Ik heb te kampen met een probleem waar ik niet de vinger op kan leggen en ben heel bang dat ik het in de ERAD moet gaan zoeken.
Probleem: Auto trilt, niet in het stuur maar in het chassis merkbaar in de stoel (voornamelijk rond de 100km/h).
Reeds ondernomen:
- Nieuwe achterbanden (hoogteslag zichtbaar)
- Andere OEM velgen met weer nieuwe banden (i.v.m. wederom hoogteslag)
- Beiden aandrijfassen en wiellagers vervangen
Niets aan de remmen gedaan nog.
Na twee sets nieuwe banden steeds weer hoogteslag verder gaan kijken, homokineten aan de wiellager zijde hadden erg veel speling. Duidelijk “kloek” geluid hoorbaar bij gas aanraken en gas loslaten. Beiden aandrijfassen en wiellagers vervangen. Speling op homokineten bij wiellagers is weg en de as voelt daar stevig. Tijdens montage viel mij op er ook speling aan de ERAD zijde zit. Ik weet echter niet of dit binnen de marges valt.
Trilling is onveranderd, nu vermoed ik dat er wederom hoogteslag in de banden is gekomen.
Er is echter nu iets wat voorheen niet aan de orde was, hoorbaar op het filmpje wat ik uit het raam maak. Wanneer ik de rem heb gebruikt en de rem los laat en gas geef hoor je een harde “Klik” en soms een dubbele klik. Ook wanneer ik rol en de rem gebruik hoor je ook een klik.
Beiden wielen eraf gehad en alle bouten van de reminrichting nagetrokken alsook de aandrijf as bouten. Ik kan nergens vinden op hoeveel Newton deze aangetrokken moeten worden dus heb ze nu op kwartslag voor afbreken aangedraaid

Concreet:
Zouden jullie mijn drie video’s eens willen bekijken en een oordeel geven over de speling op de ERAD zijde van de assen en willen luisteren naar het geluid of dit jullie een vermoeden geven?
Mijn dank is groot.
Aandrijfas video linksachter:
Aandrijfas video rechtsachter:
Klikkend geluid video: