Automaatbak spoelen?
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11732
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
TPR? Nee dank je. Misschien dat ze bijgeleerd hebben ondertussen, maar...
Maar ook een 'power' flush ga ik niet meer doen. Zelfs niet bij de zelfverklaarde experts.
Een geen-hoge druk verversing van de olie misschien nog wel (net als motorolie, aftappen, vullen, en dat een paar keer achter elkaar) maar niet onder enige druk hoger dan de versnellingsbak pomp.
Maar ook een 'power' flush ga ik niet meer doen. Zelfs niet bij de zelfverklaarde experts.
Een geen-hoge druk verversing van de olie misschien nog wel (net als motorolie, aftappen, vullen, en dat een paar keer achter elkaar) maar niet onder enige druk hoger dan de versnellingsbak pomp.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Daar is veel voor te zeggen. Ik sluit me daarbij aan.
Er is een goede reden om geen spoeling te doen.
De Aisin automaten hebben een ingebouwd filter dat alleen vervangen kan worden tijdens demontage van de versnellingsbak.
Door te spoelen zal veel van het aanwezige vuil zich ophopen in het filter dat dan geen functie meer heeft.
Er is een goede reden om geen spoeling te doen.
De Aisin automaten hebben een ingebouwd filter dat alleen vervangen kan worden tijdens demontage van de versnellingsbak.
Door te spoelen zal veel van het aanwezige vuil zich ophopen in het filter dat dan geen functie meer heeft.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10565
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Hmmmm... de GS methode heeft mijn V70N D5 destijds bij 180K aan km toch ook heel erg lekker gevonden. Kreeg wel degelijk een beter schakelende automaat er voor terug.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Dus dan maar gewoon doorrijden met de zelfde olie honderdduizenden kilometers?
Daar ben ik het niet mee eens en uit ervaring waarom:
Ik heb een Passat TDI gehad met een 5 traps ZK bak, een prima balk overigens.
VW zegt dat de olie er voor het leven in zit, maar zegt er niet bij dat dit het leven van de bak betreft.
Exact de zelfde bak zit in een aantal Audi modellen.
En daar schrijven ze wel een wissel van de olie voor iedere 80.00 0 of zo iets,
Ik kreeg , bij iets van 250K, trillen van de auto, dat duidelijk uitr de autmaat kwam.
VW gevraagd,: nieuwe ( ruil) bak meneer...
Naar een bevriende automaten specialist gegaan.
Olie er uit, nieuwe er in , stuk rijden er weer wisselen, was het advies, maar de koppelomvormer zal wel te ver heen zijn.
Dat heb ik ( zelf) gedaan en het was beter, maar niet weg. Als je dat smurfensnot zag wat er uit kwam, dat was geen olie meer...
Toen de auto naar die specialist gebracht.
De automaat er af en inderdaad de koppelomvormer slecht, en dan gaat het om de lockup, wat eigenlijk een koppelingsplaat is.
Nieuwe er in en weer prima.
Sinds die ervaring gaat er , ook op aanraden van de specialist, met regelmaat nieuwe olie in automaten bij mij.
Ook bij de V70 2 x laten verversen, wat de dealer ( Nieuwenhuisen) overigens ook gewoon deed en ook als advies gaf.
Dus iedereen moet het zelf beslissen natuurlijk, maar ik heb er mijn idee over.
Daar ben ik het niet mee eens en uit ervaring waarom:
Ik heb een Passat TDI gehad met een 5 traps ZK bak, een prima balk overigens.
VW zegt dat de olie er voor het leven in zit, maar zegt er niet bij dat dit het leven van de bak betreft.
Exact de zelfde bak zit in een aantal Audi modellen.
En daar schrijven ze wel een wissel van de olie voor iedere 80.00 0 of zo iets,
Ik kreeg , bij iets van 250K, trillen van de auto, dat duidelijk uitr de autmaat kwam.
VW gevraagd,: nieuwe ( ruil) bak meneer...
Naar een bevriende automaten specialist gegaan.
Olie er uit, nieuwe er in , stuk rijden er weer wisselen, was het advies, maar de koppelomvormer zal wel te ver heen zijn.
Dat heb ik ( zelf) gedaan en het was beter, maar niet weg. Als je dat smurfensnot zag wat er uit kwam, dat was geen olie meer...
Toen de auto naar die specialist gebracht.
De automaat er af en inderdaad de koppelomvormer slecht, en dan gaat het om de lockup, wat eigenlijk een koppelingsplaat is.
Nieuwe er in en weer prima.
Sinds die ervaring gaat er , ook op aanraden van de specialist, met regelmaat nieuwe olie in automaten bij mij.
Ook bij de V70 2 x laten verversen, wat de dealer ( Nieuwenhuisen) overigens ook gewoon deed en ook als advies gaf.
Dus iedereen moet het zelf beslissen natuurlijk, maar ik heb er mijn idee over.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Er wordt in voorgaande posts ook niet gezegd de olie helemaal niet te vervangen, enkel om geen powerflush te doen, maar (meerdere malen) een drain & fill.
Ik vind het wel interessant wat er wordt aangegeven over het filter, maar vraag me ook af hoeveel 'troep' er in de praktijk in zit (verschilt natuurlijk ook weer per situatie). Ik ben tot dusver zeer tevreden over het flushen bij de dealer.
Ik vind het wel interessant wat er wordt aangegeven over het filter, maar vraag me ook af hoeveel 'troep' er in de praktijk in zit (verschilt natuurlijk ook weer per situatie). Ik ben tot dusver zeer tevreden over het flushen bij de dealer.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Zoveel mensen zoveel meningen.
Olie moet gewoon vervangen worden, olie vergaat ook.
Als je een flush niet vertrouwd of eng vind doe dan op z'n minst een drail&fill. En dan de eerste keer 2 of 3x achter elkaar (met paar 100km ertussen).
Daarna om de 50k ofzo. Is altijd al een winst tenopzichte van niks doen.
Maar longlife bestaat niet....., ja voor de leasemaatschappij maar die neemt afscheid na 3-4 jaar dus voor hun is het een dikke prima!
Edit:
Filmpje van youtube voor meer info
Olie moet gewoon vervangen worden, olie vergaat ook.
Als je een flush niet vertrouwd of eng vind doe dan op z'n minst een drail&fill. En dan de eerste keer 2 of 3x achter elkaar (met paar 100km ertussen).
Daarna om de 50k ofzo. Is altijd al een winst tenopzichte van niks doen.
Maar longlife bestaat niet....., ja voor de leasemaatschappij maar die neemt afscheid na 3-4 jaar dus voor hun is het een dikke prima!
Edit:
Filmpje van youtube voor meer info
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6643
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De mijne houdt het met 315K en twee power flushes/spoelingen met vol syntheet meer dan prima vol. Dat filter ben ik niet bang voor en zal vooral een functie hebben om eventueel metaal slijpsel af te vangen.WillyWortel2 schreef: ↑06.07.2025 - 09:05 ....Er is een goede reden om geen spoeling te doen.
De Aisin automaten hebben een ingebouwd filter dat alleen vervangen kan worden tijdens demontage van de versnellingsbak.
Door te spoelen zal veel van het aanwezige vuil zich ophopen in het filter dat dan geen functie meer heeft.
Overigens wordt er niet met "hoge" druk gespoeld, je hebt een minimale druk/flow nodig om met de nieuwe olie de oude olie er uit te drukken. Laatst op die manier mijn vloerverwarming van de Kabe caravan zelf gespoeld. Dealer wilde er 800 euro voor hebben en dat was toch echt veel te gek.
Mijn persoonlijke ervaring met het powerflushen is dat het in de begintijd toen het opkwam er vooral bakken werden gespoeld (GT5/6 traps) die al problemen hadden met schakelen. Powerflush en drain/fill zijn een preventieve methode, geen reparatie. Dus gingen sommige bakken nog slechter schakelen dan voorheen en kreeg de synthetische olie vaak de schuld. Mijn indruk (geen feit) is dat sommigen nog in die oude ervaring zijn blijven hangen. Inmiddels zijn we een jaar of 10-15 en duizenden automaatspoelingen verder en is de 8-traps een andere bak dan de oude 5/6 traps, met veel minder slip door de lock-up in elke versnelling. Gaat het dan nooit een keer fout? Vast wel.
Ook ik heb er destijds voor gekozen om het bij de dealer te laten doen. Ik heb zelf de hele procedure gevolgd en binnen 20-30 minuten was het klaar. Gevolg was dat ik een bak had in mijn vorige XC90 die voorheen prima schakelde en na 5K steeds meer slip vertoonde. Volgens de chef werkplaats een "product eigenschap".
Ik ben toen naar een specialist geweest en daar was de conclusie heel simpel: niet de juiste procedure gevolgd (olie niet op temperatuur, koppelomvormer niet voldoende doorgespoeld door veel te weinig te schakelen tijdens het reinigen, etc, waardoor niet alle vervuiling uit de bak was. De 5K geleden ververste olie kwam er als een beige substantie uit. Na die tweede spoeling een perfect schakelende bak zonder teveel slip. Nadat ik de dealer er mee heb geconfronteerd heb ik de volgende beurt niet hoeven betalen, want ook daar vond men achteraf dat het niet goed was gegaan.
Zoals gezegd zijn er voor en tegenstanders, leven en laten leven. Feit is dat als je niets preventief doet de bak het echt minder lang zal volhouden én dat als je de bak hebt laten spoelen je wel degelijk merkt dat de automaat beter bij de les is en je weer veel soepeler kunt rijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Anekdotisch bewijs dat er aan voorbijgaat dat er ook een aanzienlijk aantal gevallen is dat eindigt in een versnellingsbak revisie na flushen.
" Zoals gezegd zijn er voor en tegenstanders, leven en laten leven. Feit is dat als je niets preventief doet de bak het echt minder lang zal volhouden én dat als je de bak hebt laten spoelen je wel degelijk merkt dat de automaat beter bij de les is en je weer veel soepeler kunt rijden. "
Deze alinea is tegenstrijdig. Hoe kun je beweren dat preventief ingrijpen de levensduur van een versnellingsbak verlengd.
Ken je een onderzoek waarin versnellingsbakken vergeleken kunnen worden waarbij de ene bak gespoeld wordt en de andere niet. Uiteraard zal het gebruik ook identiek moeten zijn voor een zuivere vergelijking.
Aisin beveelt aan de versnellingsbak olie te verversen bij intervallen. Ik heb geen uitspraken van Aisin gevonden over geforceerd vervangen van de versnellingsbak olie.
" Zoals gezegd zijn er voor en tegenstanders, leven en laten leven. Feit is dat als je niets preventief doet de bak het echt minder lang zal volhouden én dat als je de bak hebt laten spoelen je wel degelijk merkt dat de automaat beter bij de les is en je weer veel soepeler kunt rijden. "
Deze alinea is tegenstrijdig. Hoe kun je beweren dat preventief ingrijpen de levensduur van een versnellingsbak verlengd.
Ken je een onderzoek waarin versnellingsbakken vergeleken kunnen worden waarbij de ene bak gespoeld wordt en de andere niet. Uiteraard zal het gebruik ook identiek moeten zijn voor een zuivere vergelijking.
Aisin beveelt aan de versnellingsbak olie te verversen bij intervallen. Ik heb geen uitspraken van Aisin gevonden over geforceerd vervangen van de versnellingsbak olie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9275
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Het is heel simpel Willy. Olie wordt er niet beter op als je er jaren mee blijft door rijden.
Verversen kan nooit kwaad, en ik ben er van overtuigd dat de motor en bak er net zo over denken.
Verversen kan nooit kwaad, en ik ben er van overtuigd dat de motor en bak er net zo over denken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6643
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Je bevestigt inderdaad mijn indruk (geen feit zoals ik hiervoor ook al zei) dat sommigen in oude ervaringen zijn blijven hangen.WillyWortel2 schreef: ↑06.07.2025 - 15:00 Anekdotisch bewijs dat er aan voorbijgaat dat er ook een aanzienlijk aantal gevallen is dat eindigt in een versnellingsbak revisie na flushen.
Dit topic staat in het XC60 vanaf 2018 sub-forum. Doe mij één voorval van een in elkaar gelopen 8-traps AW bak na een powerflush?
Met de oude 5/6 traps bakken was dat 10 jaar geleden inderdaad wel het geval, alleen die werden pas gespoeld nadat ze 250-300K op de teller hadden én er al klachten waren in de hoop dat die zouden oplossen door het spoelen. Spoelen is preventief, niet correctief onderhoud.
Daarbij is de term powerflush misschien ook wel heel ongelukkig gekozen want al wat er onder druk gebeurt is enkel het afvullen met nieuwe olie na het reinigen wat geheel op de druk van de bak zelf gebeurt. Informatief filmpje hier:
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Allemaal niet onderbouwde verhalen en meningen.
Er zijn diverse automaten kort na het flushen gesneuveld waaronder ook acht traps automaten.
Vraag dat maar na bij bekende revisie bedrijven.
Het periodiek verversen van de automaten olie is verstandig. Daarmee volg je de aanbeveling van Aisin.
Volvo doet die aanbeveling niet. Ik sluit niet uit dat daar een commerciële gedachte achter zit.
Het advies van Aisin is gebaseerd op technische overwegingen. Dat lijkt mij een goed uitgangspunt.
Er zijn diverse automaten kort na het flushen gesneuveld waaronder ook acht traps automaten.
Vraag dat maar na bij bekende revisie bedrijven.
Het periodiek verversen van de automaten olie is verstandig. Daarmee volg je de aanbeveling van Aisin.
Volvo doet die aanbeveling niet. Ik sluit niet uit dat daar een commerciële gedachte achter zit.
Het advies van Aisin is gebaseerd op technische overwegingen. Dat lijkt mij een goed uitgangspunt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Prima dat iedereen dit onderwerp anders belicht, dan kunnen ook andere forumgebruikers een goed geïnformeerde eigen beslissing nemen.
Vind wel dat de toon op het forum vaker wat feller wordt en het vaak lijkt alsof men elkaar steeds wil aftroeven; leuk toch om een beetje met elkaar op een gezellige manier te discussiëren met elkaar over Volvo's? Daar is wat mij betreft zo'n forum voor bedoeld.
Vind wel dat de toon op het forum vaker wat feller wordt en het vaak lijkt alsof men elkaar steeds wil aftroeven; leuk toch om een beetje met elkaar op een gezellige manier te discussiëren met elkaar over Volvo's? Daar is wat mij betreft zo'n forum voor bedoeld.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003