Over dagrijverlichting
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Als ik gedurende de zomertijd onderweg ben, heb ik het knopje voor de verlichting op: OFF. Dan brand alleen de dagrijverlichting, en geen achterlichten. Kies ik voor stand: AUTO, dan branden óok altijd de achterlichten mee. Word het dan door regenbuien donkerder, gaat automatisch het dimlicht aan. Bij mist gebeurt dat niet. Dan schakel ik zelf de dimlichten aan. Dat is toch geen enkele moeite?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Okee dan. ik citeer even jouw vraag: Vind jij de dagrijverlichting niet voldoende......??

Antwoord: Nee, kennelijk niet.....

-
- 5th Gear member
Wel erg ouderwets, Hans!Hans Eilander schreef: ↑24.07.2025 - 21:41 Als ik gedurende de zomertijd onderweg ben, heb ik het knopje voor de verlichting op: OFF. Dan brand alleen de dagrijverlichting, en geen achterlichten. Kies ik voor stand: AUTO, dan branden óok altijd de achterlichten mee. Word het dan door regenbuien donkerder, gaat automatisch het dimlicht aan. Bij mist gebeurt dat niet. Dan schakel ik zelf de dimlichten aan. Dat is toch geen enkele moeite?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
Dat is de domste en meest gevaarlijke uitvinding die de laatste dertig jaar voor auto's werd bedacht.
Hele volksstammen rijden rond zonder achter verlichting omdat die bij dag rijverlichting niet is ingeschakeld.
Dat was te voorzien maar werd genegeerd.
Mistlicht achter? Vleugje mist op maandag: op vrijdag staat het mist achterlicht nog steeds aan.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- iHansz
- 3rd Gear member
Als de dagrijverlichting is ingeschakeld, dan branden bij de EX30 ook de achterlichten. Wil je overdag met dimlicht rijden zonder dat je dat hoeft in te stellen? Even langs de dealer. In sommige landen is dat verplicht en dat kunnen ze instellen als je dat wenst. Tenminste zo werkte dat bij Renault en Honda.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
- mvveelen
- 1st Gear member
Hey! Een medestander.WillyWortel2 schreef: ↑25.07.2025 - 07:54Dat is de domste en meest gevaarlijke uitvinding die de laatste dertig jaar voor auto's werd bedacht.
Hele volksstammen rijden rond zonder achter verlichting omdat die bij dag rijverlichting niet is ingeschakeld.
Dat was te voorzien maar werd genegeerd.
Mistlicht achter? Vleugje mist op maandag: op vrijdag staat het mist achterlicht nog steeds aan.
Ik kan me ook kapot ergeren aan gasten die rondrijden met dagverlichting terwijl het donker is. Geen achterlichten en aan de voorkant vrijwel geen licht. Maar hey, het dashboard is verlicht dus dan zal het wel goed zijn en zullen de lampen wel aan staan toch? Nee, dus niet! Seinen en ze laten beseffen dat ze hun dimlicht aan moeten zetten omdat ze nu een gevaar op de weg zijn: vaak geen resultaat dus tegenwoordig laat ik het maar, je krijgt als het tegenzit toch alleen maar een middelvinger.
Maar ik wil dus simpelweg altijd mijn dimlicht aan. Zoals ik al zei: in Scandinavië heel normaal (en verplicht?) en verhoogt de verkeersveiligheid/zichtbaarheid dus óók overdage en bij zonnig weer.
Lijkt me een simpele softwarematige oplossing om dat vast in te kunnen stellen. Wil je dat niet, doe je dat niet. Wil je dat wel, dan is die optie er. Keuzevrijheid.
EX30 Twin Ultra April 2024
- -KJ-
- 5th Gear member
Of de achterlichten wel of niet branden is een keuze van een merk, wettelijk gezien mag het wel. Dat Volvo er bij veel modellen niet voor kiest om ze wel met de dagrijverlichting mee te laten branden is onbegrijpelijk gezien het veiligheidsimago dat men heeft (had).
Je kunt wel vinden dat dagrijverlichting de slechtste uitvinding ooit is, maar een feit is dat nu hele volksstammen verplicht met verlichting aan rijden die ze anders nooit hadden aangezet.
Je kunt wel vinden dat dagrijverlichting de slechtste uitvinding ooit is, maar een feit is dat nu hele volksstammen verplicht met verlichting aan rijden die ze anders nooit hadden aangezet.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Een bijkomend probleem is het feit, dat wat diepere klokken in het dashboard, automatisch verlicht worden, en daarmee vergeet de bestuurder bij slecht zicht, of bij het donker worden, de verlichting aan te zetten. Oplossing zou zijn: klokken alleen verlichten, wanneer de dimlichten branden.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Bovenstaande berichten zijn afgesplitst uit een ander topic waar ze volledig buiten de orde stonden.
De dagrijverlichtingsdiscussie kan hier verder worden gevoerd.
De dagrijverlichtingsdiscussie kan hier verder worden gevoerd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 7th Gear member
Oplossing is dagrijverlichting verbieden. En dimlicht verplichten.Hans Eilander schreef: ↑25.07.2025 - 09:55 Een bijkomend probleem is het feit, dat wat diepere klokken in het dashboard, automatisch verlicht worden, en daarmee vergeet de bestuurder bij slecht zicht, of bij het donker worden, de verlichting aan te zetten. Oplossing zou zijn: klokken alleen verlichten, wanneer de dimlichten branden.
Hoe moeilijk kan het zijn om de stappenschakelaar van de verlichting op dimlicht te laten staan. Zodra je instapt en start gaat de boel vanzelf aan. Heb je ook geen discussie.
Op tv tijdje geleden ook zo'n troela. Kreeg een boete ivm niet voeren verlichting. Grote muil en hoop blabla. Maar kan schijnbaar niet zelf denken.
Dat zijn ook de mensen die verder niet nadenken en bij slecht zicht vrolijk doortuffen met hun dagrijverlichting.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
Eens wat hierboven over dimlicht wordt geschreven, en daarmee (grotendeels) eens met de onzinnigheid mbt dagrijverlichting.
Kortom: ik rijd al sinds jaar en dag altijd met dimlichten aan.
En als we het dan toch over 'gemak dient de mens' hebben: sinds ik Volvo rijd hoef ik daarvoor geen eens een schakelaar aan te raken: gewoon starten en wegwezen volstaat....
Kortom: ik rijd al sinds jaar en dag altijd met dimlichten aan.
En als we het dan toch over 'gemak dient de mens' hebben: sinds ik Volvo rijd hoef ik daarvoor geen eens een schakelaar aan te raken: gewoon starten en wegwezen volstaat....
-
- 5th Gear member
Volledig eens met Urbexpeditie.
Zweden heeft ongetwijfeld op initiatief van Volvo gekozen voor het verplicht rijden met dimlicht. Jammer dat daar van afgeweken werd door dagrij verlichting te introduceren.
Volvo is al zeventig jaar pionier op het gebied van verkeersveiligheid.
De auto brengt ons veel vrijheid door ons enorme mobiliteit te geven.
De keerzijde, jaarlijks 550 verkeersdoden in Nederland, mag niet uit het oog verloren worden.
Veiligheid is terecht voor veel automobilisten een reden om een Volvo te kopen.
Zweden heeft ongetwijfeld op initiatief van Volvo gekozen voor het verplicht rijden met dimlicht. Jammer dat daar van afgeweken werd door dagrij verlichting te introduceren.
Volvo is al zeventig jaar pionier op het gebied van verkeersveiligheid.
De auto brengt ons veel vrijheid door ons enorme mobiliteit te geven.
De keerzijde, jaarlijks 550 verkeersdoden in Nederland, mag niet uit het oog verloren worden.
Veiligheid is terecht voor veel automobilisten een reden om een Volvo te kopen.