Upgrade T4 naar T5

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
PualBreed
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.06.2025 - 11:36

Dat is bruikbaar! Wanneer vlakke wegen, gewoon de D?
2025 - XC40 T4 Recharge 2021
2018 - Peugeot 307 SW 1.6 16v 2007
2010 - Citroen Xsara Picasso 1.8 16v 2003
2004 - Citroen Xsara 1.6 8v 1998
2002 - Renault 19 1.4 8v 1994
1999 - Renault 5 TR 1.4 7v 1992
Krummel
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 18.01.2022 - 04:47

PualBreed schreef: 15.07.2025 - 21:21 Wij gaan volgende week voor de eerste keer met caravan en T4 recharge op vakantie.
Wat ik uit die draadje leer;
- T4 is wat klein bemeten voor het trekken van een caravan; onze weegt 1000 en mag tot 1150 beladen worden, zou moeten gaan
- Powerstand gebruiken, eigenlijk zoals ik ook met de vorige auto hoger in de toeren doortrok en bleef rijden.
- Daar waar het kan in de B-stand zetten en de hele combinatie de berg af laten rollen en accu opladen.
- Dromen van een switch die de t4 even in een t5 verandert, zou toch mooi zijn hehehehehe
Wij rijden een T5 recharge en met de caravan (1400kg)
- Powerstand met het accupakket op "Hold"
- Altijd in "B"
Als je op deze manier op de powerstand rijdt houdt de auto het accupakket zo vol mogelijk maar gebruikt deze wel als het nodig is.
Jij zegt B wanneer mogelijk en die begrijp ik eigenlijk niet? Stand B is toch altijd mogelijk? Boven staat de bak dan ook klaar voor een handmatig tikkie terug.
Jurgen.
2023 XC40 T5 Ultimate Dark Fjord Blue.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Accu wel op Hold zetten inderdaad anders gaat je verbruik significant omhoog.
Wat ik me alleen wel afvraag is of je dan überhaupt nog wel ondersteuning hebt van de e-motor? Ik ben geneigd te denken van niet, hooguit alleen voor dat deel wat aan geregenereerde energie in de accu is teruggevloeid.
Persoonlijk rijd ik met caravan altijd in D, cruise op ca. 100, accu op Hold, niet in B (tenzij we bergaf gaan) en schakel ik zelf een tikkie terug (in D is dat twee tikkies of een tik tegen de schakel paddle) als ik denk dat dat nodig is.
Verbruik gemiddeld 1:7,5 a 8, 230cm. brede caravan van een kilo of 1700.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Krummel
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 18.01.2022 - 04:47

Gouwe schreef: 17.07.2025 - 10:56 Wat ik me alleen wel afvraag is of je dan überhaupt nog wel ondersteuning hebt van de e-motor? Ik ben geneigd te denken van niet, hooguit alleen voor dat deel wat aan geregenereerde energie in de accu is teruggevloeid.
Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat, wanneer nodig, de e-motor gebruikt wordt. Ik ben niet snel bezorgd en rijd allerlei smalle en steile wegen en heb dan altijd zat vermogen. Ook in stedelijk gebied bij bijvoorbeeld verkeerslichten wordt de e-motor gewoon gebruikt.
Ik zal het overzicht scherm in het middenpaneel eens gaan gebruiken, daar is duidelijk te zien hoe de aandrijving verdeeld wordt.

Edit, onderstaande staat in de gebruikershandleiding, daar maak ik uit op dat het accupakket zeker aangesproken wordt

"N.b.
De ladingstoestand van de accu kan bij gebruik van Hold worden beïnvloed als de auto bijvoorbeeld zwaar beladen is, als er uitrusting aan de trekhaak is gekoppeld of bij het rijden op een lange oplopende helling."
Jurgen.
2023 XC40 T5 Ultimate Dark Fjord Blue.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”