Zojuist kom ik rustig uit Leiden tuffen en mijn vrouw vraagt of ik de verwarming aan heb gezet, ipv de airco.
Tot mijn verbazing blaast de passagierskant warme lucht en de bestuurderskant koude lucht.
Dit terwijl beide zones op 20 graden staan.
Ik moet vast en zeker gaan rekenen op een hoge rekening?
En dat binnen 34000 km.
Garantie net 1 week verlopen....
Airco doet vreemd
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Probeer eens wat te rommelen met de temperatuur aan beide kanten. Misschien reset hij zichzelf. Mijn airco is best hoorbaar aanwezig, als ik hem inschakel, maar werkt nog prima na bijna 5 jaar. Bij mij staat hij (meestal) op 23 graden aan beide kanten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Yucko
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 19.08.2024 - 15:15
- Locatie: Limburg
ik zou niet meteen in de stress schieten en gewoon kijken wat de garage ervan zegt.
Ik heb mijn XC40 vorig juli gekocht bij Volvo Buitenweg te Naarden (voor overname door Henk Scholten) en onlangs was mijn wiellager linksachter, met net 4jaar oud, naar zijn grootje en aan vervanging toe. Dit werd gewoon met gesloten beurs voor mij opgelost door Henk Scholten te Geleen.
Ik heb mijn XC40 vorig juli gekocht bij Volvo Buitenweg te Naarden (voor overname door Henk Scholten) en onlangs was mijn wiellager linksachter, met net 4jaar oud, naar zijn grootje en aan vervanging toe. Dit werd gewoon met gesloten beurs voor mij opgelost door Henk Scholten te Geleen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Een dergelijk scenario mag ik wel hopen ja.Yucko schreef: ↑16.07.2025 - 13:26 ik zou niet meteen in de stress schieten en gewoon kijken wat de garage ervan zegt.
Ik heb mijn XC40 vorig juli gekocht bij Volvo Buitenweg te Naarden (voor overname door Henk Scholten) en onlangs was mijn wiellager linksachter, met net 4jaar oud, naar zijn grootje en aan vervanging toe. Dit werd gewoon met gesloten beurs voor mij opgelost door Henk Scholten te Geleen.
De wagen heeft 34.000 km gelopen.
Beetje vroeg voor defecte onderdelen.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6841
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Waarschijnlijk gewoon even kalibreren, of het lost zich vanzelf wel op vandaag of morgen. Niet zo negatief gelijk.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Vandaag toch maar even contact opgenomen met de garage.
Die beweren dat het mogelijk opgelost kan worden door wat te spelen met de uitblaasposities.
Eerst op het raam, dan op de voeten, dan op het gezicht, dan 2 tegelijk boven, twee tegelijk beneden, en tenslotte allemaal.
Werkt het niet, dan kan ik woensdag even langskomen voor een diagnose en kalibreren.
Sales erkende dat het een gekend probleem is.
Ik kon het niet nalaten om op te merken dat ik dat van een auto met 34000 km erop niet verwacht...
Wordt vervolgd
Die beweren dat het mogelijk opgelost kan worden door wat te spelen met de uitblaasposities.
Eerst op het raam, dan op de voeten, dan op het gezicht, dan 2 tegelijk boven, twee tegelijk beneden, en tenslotte allemaal.
Werkt het niet, dan kan ik woensdag even langskomen voor een diagnose en kalibreren.
Sales erkende dat het een gekend probleem is.
Ik kon het niet nalaten om op te merken dat ik dat van een auto met 34000 km erop niet verwacht...
Wordt vervolgd
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik heb het eens gehad dat hij (de airco) constant koude lucht bleef blazen. Maar door de temperatuur van heel hoog, naar heel laag te schuiven, en nog eens een keertje, deed hij het weer normaal. Sindsdien nooit geen problemen meer gehad.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Ook dit ga ik proberen.Hans Eilander schreef: ↑17.07.2025 - 22:36 Ik heb het eens gehad dat hij (de airco) constant koude lucht bleef blazen. Maar door de temperatuur van heel hoog, naar heel laag te schuiven, en nog eens een keertje, deed hij het weer normaal. Sindsdien nooit geen problemen meer gehad.
1 ding is zeker; er zit voldoende vloeistof in, anders zou hij niet koelen, volgens de garage.
Weer een geruststelling.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Als reactie op "mag niet kunnen met een nieuwe auto" en soortgelijke uitspraken:
Er zit eigenlijk veel te veel flauwekul software in modernere Volvo's en dat komt omdat andere merken dat ook doen. Dus raakt er wel eens iets van slag: Je kunt hem niet meer op radio zetten, de volumeknop blijft hangen of de airco blaast warm terwijl het koud zou moeten zijn.
Niets aan de hand, meestal werkt motor uitzetten, uitstappen en opnieuw instappen al. Multimedia resetten door de homeknop ingedrukt kan eventueel ook helpen en in het allerslechtste geval haal je 1 van de accuklemmen even een minuutje er af. Dat is echter maar heel zelden nodig.
Er zit eigenlijk veel te veel flauwekul software in modernere Volvo's en dat komt omdat andere merken dat ook doen. Dus raakt er wel eens iets van slag: Je kunt hem niet meer op radio zetten, de volumeknop blijft hangen of de airco blaast warm terwijl het koud zou moeten zijn.
Niets aan de hand, meestal werkt motor uitzetten, uitstappen en opnieuw instappen al. Multimedia resetten door de homeknop ingedrukt kan eventueel ook helpen en in het allerslechtste geval haal je 1 van de accuklemmen even een minuutje er af. Dat is echter maar heel zelden nodig.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41321
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ctrl/Alt/Delete ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Ik heb alle tips geprobeerd. Niets helpt.Longone schreef: ↑20.07.2025 - 08:37 Als reactie op "mag niet kunnen met een nieuwe auto" en soortgelijke uitspraken:
Er zit eigenlijk veel te veel flauwekul software in modernere Volvo's en dat komt omdat andere merken dat ook doen. Dus raakt er wel eens iets van slag: Je kunt hem niet meer op radio zetten, de volumeknop blijft hangen of de airco blaast warm terwijl het koud zou moeten zijn.
Niets aan de hand, meestal werkt motor uitzetten, uitstappen en opnieuw instappen al. Multimedia resetten door de homeknop ingedrukt kan eventueel ook helpen en in het allerslechtste geval haal je 1 van de accuklemmen even een minuutje er af. Dat is echter maar heel zelden nodig.
Resetten door de homebutton in te drukken nog niet, maar ik zie niet in wat dat met de airco te doen heeft.
Accupool loshalen begin ik niet aan.
Woensdagmiddag langs de garage. Dan wordt het hopelijk opgelost.
Blijft staan mijn mening dat dit bij een auto met 34K km's niet voor mag komen.
En dat vind ik nog steeds.
In 30 jaar Toyota heb ik dit soort zottigheid nog niet meegemaakt.
En dat is ook de reden dat ik altijd Toyota heb gereden.
Kijk je in het woordenboek bij "pech", dan staat mijn foto erachter.
En verdomd; je zal zien dat uitgerekend bij mij het halve kachelmechanisme naar de Filistijnen is.
Dashboard eruit, mechanisme vernieuwen. Gepeperde rekening.
Afijn, laat ik maar ophouden.
Laatst gewijzigd door Stoyanov op 20.07.2025 - 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Voor veel functies is software in auto's onvermijdelijk geworden. Inmiddels is duidelijk dat de software afdeling van Volvo niet in staat is goede software te ontwikkelen die in één keer voldoet. Voortdurend upgrades laden hield de boel nog overeind.
Twee nieuwe Volvo modellen zijn gesneuveld vanwege ernstige software problemen.
Misschien is nu ook bij het management duidelijk dat deze software afdeling gereorganiseerd moet worden.
Op de koffiejuffrouw na alle medewerkers ontslaan en opnieuw beginnen.
Ben benieuwd wanneer de CEO daar een begin mee maakt.
Twee nieuwe Volvo modellen zijn gesneuveld vanwege ernstige software problemen.
Misschien is nu ook bij het management duidelijk dat deze software afdeling gereorganiseerd moet worden.
Op de koffiejuffrouw na alle medewerkers ontslaan en opnieuw beginnen.
Ben benieuwd wanneer de CEO daar een begin mee maakt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Dan ga je ervan uit dat het aan de kwaliteit van de medewerkers ligt. Vaak ligt het juist aan het beschikbare budget en een te krappe planning. Niet zozeer aan de programmeurs of ontwerpers.WillyWortel2 schreef: ↑20.07.2025 - 21:21 Op de koffiejuffrouw na alle medewerkers ontslaan en opnieuw beginnen.
on topic: bij mij gebeurt dit (dat de airco niet werkt) na iedere jaarbeurt. Na een keer afsluiten en weer een rit maken werkt het weer.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ik ben nog steeds erg benieuwd waarom vele auto's probleemloos werken, maar Volvo al 25 jaar met software, modules en elektronica ligt te hannesen.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Dan heb je niet alles geprobeerd.
Wat denk je dat de garage gaat doen?
Moderne "smart" apparaten zoals iPhones en TV's gaan nooit helemaal uit omdat ze dan lekker snel opstarten vanuit standby.
Probleem is dan, zeker na software updates, dat ze niet fris en fruitig opgestart zijn, bepaalde buffers overlopen en dingen niet meer werken zoals bedoeld.
Moderne tijd waar je mee zult moeten leren leven, of je dat nu leuk vindt of niet.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Misschien toch even wat meer lezen op dit forum voor je met deze suggestie komt.dimitripb schreef: ↑20.07.2025 - 21:34Dan ga je ervan uit dat het aan de kwaliteit van de medewerkers ligt. Vaak ligt het juist aan het beschikbare budget en een te krappe planning. Niet zozeer aan de programmeurs of ontwerpers.WillyWortel2 schreef: ↑20.07.2025 - 21:21 Op de koffiejuffrouw na alle medewerkers ontslaan en opnieuw beginnen.
De EX90 werd twee jaar na de voorziene leveringsdatum losgelaten op niets vermoedende kopers die al twee jaar op de komst van de auto wachten. Al deze eigenaren hebben de auto daarna diverse keren bij dealer werkplaatsen aangeboden met steeds wisselende problemen die één ding gemeen hadden: De software.
Er zijn duizenden manuren besteed aan pogingen de software goed werkend te krijgen. Ga uit van vier man in twee jaar dat zijn 12.000 manuren. Die tijd past niet meer in het budget dat beschikbaar is voor de auto. Meest tragische is dat al deze auto's inmiddels terug zijn bij de dealers in afwachting van een oplossing.
Geen enkele Volvo rijdt nog rond met de oorspronkelijke software. Geen enkel softwarepakket functioneert zonder een stapeltje upgrades.
Vandaar mijn opmerking dat een auto geen computerspel is maar een voertuig waarbij veiligheidsaspecten een belangrijke rol spelen.
Het diepte punt is nu bereikt Volvo's met weigerende remmen. Het interesseert me niet dat het allemaal moeilijk en gecompliceerd is
Een hydraulisch remsysteem functioneert altijd. Er ontstaan pas problemen wanneer de rem energie gebruikt wordt om de HV accu's te laden.
Dat systeem kan alleen werken wanneer de remwerking wordt aangestuurd door software.
Ik ga er niet verder over uitweiden.
Of het anders kan? Zeker wel er zijn automerken die voor de eeuw wisseling hun auto's al tot het dak vol propten met elektronica.
Daar waren nooit klachten over, die auto's werden sporadisch voorzien van software upgrades. Een kwestie van de lat hoog leggen en van software ontwikkelaars hetzelfde eisen als van de afdelingen die motoren, versnellingsbakken en wielophangingen ontwerpen en fabriceren..
Het moet in één keer goed.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Willy, dat heb je keurig verwoord. En daar ben ik het helemaal mee eens.WillyWortel2 schreef: ↑21.07.2025 - 17:40 Een hydraulisch remsysteem functioneert altijd. Er ontstaan pas problemen wanneer de rem energie gebruikt wordt om de HV accu's te laden. Dat systeem kan alleen werken wanneer de remwerking wordt aangestuurd door software.
Of het anders kan? Zeker wel er zijn automerken die voor de eeuw wisseling hun auto's al tot het dak vol propten met elektronica. Daar waren nooit klachten over, die auto's werden sporadisch voorzien van software upgrades. Een kwestie van de lat hoog leggen en van software ontwikkelaars hetzelfde eisen als van de afdelingen die motoren, versnellingsbakken en wielophangingen ontwerpen en fabriceren. Het moet in één keer goed.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Dat begint met voldoende budget en tijd en daar schort het dus meestal aan. Niet aan goede programmeurs.WillyWortel2 schreef: ↑21.07.2025 - 17:40 Een kwestie van de lat hoog leggen en van software ontwikkelaars hetzelfde eisen als van de afdelingen die motoren, versnellingsbakken en wielophangingen ontwerpen en fabriceren..