anders.... Succes en laat even weten hoe het afloopt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”