wasbeer2006 schreef: ↑20.08.2025 - 15:21
Eens, ik vind de ICE Audi's al jaren een soort downgrade van de duurdere modellen.
De A4 is echt een soort minder mooi gemaakte A6 en de A3 vind ik ook, geen eigen gezicht. De A5 vond ik altijd wel mooi
Zoals gezegd de A6 met schroefveren ging in een bekende bocht van A20 naar A4 bij 140 toch erg bewegen. De V60 komt pas op die grens met 155. Op dezelfde dag getest. Audi op 21" Pzero's en V60 op premacy 4's. Maar vlot stuurde de Audi echt heel leuk. Die bocht test ik alle auto en lange doordraaier met een aatal hobbels, weet je meteen alle trucken van het onderstel
Ik verwacht niet dezelfde wegligging als van de V60, als het het maar benaderd. De reviews zijn best positief en de niet performance is 115 kilo lichter door de kleinere accu. De accu van 100kw weeg 570kg de 83kw.
Welke bocht is dat..?
Die vanuit het oosten naar het zuiden (A20 -> A4 richting Beneluxtunnel) ken ik ook goed.
Idd zijn de reviews best positief met zijn achterwielaandrijving.
Die C9 moet ik even in het echie zien maar het lijkt idd weer een stap omhoog met materialen en afwerking.
Er is iets wat mij tegenhoud om een keer in een gebruikte A6 te gaan proefrijden. de C8 is gewoon erg mooi maar een liter op de 3k is best wel veel lijkt mij.
Alhoewel ik met mijn vorige D5 na een snelle rit Dld soms ook mocht bijvullen.
Maar goed de A6 Etron, mooie stap voorwaarts, de stap naar hybride/elektrisch is qua comfort toch wel prima gebleken.
Grappig is ook dat het bedrijfsleven elektrisch stimuleert, mijn vrouw heeft hem weleens mee naar fabrikanten en die zeggen dan gewoon plug hem hier maar aan de paal, das toch weer 70km gratis.
wasbeer2006 schreef: ↑20.08.2025 - 15:21
Eens, ik vind de ICE Audi's al jaren een soort downgrade van de duurdere modellen.
De A4 is echt een soort minder mooi gemaakte A6 en de A3 vind ik ook, geen eigen gezicht. De A5 vond ik altijd wel mooi
Zoals gezegd de A6 met schroefveren ging in een bekende bocht van A20 naar A4 bij 140 toch erg bewegen. De V60 komt pas op die grens met 155. Op dezelfde dag getest. Audi op 21" Pzero's en V60 op premacy 4's. Maar vlot stuurde de Audi echt heel leuk. Die bocht test ik alle auto en lange doordraaier met een aatal hobbels, weet je meteen alle trucken van het onderstel
Ik verwacht niet dezelfde wegligging als van de V60, als het het maar benaderd. De reviews zijn best positief en de niet performance is 115 kilo lichter door de kleinere accu. De accu van 100kw weeg 570kg de 83kw.
Welke bocht is dat..?
Die vanuit het oosten naar het zuiden (A20 -> A4 richting Beneluxtunnel) ken ik ook goed.
Idd zijn de reviews best positief met zijn achterwielaandrijving.
Ja die bocht 5km bij mijn huis vandaan .
@Diesel, de grootste twijfel blijft de vakantie met een fiets achterop en afhankelijk van de bestemming een dakkoffer.
Je houding de accu tussen 10 en 80% in de praktijk kun je dus maximaal 70% van de accu gebruiken die 78kw netto heeft (83 bruto)
Dat is dus max 55kw en met 120 gebruikt de auto zonder dakkoffer en fiets tussen de 22 en 25kw. Je staat dus gewoon elke twee a twee en half uur te laden. De andere kant gisteren 1080 km vanuit Schladmin en ook 4 x 20 minuten gestopt, de hele familie naar het toilet, bakkie, een keer een broodje. Op elke parkeerplaats stond een 200kw lader vrij en laden van. 10 naar 80 duurt 21min. Dus ansich zou het niet heel veel tijd extra moeten kosten. Maarja brandstof is met een lange vakantie rit natuurlijk wel veel makkelijker.
Ik merk de laatste jaren wel dat echt doorrijden, zeker door Duitsland en Oostenrijk gewoon niet meer gaat. Franse tol en Spanje zijn de enige uitzondering
Het ligt er een beetje aan wanneer je weg gaat, hier altijd voorseizoen zomer en winter.
Ik kan dan echt hele stukken door Dld tot de begrenzer, de reden dat ik het niet doe is omdat ik graag 20km/u "over" heb en om het verbruik een beetje binnen de perken te houden, deze drinkt harder dan mijzelf en de D5 bij elkaar op hoge snelheid.
In Frankrijk en Belgie is het wel einde qua snelheid, de gendarmerie heeft dezelfde rijstijl als hun NL collega's, je ziet ze niet en zo ineens zijn ze er.
Wij hebben een 2persoons huishouden, de tank is vol bij vertrek zuid-Frankrijk, in 1x voorbij Lyon, tanken en broodje/koffie, volgende stop Luxembourg met vlak voor Nancy op een parking rijderswissel, Wasserbillig tanken en dan door naar het hotel in Trier.
Trier naar Huis is 5 uur en die doen we meestal in 1 ruk.
Wintersport is eigenlijk gelijk, Fiss tot ergens halverwege Dld, tanken en een saladelunch ergens in een dorp naast de snelweg en dan door naar huis.
Een lege A7 Dijon-Lyon op 14 juni om 3 uur richting het zuiden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het moet nog even in het hoogseizoen, maar als ik aan een zaterdag aankomst vastzit ga ik altijd op donderdag of vrijdag al rijden tot een 200km van de bestemming. Ik moet me er gewoon op instellen dat een reis van zeg 1000km een uurtje of 1 a 2 langer wordt.
Als is drukte niet perse in het nadeel van een EV.
Het kan altijd minder hou ik mijzelf voor als we in perfecte stoelen met 22graden binnen terwijl het buiten 34 is naar vakantie rijden.
Akoestisch glas rondom, Pilot Assist aan, koud watertje binnen handbereik.
Vorige week afscheid genomen van de V60. Zal altijd bij blijven als een van de fijnste complete auto's die ik gehad heb.
Persoonlijk blijf ik het nogsteeds een van de mooiste stations vinden ooit gemaakt. Kleine opmerking is dat ik hem zonder de styling kit vaak net iets kaal vond en met iets te vierkant, maar dat is dan ook het enige.
In wit R design met de zwarte accenten vond ik hem erg geslaagd en toch zagje hem niet zo heel veel in die confi.
Ervoor in de plaats in een Audi A6 E-tron gekomen in S line, met 83Kw accu 286PK. Magneetgrijs, met trekhaak en leer. Toen was het leasebudget op. Er is er ook nog een met grotere accu maar die is 12K duurder, leuk voor de vakantie, maargoed dat scheelt je onder weg 1x 20 minuten laden veel geld. IN mijn situatie zou ik dat nooit doen en had ik meer opties aangekruist.
De keuze was weer een V60, maar dan T6 of 8, Passat hybrid, A5 hybrid, 330E hybrid. Maar in zoveel mogelijk dezelfde confi komen die auto's tussen de 68 en 82K. gezien de volledige 22% bijtelling meer dan de A6, die "slechts" 74K kost en dan ook nog luchtvering heeft in een teck pro pakket van 4K, dus voor 70K kan het ook makkelijk! Waarom geen I5 hoor ik dan, zeker als BMW fan stond die op de lijst. Maar 88K in verglijkbare uitvoering, dat scheelt 140 euro per maand. Daarnaast en dat was echt een schok, de audi is op alle vlakken beter en nog erger de audi rijd een stuk beter. Wie had dat ooit gedacht.
Had graag nog de 21" velgen gehad al zijn deze 20" ook wel erg mooi. Je ziet natuurlijk nogsteeds duidelijk dat het een EV is. Hij is door het accupakket van 10cm toch gewoon hoger en extreem gestroomlijnd gemaakt.
Dat merk je wel in het verbruik. Ik reed hem afgelopen week woon/werk makkelijk tussen de 18 en 19kw per 100KM en dan rijd ik hem als een benzine, dus gewoon 120 a 125 waar dat kan. Met de B4 reed ik de week ervoor 5.6 a 5.8 over dezelfde stukken. Komt wel weer overeen wat ik als stel regel neem 3kw is 1 liter benzine. Je merkt wel heel erg dat stad ritjes echt zuinig zijn dan red je makkelijk 16kw per 100km.
EV zijn zwaar, maarja welke auto tegenwoordig niet.... De V60 woog met mij erin en een halve tank benzine 1840 kg bij de miljeustraat als ik mij daar even afhaal kom ik op 1755. De Audi rijd ik daar binnenkort ook overheen ben toch benieuwd op het kentekenbewijs staat 2165. Nu weet ik niet of dat met 1 berijder van 80kg inclusief is. Valt me nog enigzins mee
Rijsystemen:
Hier zit niet heel veel verschil in. Ik vond de Volvo zeer prettig. Voordeel van de Volvo is dat ie rechts inhaalt dan doen al die VAG producten niet, dat is heel irritant met afslagen op ringwegen. In de file doet ie het wel.
Voordeel van de Audi, die gaat na 20 seconden stilstaan nog rijden en dat gaat net wat confortabeler ook met remmen. Op stand 1 rijd de Audi dichter op zijn voorganger, bij iets hogere snelheden vond ik dat bij de Volvo vaak wat groot.
Maargoed geen hele grote verschillen wat plussen en minnen. Zoals vaak een combinatie zou mooi zijn.
Interieur:
Dat zijn behoorlijk verschillen. de Volvo kennen we degelijk, iets wat sober, maar alles is aanwezig, voldoende knoppen en niet te veel achter het scherm. Dat laatste is in de Audi gelukkig hetzelfde zo,n beetje hetzelfde qua knoppen als de Volvo met groot pluspunt en hele snelle drive select actie, die minste ik in het 2022 model. Wat je in eerste instantie ziet is heel mooi in de Audi. Voor de Audi fans even wennen, maar het is echt een hele fijne mooie cockpit. Het extra scherm voor de bijrijder is een gimmick. Aan de andere kant. De bijrijder kan muziek, navigatie en bepaalde auto instellingen regelen. Best wel prettig op vakantie.
De stoelen. Ik was echt compleet fan van de Volvo stoelen. Echt top! Enige optie die ik daarop had gewild zou het opblazen van de zijkanten zijn. bij hard rijden zat ik wat aan de losse kant. De Audi S line stoelen zijn goed, maar net ff minder dan de Volvo stoelen. Volvo een 9, Audi een 8.
Dan het veel besproken punt van de Audi, sommige delen van het interieur. Van hoogte dasboardkastje en onderste helft deuren is het keihard goedkoop aanvoelend plastic. Dat vond ik in de Volvo al tov van de passat, maar dit is echt next level Action plastic. Heb je er last van nee, je ziet het ook amper. Maar dit is een overduidelijke bezuiniging. Het kan eigenlijk niet in zo,n auto. De andere kant is dat de auto voor de rest zoveel goed en misschien wel het beste op EV gebied doet wat er nu te krijgen is, dat het vergeven is. Maar bv het schuifje over de bekerhouder voelt aan als een goedkoop doosje van de Action.
Achterin is veel meer ruimte dan in de V60. Nadeel is wel dat je voeten vrij hoog staan door de accu. Wil je achterin echt comfortabeler zitten neem een Q6. Zat pas in een V90 en daar was het ook zeker niet beter dan in de A6, dus of het alleen de accu is, geen idee. De ES90 is iig minder dan de A6 op de achterbank, nog vreemder dat je dan zo'n vorm nodig hebt.
Bagage ruimte is goed groot en vierkant, met nog mogelijkheden onder het dek. Het automatisch sluiten van het dekje is echt top! Daar werd ik in mijn vorige auto's gek van. Vergat ik zo vaak.
Geluid, ja dat is echt een duidelijke overwinning voor de audi, die is echt veel en veel stiller en dat komt niet door het ontbreken van ICE.
Infotainment biedt in de Audi veel meer mogelijkheden. Heb je er perse wat aan? Mwa het is vooral mooier, sneller, beter gepositioneerd waardoor het makkelijker af te lezen is. De Volvo bood genoeg instellingen. Ik mis bij beide een paar instellingen.
Bij Audi kan je bv niet de mate van het dimmen van de spiegels instellen. Ik vind ze iets te donker, zal wennen zijn, maar dat was fijn aan de Volvo. Stoelverwarming stond bij instappen Volvo altijd op 0, vind ik ook fijner. In de Audi op de laatste stand, heel irritant. Als ik het google systeem van Volvo vergelijk dan is de Audi echt wel fijner en heb je echt meer bruikbare instellingen. Audi komt nog met een hele grote update eind dit jaar, ben benieuwd.
Ik heb wel wat kleine software meldingen gehad. 1x een deur open melding terwijl die niet open stond en 1x ACC niet beschikbaar na uit en aanzetten was dit weer weg.
Rijden:
Hier zitten natuurlijk grote verschillen EV en Benzine. De andere kant is dat het misschien wel het kleinste verschil is tussen een EV en Benzine.
Het gewicht van de Volvo was voor een benzine erg hoog de concurrentie was vaak 2 a 300 lichter mijn vorige passat zelf 400. De Audi is relatief minder zwaar voor een EV.
Bereik, ik rijd nu op accuspaarstand, dus max 80% laden en het op de juiste tempratuur houden van de accu. dan rijd ik hem tot een 10 a 20 % en ga ik laden. Komt neer op een kleine 300 kilometer. Ik kan laden op mijn oprit dus helemaal prima.
Keer op 100% gezet en dan geeft ik 460km aan, dat lijkt ook reëel
Voor de normale rit is de audi echt heel goed. Ik heb proef gereden zonder luchtvering. Dat was al goed, maar het zag er raar hoog uit een soort "Rack" achter. Daarnaast was het tot 80% prima en echt goed maar daarboven klapte de achterkant omlaag/opzij. Net als met de V60 hybrid maar dan x4. Gezien ik af en toe best wat grens werk doe vond ik dat een punt. Op basis van de YT testen de luchtvering besteld. Mocht je in de race zijn voor een A6, krijs die optie aan. Het maakt hem momenteel zeker de best rijdende gezins EV echt een klap beter dan bv de I5 en dat zag ik als BMW fan.
Als je normaal rijd is de auto super comfortabel op comfort, iets te naar mijn smaak. Op efficiency houd ie een mooi midden en op dynamic voelt het net als de V60 met sport onderstel, maar door de luchtvering gecontroleerder. Maar ongeveer dezelfde hardheid. Je hebt een bereik van 4cm met de luchtvering. Standaard licht de auto met luchtvering voor 17 en achter 25mm lager. Daar kan nog 2cm bij of af. De laatste cm doet ie alleen in efficiency als je even boven de 130 bent geweest.
Als je echt sportief gaat rijden zit er verrassend veel grip in. Ik heb nog niet op rustige tijden gereden en een paar favorieten bochten nog niet kunnen nemen. Maar de snelheid die ik in de V60 bereikte lijk ik ook zeker met de Audi te kunnen, wat me enigzins verbaasd. Het is een on audi's goed weggedrag, geen audisteer, achterwiel aandrijving en echt gevoel in het stuur heel direct. Natuurlijk voel je dat je met 2 ton onderweg bent, maar de luchtvering verbloemd dat lang, heel lang.
Ik had na de heerlijk, fijn en mooi sturende V60 dit nooit meer verwacht. Maar hij rijd echt heel goed, gewoon niet als een EV. Het ia qua agiliteit natuurlijk niet de mini ev die hier ook staat.
Ik rijd de auto zonder recuperatie, gewoon coasting, one pedal vind ik niks, leuk in de stad, maar het moet wel echt 100% uitkunnen, dat kan bij veel EV's niet. Ik ben echt verrast over het totale comfort en stilte in de auto en vooral ook in EV termen de deplyoment van het vermogen. Hij is heel vlot niet snel. Een T6 is uit stilstand sneller, als je eenmaal rijd weet ik het niet omdat het meteen voorhanden is en je niet hoeft te wachten op een versnellingsbak en/of turbo.
Voor degene die ook naar een EV moeten of willen en een station overwegen als opvolger van de V60 of 90. Als het haalbaar is ga echt rijden.
Ik begrijp overigens dat 80% geneuzel nooit. Je wil die accu toch gewoon volledig gebruiken? Zoals het ook met de LiPo's werkt hier thuis, nooit langer dan 24 uur op 100% laten staan?
Gefeliciteerd hoor en lekker gaan genieten van die Audi!
Ik begrijp die 80% ook niet en dan ook nog 20% aan de onderkant. Heb je dus netto maar 60% range over in de zomer en in de winter nog een slok minder?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Leuk verslag, wasbeer!
Ben benieuwd naar je ervaringen wanneer je de A6 wat langer rijdt en wat favoriete bochten hebt genomen.
Qua sturen is de V60 niet heel direct, ik ervaar echt een groot verschil tussen de 124 Spider en de V60. Rotonde op en 2de afslag nemen, eigenlijk rechtdoor dus, met direct daarna weer een bocht naar links; dan merk je de vertraging echt heel erg goed. Een auto met RWD biedt dan gewoon meer rust in het stuur.
De A6 vind ik nu idd de mooiste EV.
Maar met de nadelen van de huidige EV's neig ik eerder naar een klein, zakelijk exemplaar (Renault 5, Ypsilon HF)) en een prive ICE ernaast.
Snelheden V60 T6 vs A6 e-tron Performance:
Volvo V60 II T6 Recharge vs Audi A6 Avant e-tron Performance: Duel 1045113150 https://share.google/KTsaZf8DDqz1GDAD8
raspaardje los van de verschrikkelijke site die meer reclame dan info laat zien, vraag ik me af of je de juiste T6 selecteert? Ik zie een 0-100 in 4,9 seconden. Ik vraag me af welke T6 dat is? Of zijn dit praktijktest-gegevens tov de opgegeven fabriekspecs == 5,4 seconden?
Mooi verslag en herkenbaar (ik stapte over van een V60 T6 naar een Audi e-tron 55), elk merk zo zijn sterke en minder sterke punten (of zelfs irritaties ). Ben wel erg benieuwd naar de foto's!
Mooi verglijk. De perfomance is wel iets sneller. Komt wel overeen met mijn gevoel.
Wat bij de 0-100 tijd bij de A6 vaak onduidelijk is. Is de gereden tijd met of zonder launch control?
De T6 schiet voor mijn gevoel echt veel sneller van zijn plek. De 0 naar zeg 60 a 80 voelt in een T6 veel sneller.
De tussen acceleraties van zeg 40 naar 100 etc voelen in de T6 iestje sneller niet veel meer en boven de 130 a 140 heb ik nog niet veel gadaan en zal ook niet veel gaan gebeuren
20 --> 80% is puur voor behoud van je accu, net als de spaarstand met je telefoon. Ik heb op mijn vorige telefoon die stand 2 jaar aan gehad en de accu is als nieuw. Op degene daarvoor liep de accu naar 3 a 4 maanden al terug en dat voor het topmodel van Samsung (iphone doet dit beter).
De dagen dat ik meer dan 300km per dag rijd zijn naast vier vakantie reisdagen op 1 hand te tellen.
Dus ik loop ook niet zo tegen dat probleem aan en het is natuurlijk wel een andere mindset. Met de V60 was dat anders 55 liter erin en zonder na te denken kon je weer 800km en staat ie voor de deur met een lege tank is ie in 2 minuten vol. Dus natuurlijk wordt het anders. In NL prima. Voor de vakanties heb ik ook nog wel mijn bedenkingen, maargoed dat ga ik meemaken!
niet de beste foto,s maar toch een beeld
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 14.11.2025 - 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
AWD is dan het voordeel denk ik. Je verliest ook geen reactietijd van de ICE daardoor tov een EV want deels EV?
Ik vind de tussenacceleraties niet heel snel aanvoelen bij een T6 en dan bedoel ik de snelweg momenten achter een vrachtwagen met 80 terug naar 130-140 km/h. Soms het gevoel dat daar het softwarematige knijpen het meeste pijn doet tov een T8.
J33Bee schreef: ↑14.11.2025 - 10:17raspaardje los van de verschrikkelijke site die meer reclame dan info laat zien, vraag ik me af of je de juiste T6 selecteert? Ik zie een 0-100 in 4,9 seconden. Ik vraag me af welke T6 dat is? Of zijn dit praktijktest-gegevens tov de opgegeven fabriekspecs == 5,4 seconden?
Beter iets dan niets natuurlijk. En ik zie die reclame eigenlijk nauwelijks.
Verder gewoon lezen wat voor cijfers je ziet.
J33Bee schreef: ↑14.11.2025 - 10:45
AWD is dan het voordeel denk ik. Je verliest ook geen reactietijd van de ICE daardoor tov een EV want deels EV?
Ik vind de tussenacceleraties niet heel snel aanvoelen bij een T6 en dan bedoel ik de snelweg momenten achter een vrachtwagen met 80 terug naar 130-140 km/h. Soms het gevoel dat daar het softwarematige knijpen het meeste pijn doet tov een T8.
Mwa met launch is ie echt agressief en dan heb je geen wielspin met RWD. Zitten ook 265/40/20 Pilot sport onder in de compound supersoft heb ik het idee. Audi only spec. Ook met een snelle bocht heb ik het idee dat het onderstel opgeeft en de band nog blijft plakken.
RWD en AWD scheelt met een PK of 300 niet veel. Voor op droog gaat dat ook nog maar bij nat had de B4 echt tractieproblemen.
Wel benieuwd naar de neus. Veel glossy black zo te zien? En het missen van dakrails is vanwege de aero? Audi is over het algemeen wel goed in vullen van wielkasten, bijna niet te geloven dat dit gewoon 20" velgen zijn
Mbt de banden een Audi spec? PON is toch Conti eigenaar?
wasbeer2006 schreef: ↑14.11.2025 - 08:23
Hij is heel vlot niet snel. Een T6 is uit stilstand sneller, als je eenmaal rijd weet ik het niet omdat het meteen voorhanden is en je niet hoeft te wachten op een versnellingsbak en/of turbo.
Vergelijk T6 met een ID7 met 286 pk: https://zeperfs.com/en/duel10451-11545.htm
Een T6 is dus wel echt sneller dan een A6 e-tron 286 pk.
Zoveel gewicht met 286 pk moet zelfs z'n best doen om een 124 Spider voor te blijven...
J33Bee schreef: ↑14.11.2025 - 11:16
Wel benieuwd naar de neus. Veel glossy black zo te zien? En het missen van dakrails is vanwege de aero? Audi is over het algemeen wel goed in vullen van wielkasten, bijna niet te geloven dat dit gewoon 20" velgen zijn
Mbt de banden een Audi spec? PON is toch Conti eigenaar?
Ja dat klopt het oogt goed, maar om nou te zeggen goh wat groot en dan is het inderdaad 20" achter 265 voor 235.
PON doet niet meer wisselen wat ze vroeger wel deden. Ze leveren af op de banden die de fabriek levert. Mede doordat het AO banden zijn kunnen ze die natuurlijk nergens anders onder kwijt 265/40/20 is echt een audi band. Er zijn ook geen 4 seasons op voorraad, die ha dik ander gehad omdat wij op 4 seasons moeten. Nu lekker het hele jaar zomerbanden, met diie winterbanden was ik ook wel klaar als je in het westen woond.