Over dagrijverlichting
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6936
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Als ik gedurende de zomertijd onderweg ben, heb ik het knopje voor de verlichting op: OFF. Dan brand alleen de dagrijverlichting, en geen achterlichten. Kies ik voor stand: AUTO, dan branden óok altijd de achterlichten mee. Word het dan door regenbuien donkerder, gaat automatisch het dimlicht aan. Bij mist gebeurt dat niet. Dan schakel ik zelf de dimlichten aan. Dat is toch geen enkele moeite?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6936
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Okee dan. ik citeer even jouw vraag: Vind jij de dagrijverlichting niet voldoende......??

Antwoord: Nee, kennelijk niet.....

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Wel erg ouderwets, Hans!Hans Eilander schreef: ↑24.07.2025 - 21:41 Als ik gedurende de zomertijd onderweg ben, heb ik het knopje voor de verlichting op: OFF. Dan brand alleen de dagrijverlichting, en geen achterlichten. Kies ik voor stand: AUTO, dan branden óok altijd de achterlichten mee. Word het dan door regenbuien donkerder, gaat automatisch het dimlicht aan. Bij mist gebeurt dat niet. Dan schakel ik zelf de dimlichten aan. Dat is toch geen enkele moeite?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Dat is de domste en meest gevaarlijke uitvinding die de laatste dertig jaar voor auto's werd bedacht.
Hele volksstammen rijden rond zonder achter verlichting omdat die bij dag rijverlichting niet is ingeschakeld.
Dat was te voorzien maar werd genegeerd.
Mistlicht achter? Vleugje mist op maandag: op vrijdag staat het mist achterlicht nog steeds aan.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- iHansz
- 3rd Gear member
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
- Locatie: Utrecht
Als de dagrijverlichting is ingeschakeld, dan branden bij de EX30 ook de achterlichten. Wil je overdag met dimlicht rijden zonder dat je dat hoeft in te stellen? Even langs de dealer. In sommige landen is dat verplicht en dat kunnen ze instellen als je dat wenst. Tenminste zo werkte dat bij Renault en Honda.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
- mvveelen
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08.11.2016 - 11:16
- Locatie: Hoorn NH
Hey! Een medestander.WillyWortel2 schreef: ↑25.07.2025 - 07:54Dat is de domste en meest gevaarlijke uitvinding die de laatste dertig jaar voor auto's werd bedacht.
Hele volksstammen rijden rond zonder achter verlichting omdat die bij dag rijverlichting niet is ingeschakeld.
Dat was te voorzien maar werd genegeerd.
Mistlicht achter? Vleugje mist op maandag: op vrijdag staat het mist achterlicht nog steeds aan.
Ik kan me ook kapot ergeren aan gasten die rondrijden met dagverlichting terwijl het donker is. Geen achterlichten en aan de voorkant vrijwel geen licht. Maar hey, het dashboard is verlicht dus dan zal het wel goed zijn en zullen de lampen wel aan staan toch? Nee, dus niet! Seinen en ze laten beseffen dat ze hun dimlicht aan moeten zetten omdat ze nu een gevaar op de weg zijn: vaak geen resultaat dus tegenwoordig laat ik het maar, je krijgt als het tegenzit toch alleen maar een middelvinger.
Maar ik wil dus simpelweg altijd mijn dimlicht aan. Zoals ik al zei: in Scandinavië heel normaal (en verplicht?) en verhoogt de verkeersveiligheid/zichtbaarheid dus óók overdage en bij zonnig weer.
Lijkt me een simpele softwarematige oplossing om dat vast in te kunnen stellen. Wil je dat niet, doe je dat niet. Wil je dat wel, dan is die optie er. Keuzevrijheid.
EX30 Twin Ultra April 2024
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1227
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Of de achterlichten wel of niet branden is een keuze van een merk, wettelijk gezien mag het wel. Dat Volvo er bij veel modellen niet voor kiest om ze wel met de dagrijverlichting mee te laten branden is onbegrijpelijk gezien het veiligheidsimago dat men heeft (had).
Je kunt wel vinden dat dagrijverlichting de slechtste uitvinding ooit is, maar een feit is dat nu hele volksstammen verplicht met verlichting aan rijden die ze anders nooit hadden aangezet.
Je kunt wel vinden dat dagrijverlichting de slechtste uitvinding ooit is, maar een feit is dat nu hele volksstammen verplicht met verlichting aan rijden die ze anders nooit hadden aangezet.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6936
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Een bijkomend probleem is het feit, dat wat diepere klokken in het dashboard, automatisch verlicht worden, en daarmee vergeet de bestuurder bij slecht zicht, of bij het donker worden, de verlichting aan te zetten. Oplossing zou zijn: klokken alleen verlichten, wanneer de dimlichten branden.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41037
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Bovenstaande berichten zijn afgesplitst uit een ander topic waar ze volledig buiten de orde stonden.
De dagrijverlichtingsdiscussie kan hier verder worden gevoerd.
De dagrijverlichtingsdiscussie kan hier verder worden gevoerd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8391
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Oplossing is dagrijverlichting verbieden. En dimlicht verplichten.Hans Eilander schreef: ↑25.07.2025 - 09:55 Een bijkomend probleem is het feit, dat wat diepere klokken in het dashboard, automatisch verlicht worden, en daarmee vergeet de bestuurder bij slecht zicht, of bij het donker worden, de verlichting aan te zetten. Oplossing zou zijn: klokken alleen verlichten, wanneer de dimlichten branden.
Hoe moeilijk kan het zijn om de stappenschakelaar van de verlichting op dimlicht te laten staan. Zodra je instapt en start gaat de boel vanzelf aan. Heb je ook geen discussie.
Op tv tijdje geleden ook zo'n troela. Kreeg een boete ivm niet voeren verlichting. Grote muil en hoop blabla. Maar kan schijnbaar niet zelf denken.
Dat zijn ook de mensen die verder niet nadenken en bij slecht zicht vrolijk doortuffen met hun dagrijverlichting.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01
Eens wat hierboven over dimlicht wordt geschreven, en daarmee (grotendeels) eens met de onzinnigheid mbt dagrijverlichting.
Kortom: ik rijd al sinds jaar en dag altijd met dimlichten aan.
En als we het dan toch over 'gemak dient de mens' hebben: sinds ik Volvo rijd hoef ik daarvoor geen eens een schakelaar aan te raken: gewoon starten en wegwezen volstaat....
Kortom: ik rijd al sinds jaar en dag altijd met dimlichten aan.
En als we het dan toch over 'gemak dient de mens' hebben: sinds ik Volvo rijd hoef ik daarvoor geen eens een schakelaar aan te raken: gewoon starten en wegwezen volstaat....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Volledig eens met Urbexpeditie.
Zweden heeft ongetwijfeld op initiatief van Volvo gekozen voor het verplicht rijden met dimlicht. Jammer dat daar van afgeweken werd door dagrij verlichting te introduceren.
Volvo is al zeventig jaar pionier op het gebied van verkeersveiligheid.
De auto brengt ons veel vrijheid door ons enorme mobiliteit te geven.
De keerzijde, jaarlijks 550 verkeersdoden in Nederland, mag niet uit het oog verloren worden.
Veiligheid is terecht voor veel automobilisten een reden om een Volvo te kopen.
Zweden heeft ongetwijfeld op initiatief van Volvo gekozen voor het verplicht rijden met dimlicht. Jammer dat daar van afgeweken werd door dagrij verlichting te introduceren.
Volvo is al zeventig jaar pionier op het gebied van verkeersveiligheid.
De auto brengt ons veel vrijheid door ons enorme mobiliteit te geven.
De keerzijde, jaarlijks 550 verkeersdoden in Nederland, mag niet uit het oog verloren worden.
Veiligheid is terecht voor veel automobilisten een reden om een Volvo te kopen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6936
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Vele jaren terug, toen dagrijverlichting nog maar net in opkomst was, kon je bij tankstations en truckstops kleine lampen kopen, voor onder de bumper. Dat was zover ik me kan herinneren de voorloper van de dagrijverlichting. Je kan er van vinden wat je wilt, maar dagrijverlichting, maakt een auto in ieder geval meer (beter) zichtbaar, dan een auto zonder verlichting. En ik denk dat juist daar het kantelpunt ligt. In sommige landen is het gewoon verplicht om altijd met dimlicht te rijden. Van mij hoeft dat niet. Ware het niet, dat veel verkeersdombo,s overal met hun gedachten zijn, behalve met het autorijden, en het zicht. En dat maakt het altijd gevaarlijk, zeker bij donkergekleurde of zwarte auto,s. Dus dan vind ik dagrijverlichting altijd nog beter, dan helemaal niks. Ze zijn tegenwoordig in veel gevallen, zelfs te beroerd om normaal richting aan te geven. (vooral bij het verlaten van een rotonde) Laat staan dat zulke figuren een de lichtschakelaar denken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27411
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dagrijverlichting kent ook nog altijd nadelen vind ik.
Vaak is de auto van voren wel te zien en aan de achterzijde nog altijd niet en bij slecht weer schakelt zowel de mens als de techniek niet om naar de dimlichten.
Die extra lampen waren leuk maar het plaatsen koste meer moeite dan een lichtschakelaar omdraaien dus wat dat betreft sloeg het nergens op.
Vaak is de auto van voren wel te zien en aan de achterzijde nog altijd niet en bij slecht weer schakelt zowel de mens als de techniek niet om naar de dimlichten.
Die extra lampen waren leuk maar het plaatsen koste meer moeite dan een lichtschakelaar omdraaien dus wat dat betreft sloeg het nergens op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8391
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
En je moest nog steeds een schakelaar omzetten...Fredhead schreef: ↑29.07.2025 - 16:07 Die extra lampen waren leuk maar het plaatsen koste meer moeite dan een lichtschakelaar omdraaien dus wat dat betreft sloeg het nergens op.
Kortom, leuk verhaal Hans. Maar denk dat het een andere reden had.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 05.06.2025 - 13:51
- Locatie: Zwolle
Succes met de LCD klokken van tegenwoordig. Dan zie je dus ook overdag helemaal niksHans Eilander schreef: ↑25.07.2025 - 09:55 Een bijkomend probleem is het feit, dat wat diepere klokken in het dashboard, automatisch verlicht worden, en daarmee vergeet de bestuurder bij slecht zicht, of bij het donker worden, de verlichting aan te zetten. Oplossing zou zijn: klokken alleen verlichten, wanneer de dimlichten branden.

Ik meende ergens vaag iets gelezen te hebben dat je met Vida bij sommige modellen een verlichtingsstand kunt instellen waarbij de achterlichten wel branden (evenals de evt. aanwezige sidemarkers) als DRL aan staat?