Hallo,
Momenteel ondervinden we voor het eerst laadproblemen met onze XC40 (2023 met 42.000km). Opladen gebeurt meestal thuis met een Wallbox Pulsar plus , 3- fasen en een MID. Het thuis opladen heeft altijd probleemloos gewerkt en ook de incidentele openbare laappaal of snellader gaf nooit problemen.
- Het begon met af en toe niet willen laden. De Wallbox is dan groen en springt naar lichtblauw (normaal). De XC40 status lamp wordt geel, je hoort de eerste klik maar de 2e klik , het laden en het groene lampje komt nooit.
- Soms komt de status rood (aansluitfout) maar vaak blijft het lampje gewoon geel branden en gaat uiteindelijk uit.
- Het is een aantal keren gebeurt dat na verloop van tijd het laden toch spontaan begint. Het is ook voorgekomen dat het laden begon nadat de auto op slot gezet werd. Bij dealer geweest maar geen fouten gevonden. Geen idee wellicht de Wallbox?
- Omdat we met de XC40 op vakantie wilden toch nog maar eens met het laden bezig geweest. Wat blijkt als het laden thuis niet lukt raakt de XC40 in een staat dusdanig dat laden aan een publieke paal of een snellader ook niet meer lukt. Er wordt wel een connectie tot stand gebracht maar het laden begint niet.
- Terug naar de dealer en daar begint het laden onmiddelijk, op verschillende palen. XC40 blijft achter om verder te testen. Ondertussen een Volkswage ID3 en een Tesla aan onze Wallbox gekoppeld. Probleemloos laden.
- De XC40 weer opgehaald, geen foutmeldingen. Laadt prima bij de dealer en een aantal publieke palen. Thuis aangekomen. Laadt niet.
- Besluiten met deze XC40 niet op vakantie te gaan maar pakken onze oude trouwe V70 .
- Vandaag terug van vakantie. XC40 aan de Wallbox gekoppeld en het laden begint probleemloos!!
- Afgekoppeld, boodschappen gedaan en weer terug lukt het op geen enkele manier het laden weer te starten. Van alles geprobeerd; Wallbox gereset, XC40 op slot/open, ramen open/dicht, ver weg van de XC40 met sleutel maar het lukt niet.
Morgen verder maar als iemand een suggestie heeft hoor ik die graag!
alvast bedenakt,
Arie
Laadproblemen XC40 2023
- Gouwe
- 7th Gear member
Wat ik op basis van jou verhaal kan verzinnen is dat jou OBC kuren heeft. Dat zou de dealer wel moeten kunnen uitlezen, dus dat er geen foutmelding komt is dan wel vreemd.
Of het ligt toch aan de wallbox zelf. Ik neem aan dat je hier ook al even hebt gekeken: https://support.wallbox.com/nl/knowledg ... -oplossen/
Ik neem ook aan dat je software van de wallbox up to date is?
En kun je hem anders eens naar de fabrieksinstellingen terugzetten?
Of het ligt toch aan de wallbox zelf. Ik neem aan dat je hier ook al even hebt gekeken: https://support.wallbox.com/nl/knowledg ... -oplossen/
Ik neem ook aan dat je software van de wallbox up to date is?
En kun je hem anders eens naar de fabrieksinstellingen terugzetten?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
Dank! Wallbox is up-to-date, verschillende malen gereset etc. Sta momenteel in de lijn voor Wallbox support.
update; Vanochtend de sleutel van de XC40 meegenomen tijdens het uitlaten van de hond. Dus heel ver weg van de XC40 (iets gelezen op een amerikaanse site dat dit zijn probleem oplost). Bij terugkomst de XC40 aangesloten en deze begon onmiddelijk netjes te laden!!! Helaas is de laadsessie afgebroken (ging van 74% naar 78% ) en de reden is niet duidelijk. Heeft de XC40 dit geinitieerd of de Wallbox? Sinds die tijd lukt het opladen niet meer.
update; Vanochtend de sleutel van de XC40 meegenomen tijdens het uitlaten van de hond. Dus heel ver weg van de XC40 (iets gelezen op een amerikaanse site dat dit zijn probleem oplost). Bij terugkomst de XC40 aangesloten en deze begon onmiddelijk netjes te laden!!! Helaas is de laadsessie afgebroken (ging van 74% naar 78% ) en de reden is niet duidelijk. Heeft de XC40 dit geinitieerd of de Wallbox? Sinds die tijd lukt het opladen niet meer.
- Gouwe
- 7th Gear member
Jij hebt toch niet iets met slim laden of zo ingesteld per ongeluk?
Met resetten bedoel je dan terugzetten naar fabrieksinstellingen of gewoon zekering in de meterkast uit/aan?
Verhaal van de sleutel lijkt mij een broodje aap....
Met resetten bedoel je dan terugzetten naar fabrieksinstellingen of gewoon zekering in de meterkast uit/aan?
Verhaal van de sleutel lijkt mij een broodje aap....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
-
- Starter
Laatste software versie : 6.7.26. Voor zover ik weet geen slim laden ingesteld (is in ieder geval niet de bedoeling).
Power limit 6A
MID power meter - enabled
Static load management - disabled
Dynamic load management - disabled
Solar charging - disabled
Dit heeft altijd zo gestaan (tenzij een update iets veranderd heeft)
Reset is mbv van Restart en ook meerdere malen de zekering aan/uit gezet. Kan niet vinden hoe terug naar fabrieks instelling.
Wacht nog op Wallbox support. Alhoewel de Wallbox andere auto's laadt wil ik toch hier beginnen. Zelf verdenk ik meer de auto maar zolang er geen fouten uitgelezen worden kom ik bij de dealer niet veel verder.
Power limit 6A
MID power meter - enabled
Static load management - disabled
Dynamic load management - disabled
Solar charging - disabled
Dit heeft altijd zo gestaan (tenzij een update iets veranderd heeft)
Reset is mbv van Restart en ook meerdere malen de zekering aan/uit gezet. Kan niet vinden hoe terug naar fabrieks instelling.
Wacht nog op Wallbox support. Alhoewel de Wallbox andere auto's laadt wil ik toch hier beginnen. Zelf verdenk ik meer de auto maar zolang er geen fouten uitgelezen worden kom ik bij de dealer niet veel verder.
- Gouwe
- 7th Gear member
Hier kun je vinden hoe: https://support.wallbox.com/na/knowledg ... r-charger/
NB! Is wel handig als je daarna ook weet hoe je hem weer kunt configureren.
Maar misschien eerst even wachten op een reactie van Wallbox.
Die 6A als limiet is wel heel weinig. Even googlen en dan vind ik dit:
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 13d392da6/
Gaat weliswaar over minimaal 10A i.c.m. 110/120V maar toch. Je zou eens de power limiet tijdelijk op 10 of 16A kunnen zetten?
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik zou zelf beginnen met 16A. Werkt het dan wel goed kun je terug naar 10, werkt het dan ook nog steeds dan weer terug naar 6.
Je kunt zo in ieder geval eenvoudig uitsluiten of dit een probleem oplevert. Succes.
Je kunt zo in ieder geval eenvoudig uitsluiten of dit een probleem oplevert. Succes.
- -KJ-
- 5th Gear member
ArieHsg schreef: ↑19.08.2025 - 14:13 Dank! Wallbox is up-to-date, verschillende malen gereset etc. Sta momenteel in de lijn voor Wallbox support.
Zit daar dan niet de oplossingsrichting? Is je sleutel te dicht bij je auto als je thuis laadt en heeft hij daar last van? Probeer de sleutel thuis eens in een metalen blikje of aluminiumfolie te doen en daarna te kijken of dit verschil maakt.
- Gouwe
- 7th Gear member
Mijn auto laadt gewoon op als ik met de sleutel naast de auto sta.
Als dit een issue zou zijn zouden veel meer mensen hier last van moeten hebben. Is zeker geen "product eigenschap".
Meer toeval.
Als dit een issue zou zijn zouden veel meer mensen hier last van moeten hebben. Is zeker geen "product eigenschap".
Meer toeval.
- -KJ-
- 5th Gear member
Ik doelde op keyless entry, had ik even moeten vermelden. Ik lees niet terug of jij of ArieHsg dat hebben.
- Gouwe
- 7th Gear member
Ja ik heb dat en als TS het niet heeft kan het al helemaal geen verklaring zijn voor het laadgedrag,
-
- Starter
een update (maar duidelijker wordt het niet)...
- de XC40 heeft Keyless Entry
- De Wallbox of zowel op 10A als 16A gezet maar dat maakt geen verschil. Blijft voorlopig op 16A staan.
- Vanochtend hetzelfde patroon. Hond uitlaten met de sleutel op zak. Bij terugkomst aangesloten en jawel... direct laden.
- evenals gisteren houd het laden plotseling op (na 40 minuten). Geen idee of de XC40 of de Wallbox het initiatief heeft genomen. Hierna is laden niet mogelijk.
- met de sleutel ver weg gelopen en zeker 5 minuten gewacht... maar deze helpt dat niet. Laden lukt niet.
- Met de XC40 naar een publieke laadpaal - 22kW - wil niet laden - paal geeft error.
- tweede laadpaal op een andere plek, ook 22 kw. Geeft ook error maar dan ineens begint het laden. Lijkt wel of er een soort reset is gedaan.
- nog een ander paal geprobeerd - laden lukt probleemloos
- helaas geen tijd om om naar een snellader te rijden om te kijken of laden daar gaat.
- Weer thuis - het laden lukt niet
- zal proberen weer iemand te vinden met een EV om bij mij thuis het laden te proberen en de Wallbox uit te sluiten.
Zelf heb ik al een tijdje het unheimische gevoel dat er toch iets in de Volvo SW mis gaat in combinatie met mijn Wallbox. In de ochtend wel laden maar dan ineens ophouden - temperatuur gerelateerd? Heeft die tweede laadpaal een soort reset uitgevoerd? Hoe kan het dat laden soms pas begint als de auto slot gedaan wordt? Toeval?
Van Wallboox support nog niets gehoord. Zal hen ook een email update geven.
- de XC40 heeft Keyless Entry
- De Wallbox of zowel op 10A als 16A gezet maar dat maakt geen verschil. Blijft voorlopig op 16A staan.
- Vanochtend hetzelfde patroon. Hond uitlaten met de sleutel op zak. Bij terugkomst aangesloten en jawel... direct laden.
- evenals gisteren houd het laden plotseling op (na 40 minuten). Geen idee of de XC40 of de Wallbox het initiatief heeft genomen. Hierna is laden niet mogelijk.
- met de sleutel ver weg gelopen en zeker 5 minuten gewacht... maar deze helpt dat niet. Laden lukt niet.
- Met de XC40 naar een publieke laadpaal - 22kW - wil niet laden - paal geeft error.
- tweede laadpaal op een andere plek, ook 22 kw. Geeft ook error maar dan ineens begint het laden. Lijkt wel of er een soort reset is gedaan.
- nog een ander paal geprobeerd - laden lukt probleemloos
- helaas geen tijd om om naar een snellader te rijden om te kijken of laden daar gaat.
- Weer thuis - het laden lukt niet
- zal proberen weer iemand te vinden met een EV om bij mij thuis het laden te proberen en de Wallbox uit te sluiten.
Zelf heb ik al een tijdje het unheimische gevoel dat er toch iets in de Volvo SW mis gaat in combinatie met mijn Wallbox. In de ochtend wel laden maar dan ineens ophouden - temperatuur gerelateerd? Heeft die tweede laadpaal een soort reset uitgevoerd? Hoe kan het dat laden soms pas begint als de auto slot gedaan wordt? Toeval?
Van Wallboox support nog niets gehoord. Zal hen ook een email update geven.