De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1272
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Argwaan tegen Chinese herkomst is begrijpelijk maar niet helemaal terecht.
China is inmiddels in staat kwalitatief goede auto's te ontwerpen en te produceren.
Kijk naar BYD. Misschien niet zo geavanceerd als auto's met Europese of Amerikaanse achtergrond maar wel zonder problemen.

Volvo en andere Europese fabrikanten hebben steeds vaker te maken met problemen die niet of zeer moeilijk op te lossen zijn. Voorbeelden ga ik niet noemen die komen regelmatig voorbij op dit forum.

Bij Volvo is de manier waarop met software omgegaan wordt reden tot zorg.
Een software afdeling die bekend maakt dat problemen met remmen ZSM worden opgelost heeft niet helemaal door dat die mededeling onacceptabel is. Dat laat onverlet dat dit maar één van de twee bekende klachten over het remsysteem betreft.
Moet aan deze software ontwerpers nog uitgelegd worden dat het remsysteem van een auto tot de primaire veiligheid behoort? Dat systeem mag niet weigeren.

Er zijn twee mogelijkheden: 1. Het software ontwerp moet dit soort problemen uitsluiten.
2. Wanneer dat niveau niet gehaald kan worden moeten de auto's voorzien worden van een back up systeem dat de remwerking bij een storing in de software overneemt.

Het moment is gekomen om eens na te denken over de complexiteit van nieuwe auto ontwerpen.
Is de huidige trend met steeds complexere techniek wel verstandig. Die auto's moeten ook nog onderhouden worden
door dealer werkplaatsen.

Onopgeloste problemen karakteriseren als product eigenschap is de klant voor de gek houden.
Neem de verantwoordelijkheid als fabrikant en geef toe dat het niet lukt dat probleem op te lossen.

OTA is geen verworvenheid maar een symptoom van gebrekkige software ontwerpen.
Een fabrikant als Subaru kent geen OTA. Bij Subaru krijgen auto's tijdens periodiek onderhoud indien nodig een software upgrade. Wanneer een upgrade dringend noodzakelijk is roept Subaru auto's terug. Zover mij bekend is dat nog niet gebeurd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8274
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

WW2 je had dominee moeten worden....

Wat betreft je opmerking over Subaru updates zit je er volledig naast. Software updates worden tussentijds aangeboden via het multimediascherm of de app op de telefoon.
Heb hier 2 Subs staan...
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1272
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Met je vermoeden over dominee worden zit je er helaas naast.

Ik ga af op de situatie in Australië waar Subaru voor een zes jaar oude Subaru geen tussentijdse updates doet.
Ik heb me tientallen jaren nuttig gemaakt met technische werkzaamheden waar veel mensen plezier aan beleefd hebben.
Daar heb ik zelf ook van genoten.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27303
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

[MODS BREAK]
Van Australië gaan we weer terug naar de aircopomp van de V60.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
wieldop
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 11.05.2007 - 13:22
Locatie: Fryslân

Inmiddels ben ik nog niet verder, zicht op snel een nieuwe aircopomp is er niet (backorder), volgende week schijnt er weer ca 100 st beschikbaar te komen, maar ja dan moet het nog vervoerd worden en ingebouwd worden... veel tijdverlies... om kort te zijn: het gaat niet op tijd lukken en mijn auto staat bij de dealer. Nu slof ik in een leenauto... en daar kan je niet mee weg.
Zelf gezocht naar een tweedehands oplossing (autodoc, besteonderdelen, onderdelenlijn, schadeautos, distriautos...) om die dan maar in te bouwen. Niet-volvo-parts zijn binnen 5 wd te leveren... maar geen ervaring mee.

Denk aan
- NRF 320256 Aircopomp voor Volvo V60 155 SHS33, 288V, PAG 46 YF, R1234yf, R134a Het reserveonderdeel past op VOLVO V60 I (155, 157) D6 Hybrid AWD: https://www.besteonderdelen.nl/nrf-23297949.html
- https://www.distriauto.nl/auto-onderdel ... q=36012859

Iemand ooit ietsanders ingebouwd?
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
V40 1.9 D Europa nordic, MY2003
BX 1.9 TD (transport deluxe)
NB OBD2-VEEPAK en Car Scanner
simon50
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 21.01.2018 - 22:25

Nee, niet iets anders ingebouwd, bel eens naar Rima in Druten, die hebben paar werkende aircopompen voor de V60 hybrid in voorraad.
Er komen 100 stuks beschikbaar schrijf je.... Volvo Beesd houdt vol dat er na de 2.0 nog nauwelijks problemen zijn.....
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
Gebruikersavatar
wieldop
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 11.05.2007 - 13:22
Locatie: Fryslân

Druten is wel wat ver voor mij en ik heb het er graag voor over… gelijk gekeken en helaas hebben ze 36012859 niet op de site staan. Dank voor je mee denken!
NB ga ze wel bellen, want zij kennen de conculegas vast wel ;)
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
V40 1.9 D Europa nordic, MY2003
BX 1.9 TD (transport deluxe)
NB OBD2-VEEPAK en Car Scanner
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40910
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

AutoRima kun je altijd beter even bellen.
Ze hebben veel meer dan ze op de website zetten.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6678
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zorg er alleen wel voor dat ze de 2.0 methode gebruiken voor montage want anders is hij over een paar weken weer stuk.
Dealer gaat denk ik geen tweedehands pomp installeren. Ik vind het wel een hele grote gok om een gebruikte te installeren gezien de problematiek. Ik zou het zelf niet doen. Lastige keuze, zeker als de vakantie gepland is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
wieldop
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 11.05.2007 - 13:22
Locatie: Fryslân

Ja die 2.0 methode ken ik en weten ze ook. Hoop dat dealer mee werkt, ze zeiden geen garantie te geven en dat is begrijpelijk. Als ik drie maanden voorruit kan dan is de vakantie weer gered … Nog iemand ervaring met andere merken. Die zijn overigens ook niet goedkoop hoor.
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
V40 1.9 D Europa nordic, MY2003
BX 1.9 TD (transport deluxe)
NB OBD2-VEEPAK en Car Scanner
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

simon50 schreef: 10.07.2025 - 18:48 Nee, niet iets anders ingebouwd, bel eens naar Rima in Druten, die hebben paar werkende aircopompen voor de V60 hybrid in voorraad.
Er komen 100 stuks beschikbaar schrijf je.... Volvo Beesd houdt vol dat er na de 2.0 nog nauwelijks problemen zijn.....
En dan nog de vraag hoeveel V60 hybrid zijn er nog in NL, de meeste zijn ondertussen geëxporteerd of op de sloop gezien het relatief grote aanbod aan gebruikte onderdelen ? Toch nog veel vraag blijkbaar...
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”