afslaande motor bij weinig touren en slecht starten

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
jwaringa
Starter

Beste mensen,

Dit onderwerp heb ik al meerdere keren voorbij zien komen en toch post ik ook nog maar een vraag.

Situatie van mijzelf: niet erg technisch, weinig kennis over auto's
Situatie auto: V70 2.5T 2004 met G3 gasinstallatie met 305.000 km
Situatie probleem: begon met uitvallen motor bij inrijden van Velsertunnel. Wegenwacht erbij met diagnose: LMM. Sensor losgehaald en daarmee redelijk doorgereden, ondanks motormanagement lampje. Na een paar dagen sensor weer aangesloten, lampje ging uit en een tijdje nauwelijks problemen.
Sinds deze week echter weer ellende. Motor wil niet strarten, gaat van 600 naar 1500 toeren en slaat dan af. Met geen mogelijkheid te starten. Wanneer ik veel gas probeer te geven om het afslaan te voorkomen, reageert de motor niet. Wegenwacht er weer bij. Nu dianose: brandstofpomp, probleem met benzine. Wegenwacht kreeg de auto aan de praat met advies om direct naar de garage te rijden om het probleem te laten verhelpen.

Garage heeft nu geen tijd vanwege zomerdrukte. Auto heeft daar wel een paar dagen gestaan en ze hebben zo nu en dan even geprobeerd te starten, zonder probleem. Raar, maar waar. Auto toch maar opgehaald en twee dagen min of meer probleemloos gereden. Nou ja, hij loopt niet lekekr. Soms voelt het alsof hij inhoudt, beetje schokt. Niet ok, maar wel te doen. Overigens ook een stuk op benzine gereden om te kijken of daar een probleem mee was (pomp?), maar dat ging prima. Zowel gas als benzine dus soms een probleem, soms ok.

Gisteren op de afrit van de snelweg hield alles ermee op. Alle lampjes aan, stuurbekrachtiging uit, etc. Op de motor weten te starten (ik reed nog ongeveer 70 km/u) en hortend en stotend thuisgekomen.

Mijn eigen diagnose is, met het eerste advies van de wegenwacht in mijn hoofd, is de luchtmassameter. Nu heb ik deze besteld (originele Bosch) en die ga ik er inzetten zodra ik hem binnen heb.

Vraag: wie herkent dit gedrag?
Vraag 2: moet er iets gebeurden qua inleren van de ECU? Mijn garage zegt van wel, maar ik kom ook veel berichten tegen van mensen die zeggen dat je er gewoon een eind mee moet gaan rijden en dat de ECU dan vanzelf leert. En ik kom berichten tegen van mensen die aanraden de accu een tijdje af te koppelen, om zo de ECU te resetten?
Vraag3: als het niet de LMM is, wat zou ik dan nog meer kunnen doen?

Dank voor jullie hulp...

Jelle
The Mechanic
5th Gear member

Een zwaar vervuilde gasklep geeft ook deze symptomen en een foutcode over je luchtmassa....
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”