Airco doet vreemd

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Zojuist kom ik rustig uit Leiden tuffen en mijn vrouw vraagt of ik de verwarming aan heb gezet, ipv de airco.
Tot mijn verbazing blaast de passagierskant warme lucht en de bestuurderskant koude lucht.
Dit terwijl beide zones op 20 graden staan.
Ik moet vast en zeker gaan rekenen op een hoge rekening?
En dat binnen 34000 km.
Garantie net 1 week verlopen....
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7044
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Probeer eens wat te rommelen met de temperatuur aan beide kanten. Misschien reset hij zichzelf. Mijn airco is best hoorbaar aanwezig, als ik hem inschakel, maar werkt nog prima na bijna 5 jaar. Bij mij staat hij (meestal) op 23 graden aan beide kanten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Yucko
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 19.08.2024 - 15:15
Locatie: Limburg

ik zou niet meteen in de stress schieten en gewoon kijken wat de garage ervan zegt.

Ik heb mijn XC40 vorig juli gekocht bij Volvo Buitenweg te Naarden (voor overname door Henk Scholten) en onlangs was mijn wiellager linksachter, met net 4jaar oud, naar zijn grootje en aan vervanging toe. Dit werd gewoon met gesloten beurs voor mij opgelost door Henk Scholten te Geleen.
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Yucko schreef: 16.07.2025 - 13:26 ik zou niet meteen in de stress schieten en gewoon kijken wat de garage ervan zegt.

Ik heb mijn XC40 vorig juli gekocht bij Volvo Buitenweg te Naarden (voor overname door Henk Scholten) en onlangs was mijn wiellager linksachter, met net 4jaar oud, naar zijn grootje en aan vervanging toe. Dit werd gewoon met gesloten beurs voor mij opgelost door Henk Scholten te Geleen.
Een dergelijk scenario mag ik wel hopen ja.
De wagen heeft 34.000 km gelopen.
Beetje vroeg voor defecte onderdelen.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6841
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Waarschijnlijk gewoon even kalibreren, of het lost zich vanzelf wel op vandaag of morgen. Niet zo negatief gelijk.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Gouwe schreef: 16.07.2025 - 14:39 Waarschijnlijk gewoon even kalibreren, of het lost zich vanzelf wel op vandaag of morgen. Niet zo negatief gelijk.....
Kan ik dat zelf?
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Vandaag toch maar even contact opgenomen met de garage.
Die beweren dat het mogelijk opgelost kan worden door wat te spelen met de uitblaasposities.
Eerst op het raam, dan op de voeten, dan op het gezicht, dan 2 tegelijk boven, twee tegelijk beneden, en tenslotte allemaal.
Werkt het niet, dan kan ik woensdag even langskomen voor een diagnose en kalibreren.
Sales erkende dat het een gekend probleem is.
Ik kon het niet nalaten om op te merken dat ik dat van een auto met 34000 km erop niet verwacht...
Wordt vervolgd
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7044
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ik heb het eens gehad dat hij (de airco) constant koude lucht bleef blazen. Maar door de temperatuur van heel hoog, naar heel laag te schuiven, en nog eens een keertje, deed hij het weer normaal. Sindsdien nooit geen problemen meer gehad.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Hans Eilander schreef: 17.07.2025 - 22:36 Ik heb het eens gehad dat hij (de airco) constant koude lucht bleef blazen. Maar door de temperatuur van heel hoog, naar heel laag te schuiven, en nog eens een keertje, deed hij het weer normaal. Sindsdien nooit geen problemen meer gehad.
Ook dit ga ik proberen.
1 ding is zeker; er zit voldoende vloeistof in, anders zou hij niet koelen, volgens de garage.
Weer een geruststelling.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Als reactie op "mag niet kunnen met een nieuwe auto" en soortgelijke uitspraken:

Er zit eigenlijk veel te veel flauwekul software in modernere Volvo's en dat komt omdat andere merken dat ook doen. Dus raakt er wel eens iets van slag: Je kunt hem niet meer op radio zetten, de volumeknop blijft hangen of de airco blaast warm terwijl het koud zou moeten zijn.

Niets aan de hand, meestal werkt motor uitzetten, uitstappen en opnieuw instappen al. Multimedia resetten door de homeknop ingedrukt kan eventueel ook helpen en in het allerslechtste geval haal je 1 van de accuklemmen even een minuutje er af. Dat is echter maar heel zelden nodig.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41321
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ctrl/Alt/Delete ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Longone schreef: 20.07.2025 - 08:37 Als reactie op "mag niet kunnen met een nieuwe auto" en soortgelijke uitspraken:

Er zit eigenlijk veel te veel flauwekul software in modernere Volvo's en dat komt omdat andere merken dat ook doen. Dus raakt er wel eens iets van slag: Je kunt hem niet meer op radio zetten, de volumeknop blijft hangen of de airco blaast warm terwijl het koud zou moeten zijn.

Niets aan de hand, meestal werkt motor uitzetten, uitstappen en opnieuw instappen al. Multimedia resetten door de homeknop ingedrukt kan eventueel ook helpen en in het allerslechtste geval haal je 1 van de accuklemmen even een minuutje er af. Dat is echter maar heel zelden nodig.
Ik heb alle tips geprobeerd. Niets helpt.
Resetten door de homebutton in te drukken nog niet, maar ik zie niet in wat dat met de airco te doen heeft.
Accupool loshalen begin ik niet aan.
Woensdagmiddag langs de garage. Dan wordt het hopelijk opgelost.
Blijft staan mijn mening dat dit bij een auto met 34K km's niet voor mag komen.
En dat vind ik nog steeds.
In 30 jaar Toyota heb ik dit soort zottigheid nog niet meegemaakt.
En dat is ook de reden dat ik altijd Toyota heb gereden.
Kijk je in het woordenboek bij "pech", dan staat mijn foto erachter.
En verdomd; je zal zien dat uitgerekend bij mij het halve kachelmechanisme naar de Filistijnen is.
Dashboard eruit, mechanisme vernieuwen. Gepeperde rekening.
Afijn, laat ik maar ophouden.
Laatst gewijzigd door Stoyanov op 20.07.2025 - 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Ben schreef: 20.07.2025 - 10:32Ctrl/Alt/Delete ?
Was het maar zo simpel
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Voor veel functies is software in auto's onvermijdelijk geworden. Inmiddels is duidelijk dat de software afdeling van Volvo niet in staat is goede software te ontwikkelen die in één keer voldoet. Voortdurend upgrades laden hield de boel nog overeind.
Twee nieuwe Volvo modellen zijn gesneuveld vanwege ernstige software problemen.

Misschien is nu ook bij het management duidelijk dat deze software afdeling gereorganiseerd moet worden.
Op de koffiejuffrouw na alle medewerkers ontslaan en opnieuw beginnen.
Ben benieuwd wanneer de CEO daar een begin mee maakt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 631
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

WillyWortel2 schreef: 20.07.2025 - 21:21 Op de koffiejuffrouw na alle medewerkers ontslaan en opnieuw beginnen.
Dan ga je ervan uit dat het aan de kwaliteit van de medewerkers ligt. Vaak ligt het juist aan het beschikbare budget en een te krappe planning. Niet zozeer aan de programmeurs of ontwerpers.

on topic: bij mij gebeurt dit (dat de airco niet werkt) na iedere jaarbeurt. Na een keer afsluiten en weer een rit maken werkt het weer.
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1052
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik ben nog steeds erg benieuwd waarom vele auto's probleemloos werken, maar Volvo al 25 jaar met software, modules en elektronica ligt te hannesen.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Stoyanov schreef: 20.07.2025 - 11:34 Ik heb alle tips geprobeerd. Niets helpt.
Accupool loshalen begin ik niet aan.
Dan heb je niet alles geprobeerd.

Wat denk je dat de garage gaat doen?

Moderne "smart" apparaten zoals iPhones en TV's gaan nooit helemaal uit omdat ze dan lekker snel opstarten vanuit standby.

Probleem is dan, zeker na software updates, dat ze niet fris en fruitig opgestart zijn, bepaalde buffers overlopen en dingen niet meer werken zoals bedoeld.

Moderne tijd waar je mee zult moeten leren leven, of je dat nu leuk vindt of niet.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

dimitripb schreef: 20.07.2025 - 21:34
WillyWortel2 schreef: 20.07.2025 - 21:21 Op de koffiejuffrouw na alle medewerkers ontslaan en opnieuw beginnen.
Dan ga je ervan uit dat het aan de kwaliteit van de medewerkers ligt. Vaak ligt het juist aan het beschikbare budget en een te krappe planning. Niet zozeer aan de programmeurs of ontwerpers.
Misschien toch even wat meer lezen op dit forum voor je met deze suggestie komt.
De EX90 werd twee jaar na de voorziene leveringsdatum losgelaten op niets vermoedende kopers die al twee jaar op de komst van de auto wachten. Al deze eigenaren hebben de auto daarna diverse keren bij dealer werkplaatsen aangeboden met steeds wisselende problemen die één ding gemeen hadden: De software.
Er zijn duizenden manuren besteed aan pogingen de software goed werkend te krijgen. Ga uit van vier man in twee jaar dat zijn 12.000 manuren. Die tijd past niet meer in het budget dat beschikbaar is voor de auto. Meest tragische is dat al deze auto's inmiddels terug zijn bij de dealers in afwachting van een oplossing.

Geen enkele Volvo rijdt nog rond met de oorspronkelijke software. Geen enkel softwarepakket functioneert zonder een stapeltje upgrades.
Vandaar mijn opmerking dat een auto geen computerspel is maar een voertuig waarbij veiligheidsaspecten een belangrijke rol spelen.
Het diepte punt is nu bereikt Volvo's met weigerende remmen. Het interesseert me niet dat het allemaal moeilijk en gecompliceerd is
Een hydraulisch remsysteem functioneert altijd. Er ontstaan pas problemen wanneer de rem energie gebruikt wordt om de HV accu's te laden.
Dat systeem kan alleen werken wanneer de remwerking wordt aangestuurd door software.
Ik ga er niet verder over uitweiden.

Of het anders kan? Zeker wel er zijn automerken die voor de eeuw wisseling hun auto's al tot het dak vol propten met elektronica.
Daar waren nooit klachten over, die auto's werden sporadisch voorzien van software upgrades. Een kwestie van de lat hoog leggen en van software ontwikkelaars hetzelfde eisen als van de afdelingen die motoren, versnellingsbakken en wielophangingen ontwerpen en fabriceren..
Het moet in één keer goed.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7044
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WillyWortel2 schreef: 21.07.2025 - 17:40 Een hydraulisch remsysteem functioneert altijd. Er ontstaan pas problemen wanneer de rem energie gebruikt wordt om de HV accu's te laden. Dat systeem kan alleen werken wanneer de remwerking wordt aangestuurd door software.

Of het anders kan? Zeker wel er zijn automerken die voor de eeuw wisseling hun auto's al tot het dak vol propten met elektronica. Daar waren nooit klachten over, die auto's werden sporadisch voorzien van software upgrades. Een kwestie van de lat hoog leggen en van software ontwikkelaars hetzelfde eisen als van de afdelingen die motoren, versnellingsbakken en wielophangingen ontwerpen en fabriceren. Het moet in één keer goed.
Willy, dat heb je keurig verwoord. En daar ben ik het helemaal mee eens.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 631
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

WillyWortel2 schreef: 21.07.2025 - 17:40 Een kwestie van de lat hoog leggen en van software ontwikkelaars hetzelfde eisen als van de afdelingen die motoren, versnellingsbakken en wielophangingen ontwerpen en fabriceren..
Dat begint met voldoende budget en tijd en daar schort het dus meestal aan. Niet aan goede programmeurs.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”