Wel of niet vliegwiel vervangen bij koppeling

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
WvG1982
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.08.2025 - 11:28
Locatie: Brabant

Hoi!

Als de slave cilinder van de koppeling van een V50 D2 versleten is (lek) bij 260.000km is het logisch om meteen de koppeling aan te pakken als dit nog de originele is.
Luk heeft daarvoor verschillende sets.
  • Compleet met vliegwiel, frictieplaat drukgroep en cilinder.
  • Frictieplaat, drukgroep en cilinder
  • Alleen frictieplaat en drukgroep
De laatste valt uiteraard af.
Maar kun je wel de tweede optie doen, in combinatie met het originele dubbel massa vliegwiel?
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Meteen meenemen. Dat vliegwiel gaat ook niet eeuwig mee. Tenzij je de auto van plan bent op korte termijn in te ruilen en je het geld niet kan missen.
WvG1982
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.08.2025 - 11:28
Locatie: Brabant

ok! dat klinkt logisch. Maar is het technisch ook noodzakelijk?

Wat extra context:

Bovenstaande is in Februari gebeurt. En het originele vliegwiel is teruggeplaatst.
Vervolgens stond ik 4 weken geleden met een kapotte slave cilinder in Spanje. Op een stuk van circa 30km provinciale weg verdween de druk op het pedaal en ineens trapte ik er geheel doorheen.
met hulp van de ANWB is alles goed gekomen. Maar de garage daar gaf aan dat de cilinder kapot ging, omdat de slag niet klopte. En die hebben vervolgens de complete set vervangen, inclusief vliegwiel.

Nu heb ik twee keer hoge kosten. Mijn garage in NL zegt dat het onzin is en dat ik genaaid ben in Spanje. Terwijl zijn klus na 13000km kapot ging.
Na de reparatie in Spanje voelt de koppeling veel beter aan en schakelt de auto soepeler. Maarja, dat is achteraf makkelijk praten natuurlijk.
Wat is nu de waarheid, en wat is verstandig om te doen?


Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de inbouw dikte van het LuK vliegwiel anders is dan het originele? En dat daarmee het Spaanse verhaal klopt?
Bob Boiten
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
Locatie: Flevoland

Kostentechnisch is alles in een keer vervangen het meest logische om te doen. Bij zo'n diesel denk ik dat het technisch ook raadzaam is om alles samen te vervangen. Op die manier kan de hele set gezamelijk op elkaar inslijten en weet je (bijna) zeker dat je niet na bijv. 5 maanden ergens langs de provinciale weg in Spanje strand met een kapotte slave-cilinder ;-)

Edit: antwoord op de concrete vraag: is het technisch noodzakelijk? nee.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
Gebruikersavatar
mrpara
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

Heeft jouw Diesel V50 ook een dubbel massavliegwiel (zoals bijvoorbeeld de 1.8 benzine)?
De garage waar ik de mijne heb laten vervangen vertelde mij het volgende:

- Er is een vliegwiel zonder bewegende delen (iets minder dempend, maar het zou volgens hun onderdelen systeem een goed werkend alternatief). Het voelbare verschil zou minimaal zijn.
- Er werd mij ook aangeboden de koppelingsplaten en drukgroep te vervangen zonder het massavliegwiel (als dat volgens hen nog 'goed' zou zijn). Ik heb uiteindelijk alles laten vervangen aangezien de arbeidskosten voor deze klus hoog zijn en ik het risico dit nog eens moeten betalen zo laag mogelijk wil houden. Ter info ik ben wel weer voor een dubbel massa vliegwiel gegaan omdat ik denk: het zit er niet voor niets :) en ik rijd graag zo donortabel mogelijk :-D

Ik vind het niet onlogisch klinken dat je koppelingsgevoel anders is na de reparatie in Spanje omdat daarbij natuurlijk het vliegwiel mee vervangen is en dat er (misschien veel) slijtage in je oude wiel zat lijkt mij aannemelijk na de hoeveelheid KM's. Het DMV (corrigeer mij als ik het verkeerd heb) zorgt ervoor dat trillingen en schokken die ontstaan door de motor gedempt worden. Dus dat het geheel anders aanvoelt vind ik niet gek.
Volvo V50 1.8
Gebruikersavatar
mrpara
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

Trouwens nog een 'leuk' feitje. De nieuwe cilinder bij de bak (dat is de slaven denk ik?) bleek lek te zijn. Enkele dagen na de operatie vond ik olie onder de auto en was de onderkant van de koppeling helemaal vet... alles moest er nog eens onderuit om die lekkende nieuwe cilinder te vervangen. Tot op heden werkt alles nog perfect :) Dus ook nieuwe onderdelen kunnen een defect hebben of snel ontwikkelen.
Volvo V50 1.8
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1353
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik zet voorzichtig wat vraagtekens bij het verhaal van de Spaanse garage.
De mening van jouw Nederlandse garage is heel plausibel.

In een lang autoleven nog nooit meegemaakt dat een nieuwe hulpcilinder al na enkele dagen lekt.
Zojuist vervangen onderdelen bij problemen ook als mogelijke oorzaak beschouwen is heel verstandig.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WvG1982
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.08.2025 - 11:28
Locatie: Brabant

hmmm, ok!
dank voor jullie reacties.

Er zit inderdaad weer een dubbelmassa vliegwiel in.

Het is een beetje dubbel natuurlijk. Ik merk achteraf dat mijn auto wel echt beter schakelt en ontkoppelt. Een slave-cilinder die lek gaat kan natuurlijk, hoe vervelend ook.
(Niet dat ik daar nu enige coulance op ontdek bij mijn garage....) :-/

Zit er veel afstelwerk in het monteren van de koppeling? Kan het zijn dat daar het verschil wordt gemaakt voor het gevoel?
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1353
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De koppeling is zelf stellend, daar zorgt de hydraulische bediening voor.

De oude lekkende cilinder inleveren bij de garage die hem gemonteerd heeft helpt om het onderdeel te claimen en e vergoeden.

Buitengewoon onaangenaam dat het zoveel geld heeft gekost.


Tweedelig vliegwiel is buiten de kleine comfort winst niet echt een voordeel.
Het maakt de kans op koppelingsproblemen fllink groter.
De extra kosten zijn aanzienlijk.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 855
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Zonder de in Spanje vervangen kapotte onderdelen kan je vrij weinig bij de garage in Nederland.
Het bewijs is weg.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
WvG1982
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.08.2025 - 11:28
Locatie: Brabant

Gelukkig heb ik die wel meegenomen,
Helaas doet mijn garage daar tot nu toe ook niets mee.
Met redelijk wat chagrijn ontvangen. Geen coulance.

Ik waag nog een poging aan een gesprek, maar zonder hoop.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”