Zo vlak voor de vakantie, en vlak voor de halfjaarlijkse beurt, weer even een pech geval.
Bij het 's avonds naar huis rijden , kreeg ik twee keer bij het wisselen van baan, het gevoel dat de auto wat inhield. Daarna een fractie het schildpadje in beeld. Paar keer gas gegeven, en schildpadje kwam langer in beeld...
Met het raam open, en dan 30km/u in zijn 3, beetje gas er op, dan hoorde ik meer geluid dan voorheen.... Wat klonk als een lekke slang bij de turbo.
Via Torque kon ik de error resetten, maar met een iets te zware voet kwam de schildpad al weer terug. Zie ook foutmeldingen onderaan.
's Ochtends garage gebeld, en ik mocht meteen langsrijden. Uurtje later een telefoontje wat de oorzaak was. En eind van de dag gingen ze hem in elkaar zetten. Dus volgende ochtend was de auto weer helemaal top.
Ik zag net ook al een ander topic, van een V90 uit zelfde periode. Dus ook voor andere v90 eigenaren even goed om te controleren. Ik heb 270.000km gereden met de D3 uit 2018.
Als ik het goed heb:
Een slang naar de intercooler was lek, andere kant maar meteen mee genomen nu alles open lag.
Ook meteen een slang naar de inlaat vervangen, die zag er niet super fris meer uit, en de garage had deze net bij een andere V90 vervangen. Gezien ze wisten hoe ik was, is die ook bij mij meteen vervangen. Er schijnt nog een vierde slang deel te zijn, maar daar kon je zo makkelijk bij, die kon wel makkelijk vervangen worden als daar ooit iets mee was.
Drukslang 32222071 E 111,00 ex
Drukslang 32222269 E 115,00 ex
Drukslang 32222272 E 108,00 ex
en een aantal uren werk.. Ik ben weer wat lichter, maar blij met de snelle oplossing.
Twee van de nieuwe slangen waren identiek aan de originele. Een slang was nu van iets ander materiaal. Geen idee of het beter is..
De boosdoener:
2025-07-09 07.45.05.jpg
Fout codes:
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.118.0/401180/GP
DTC report
Connection profile: Volvo SPA (4 cylinders: B4204T*, D4204T*)Date: 7/7/2025 6:52:31 PM
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 1
----------------------------
P00BF [0x00BF]
Mass air flow (MAF) sensor B - circuit range/performance
Status: Pending
[SPA/CMA] Engine control unit[SPA/CMA] Engine control unit
DTCs: 5
P00BF(00) [0x00BF00]
Mass air flow (MAF) sensor B - circuit range/performance
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
P061A(62) [0x061A62] Archive (inactive)
Engine control module (ECM), engine torque - performance problem
Status: Confirmed, Test failed since last DTC clear
P2080(21) [0x208021] Archive (inactive)
Exhaust gas temperature (EGT) sensor 1, bank 1 - range/performance problem
Status: Test failed since last DTC clear
P060C(62) [0x060C62] Archive (inactive)
Engine control module (ECM), main processor - performance problem
Status: Confirmed, Test failed since last DTC clear
P2279(00) [0x227900]
Intake air leak
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
[SPA/CMA] CCM[SPA/CMA] CCM
DTCs: 1
U2E03(00) [0xEE0300] Archive (inactive)
Status: Test failed since last DTC clear
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.