Kofferdeur krakend geluid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Menolidark
2nd Gear member

teebee schreef: 03.12.2023 - 10:44
Amphion schreef: 03.12.2023 - 10:18 Als je met een coulance regeling bedoelt dat ze tussenkomen voor het kofferprobleem. Tja, ze stellen voor de helft te betalen. Maar ik heb problemen met het feit dat dit blijkbaar een behoorlijk ernstig GEKEND probleem is. Ik noem zoiets fabrieksfouten en zou gratis moeten vervangen worden voor wagens jonger dan 5 jaar.
Mijn handremknop - defect na 3 jaar - heb ik volledig zelf moeten ophoesten.
De ene dealer is de andere niet. Maar ik weet zeker dat mijn dealer dat knopje zonder enige diskussie onder garantie had vervangen na 3 jaar. En mbt die veren: een coulance van 50% op een onderdeel wat in principe onderhevig is aan slijtage is niks mis mee. Origineel Volvo onderdeel heeft daarna (tegenwoordig) levenslange garantie.
En ‘gratis’ is toch een vrij lastig begrip voor bedrijven (en dus ook autodealers/-fabrikanten).
Ik zou die 50% pakken. (Maar vervang er wel 2!)
Klopt heb me niet helemaal verdiept in Volvo, bezit Volvo nu sinds enkele maanden. Voor heen reed ik voornamelijk Audi’s als ik een vergelijking zou maken vind ik Audi wel beter in elkaar gezet ook uitvoeren van bepaalde opties is bij Audi veel makkelijker dan bij Volvo je bent te afhankelijk van de dealer is me opgevallen wat betreft problemen ieder merk heeft zo zijn euvels
Stoyanov
3rd Gear member

joeri1974 schreef: 15.05.2025 - 15:34 Wat een top-fotoreportage, dank!

Ook ik ben nog heel blij met mijn Ali-veren. Wat een genot, geen gekraak. En hij trekt hem ook veel besluitvaardiger dicht, dan de kapotte Volvo-veren.
Of mijn veren van Tante Ali zijn weet ik niet, maar ik merk dat inderdaad ook op.
Stoyanov
3rd Gear member

Menolidark schreef: 15.05.2025 - 16:37
teebee schreef: 03.12.2023 - 10:44
Amphion schreef: 03.12.2023 - 10:18 Als je met een coulance regeling bedoelt dat ze tussenkomen voor het kofferprobleem. Tja, ze stellen voor de helft te betalen. Maar ik heb problemen met het feit dat dit blijkbaar een behoorlijk ernstig GEKEND probleem is. Ik noem zoiets fabrieksfouten en zou gratis moeten vervangen worden voor wagens jonger dan 5 jaar.
Mijn handremknop - defect na 3 jaar - heb ik volledig zelf moeten ophoesten.
De ene dealer is de andere niet. Maar ik weet zeker dat mijn dealer dat knopje zonder enige diskussie onder garantie had vervangen na 3 jaar. En mbt die veren: een coulance van 50% op een onderdeel wat in principe onderhevig is aan slijtage is niks mis mee. Origineel Volvo onderdeel heeft daarna (tegenwoordig) levenslange garantie.
En ‘gratis’ is toch een vrij lastig begrip voor bedrijven (en dus ook autodealers/-fabrikanten).
Ik zou die 50% pakken. (Maar vervang er wel 2!)
Klopt heb me niet helemaal verdiept in Volvo, bezit Volvo nu sinds enkele maanden. Voor heen reed ik voornamelijk Audi’s als ik een vergelijking zou maken vind ik Audi wel beter in elkaar gezet ook uitvoeren van bepaalde opties is bij Audi veel makkelijker dan bij Volvo je bent te afhankelijk van de dealer is me opgevallen wat betreft problemen ieder merk heeft zo zijn euvels
Ookik heb mijn XC40 tweedehands gekocht. Mét een jaar garantie. Ondanks dat de auto al 3,5 jaar was toen het kraken begon heb ik toch alles vergoed gekregen. Er werd mij gegarandeerd dat ik een jaar geen problemen zou hebben met de wagen. Daar heb ik de garage aan gehouden. Het had wat voeten in de aarde en er moest een tamelijk rigoreuze actie van mij aan te pas komen, maar uiteindelijk niks dan lof voor Niham. Zelfs de leenauto, wat een bijzonder smakelijke auto was, hoefde ik niet te betalen....
PietermeteenP
Starter

LvdK schreef: 24.04.2024 - 19:56
Lucky7Seven schreef: 23.04.2024 - 15:28 Hoi hoi
voor wat betreft de hefcijlinders, las ik op buitenlands forum, dat het komt door vocht in de koker, waardoor roest op motor
Er schijnt een hack te zijn door onderin ergens een gaatje te boren. Als iemand ergens een exploded vieuw kan vinden zou dit misschien iets zijn. om uit te proberen.

Mij is nl. wel opgevallen, dat na regen of wassen er bij de klep openen water in de dikke buis loopt.
ik ga eerst kijken of ik hier iets tegen kan bedenken. BV vaseline of een hoes oid

greetz wim
Ik ben er al mee bezig geweest en het was succesvol ! Nu al 3 weken geen krakend geluid meer !

Mijn Volvo uit 2020 kreeg last van een krakend geluid uit de rechter elektrische hefcilinder van de achterklep.
De hefcilinder is niet te openen om te smeren oid en het wordt geadviseerd om beide cilinders te laten vervangen. Sommige mensen betalen het volle pond hiervoor, anderen betalen minder agv een coulance regeling van Volvo.
Omdat ik deze Volvo nog geen een half jaar heb en niet bij een Volvo dealer gekocht heb, zal ik zeer waarschijnlijk niet voor een coulance regeling in aanmerking komen.
Dus besloot ik maar zelf aan de gang te gaan. In orde was de boel toch al niet dus veel erger kon het niet worden.

Zo'n hefcilinder bestaat in het algemeen uit een elektromotor, een vertragingsbak met spindel en 1 (of meer?) zware veren.
Bovenin waar de bedrading naar binnen loopt, zit het motortje met daaraan vast een vertragingsbakje dat een spindel aandrijft.
In het onderste gedeelte zit de veer met spindel. Door binnenkomend vocht gaat de boel roesten en zal alles tegen elkaar gaan schuren.
Het geluid is krakend en knarsend en lijkt niet op een defect motortje, maar meer op delen die tegen elkaar schuren zonder smering. Dus als er smeermiddel naar binnen kan hebben we een kans de boel te verhelpen.

Wat ik heb gedaan:
Ik heb gaatjes van 5 mm geboord in het onderste aluminium gedeelte van de hefcilinder waar de zware veer in zit. Eén gaatje onder en eentje halverwege de onderste buis.
En dan met een spuitbus multispray smeermiddel met zo'n rood slangetje door de gaatjes heen alle kanten op gespoten.
Dit doe je uiteraard met de klep open waardoor nu eerst het smeermiddel naar met motorgedeelte zakt. Heb geduld en laat de olie 10 minuten of langer zakken.
Daarna spuit je weer olie in de gaatjes en doe je de klep dicht waardoor de olie nu in de hefcilinder naar beneden zakt. Wacht weer 10 minuten of langer.
Ik heb dit een paar keer moeten herhalen voordat ik goed resultaat had. Er kan wat bruin smeermiddel met roestprut uit de gaatjes komen maar dat veeg je gemakkelijk weg uit het gootje.

Hieronder wat foto's van de geboorde gaatjes. Eén gaatje halverwege en één gaatje onder.
Boor RUSTIG met een laag toerental door het aluminium. Het kan zijn dat je met je 5mm boortje na de aluminium wand precies op een winding van de veer stuit. (had ik ook)
Dat is niet erg want je boort echt niet gemakkelijk deze zware stalen veer kapot, er komt hoogstens een schrammetje op.
Je kan dan het gaatje met een priem oid wat oprekken of een nieuw gaatje er vlak naast boren.
Het gaat erom dat je het rode slangetje van de spuitbus gemakkelijk naar binnen kunt duwen en heen en weer kunt bewegen om in verschillende richtingen te kunnen spuiten.

gaatje onder.jpg
gaatje halverwege.jpg
overzicht.jpg

De gaatjes komen bij gesloten klep vanzelf afwaterend, dwz ze wijzen dan naar onderen naar het afwateringsgootje.
Maar ik wilde ze toch wel dicht hebben en na ontvetten heb ik breed zwart isolatie tape ter hoogte van de gaatjes om de cilinder gewikkeld.
Staat goed, je ziet er niks van.
Tape is gemakkelijk te verwijderen indien er later weer opnieuw gesmeerd moet worden.

Het gebruikte multispray smeermiddel in spuitbus had ik nog staan van Motip, maar ook andere merken hebben dergelijke sprays. Wel opletten dat het met zo'n slangetje werkt.
(standaard WD40 lijkt mij minder geschikt omdat het niet een echt smeermiddel is maar meer een vochtverdrijver)

En nu na al 3 weken is de boel NOG STEEDS helemaal stil !

Uiteraard hoop ik dat deze goedkope oplossing lang goed zal blijven gaan, de tijd zal het leren...
Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben, garantie kan ik vanzelfsprekend niet geven en het is natuurlijk je eigen risico om dit ook zo te proberen.
Maar NEE heb je al, JA kun je krijgen toch ?
Ik heb ook het idee dat je niet te lang moet wachten wanneer het gekraak gaat optreden. Smeren helpt , maar als de boel al bijna kapot geroest is niet meer...

Nu rest nog een preventieve oplossing om te zorgen dat regenwater niet meer gemakkelijk de hefcilinder kan binnenlopen.
Daar heb ik misschien ook een idee voor.
Wordt vervolgd !
Stoyanov
3rd Gear member

Ehm... denk dat het uploaden van de plaatjes niet helemaal volgens plan is gegaan...
Plaats reactie

Terug naar “XC40”