Wel of niet vliegwiel vervangen bij koppeling

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
WvG1982
Starter

Hoi!

Als de slave cilinder van de koppeling van een V50 D2 versleten is (lek) bij 260.000km is het logisch om meteen de koppeling aan te pakken als dit nog de originele is.
Luk heeft daarvoor verschillende sets.
  • Compleet met vliegwiel, frictieplaat drukgroep en cilinder.
  • Frictieplaat, drukgroep en cilinder
  • Alleen frictieplaat en drukgroep
De laatste valt uiteraard af.
Maar kun je wel de tweede optie doen, in combinatie met het originele dubbel massa vliegwiel?
Volvolof
3rd Gear member

Meteen meenemen. Dat vliegwiel gaat ook niet eeuwig mee. Tenzij je de auto van plan bent op korte termijn in te ruilen en je het geld niet kan missen.
WvG1982
Starter

ok! dat klinkt logisch. Maar is het technisch ook noodzakelijk?

Wat extra context:

Bovenstaande is in Februari gebeurt. En het originele vliegwiel is teruggeplaatst.
Vervolgens stond ik 4 weken geleden met een kapotte slave cilinder in Spanje. Op een stuk van circa 30km provinciale weg verdween de druk op het pedaal en ineens trapte ik er geheel doorheen.
met hulp van de ANWB is alles goed gekomen. Maar de garage daar gaf aan dat de cilinder kapot ging, omdat de slag niet klopte. En die hebben vervolgens de complete set vervangen, inclusief vliegwiel.

Nu heb ik twee keer hoge kosten. Mijn garage in NL zegt dat het onzin is en dat ik genaaid ben in Spanje. Terwijl zijn klus na 13000km kapot ging.
Na de reparatie in Spanje voelt de koppeling veel beter aan en schakelt de auto soepeler. Maarja, dat is achteraf makkelijk praten natuurlijk.
Wat is nu de waarheid, en wat is verstandig om te doen?

Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de inbouw dikte van het LuK vliegwiel anders is dan het originele? En dat daarmee het Spaanse verhaal klopt?
Bob Boiten
2nd Gear member

Kostentechnisch is alles in een keer vervangen het meest logische om te doen. Bij zo'n diesel denk ik dat het technisch ook raadzaam is om alles samen te vervangen. Op die manier kan de hele set gezamelijk op elkaar inslijten en weet je (bijna) zeker dat je niet na bijv. 5 maanden ergens langs de provinciale weg in Spanje strand met een kapotte slave-cilinder ;-)

Edit: antwoord op de concrete vraag: is het technisch noodzakelijk? nee.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”